Osmijeh je „MUST HAVE“

Piše: Kenan Uštović

U raznim situacijama u kojima se danas nalazimo često možemo čuti da je nešto „must have“. Najčešće se tu govori o odjeći, obući, modnim dodacima, nakitu, parfemima, mobitelima, automobilima… To nama drugi diktiraju šta trebamo kupiti i imati kako bi bili u skladu sa vremenom u kojem živimo i da bi bili u skladu sa trendovima. To će nam pomoći da budemo viđeni, i naravno to će nam pomoći da se istaknemo u ovom koordinatnom sistemu konfuzije kroz koji na krilima lažnog morala i uspjeha nastojimo biti najbolji među jednakima.

Vremena prolaze munjevito, pa je must have mobitel danas, obično smeće za par mjeseci, pa smo tako prisiljeni da ganjamo lažni uspjeh, da ne bi ispali iz vagona koji nas i slične nama vozi u pravcu da postanemo ono što smo oduvijek željeli biti, još kao djeca. Biti bitan drugima, biti poznat i biti predmet zavisti.

Danas je mnogo lakše da budeš popularan. Ne moraš biti obrazovan i ne moraš imati znanje. Nisu više samo pjevači, glumci, političari i pisci popularni. Danas su popularna djeca. A djecu je najlakše kupiti. Djecu je najlakše slagati i prodati im maglu. Prodati im ideju o lažnom uspjehu, poljuljati njihove ionako neizgrađene moralne vrijednosti, i imati direktan utjecaj na njih i njihovo ponašanje. Dok su njihovi roditelji zaokupljeni da spoje kraj sa krajem, da barem jedan dan pobjede inflaciju ili su i oni jednostavno odustali i snimaju TikTok videa kako kuhaju ili čiste kuću, utjecaj na mlade postaje sve opasniji.

Davno je neko rekao da je odgajanje djece kao kopanje stijene čačkalicom, ali nema ljepšeg osjećaja nego kada vidiš svaki taj centimetar koji si iskopao. Kada govorimo o utjecaju na potrošača često se u marketing krugovima govori o reklamnim kampanjama kompanije Coca-Cola. Šta oni nama prodaju svojim reklamama? Prodaju nam porodičnu sreću. Sa svojim Deda Mrazom prodaju nam naše uspomene targetirajući djecu kao najpovodljivije potrošače. Pa ako to radi jedna od najvećih kompanija na svijetu, zašto to ne bi radili i drugi?  Kod nas je još popularan „sex sells“ i „reality vibe“ marketing, ali vremenom ćemo i mi doći do zaključka koja je to ciljna skupina preko koje se trebamo obraćati širokim narodnim masama.

Inspiraciju tražiti u istinskim vrijednostima

Trendovi, i oni kojima smo dopustili da diktiraju iste, određuju šta je to što trebamo imati.  U svemu tome ne mislimo na  najvažnije, a to je vrijeme, koje nam svima treba. Vrijeme za sebe, svoj odmor i hobi, također za svoju porodicu i prijatelje. Trebamo stisnuti zube i reći društvenom sistemu, u kojem se nalazimo, stop. Hajde da opet oživimo pozorišta, kino dvorane, muzeje, galerije. Idemo se družiti kvalitetno, upijati umjetnost uz čašicu razgovora. Čitati knjige i pričati o njima.

Neki dan pijem kafu sa jednim od roditelja djeteta koje trenira atletiku sa mojom djecom. I tako, dok čekamo, i spletom okolnosti ubijemo vrijeme ispijajući kafu u obližnjem kafiću, saznam da radi u našoj najvećoj knjižarsko-izdavačkoj kući u Bosni i Hercegovini. Sramota me bilo njegovog znanja i mog ne znanja o aktuelnim temama, o aktuelnim književnicima i njihovim posljednjim djelima. Upravo to znanje treba da nam bude „must have“. I nije to baš popularno, i uvijek će se naći veliki broj ljudi koji će smatrati da je knjiga prevaziđena i da treba ići u korak sa modernim tehnologijama.

Upravo zbog toga što se sve manje čita, slabo edukuje i inspiracija tražimo u pogrešnim stvarima, generacije gube smisao za empatiju i usljed silnih negativnosti kojim su izloženi u svemu vide skrivene i ne tako dobre namjere… Nažalost, nas, koji smo svoju osobnost formirali uz istinske vrijednosti, ne prestaje iznenađivati ljudska potreba da u svemu vide nešto loše… Tako sam prije par dana podijelio na društvenim mrežama plakat koji je postavljen ispred jedne pekare u Hrvatskoj na kojem piše: „Poštovani kupci!!! S obzirom na ova teška vremena odlučili smo umjesto kalendara i upaljača usmjeriti sredstva prema vama od 15.11.2022. – 15.12.2022. snizit ćemo cijenu svih vrsta bijelog kruha na 5,00 KN/0,66€“. I prosječan čovjek uvijek će pomisliti kako je ovo iz socijalnog aspekta veoma kvalitetan i empatičan potez, ali nisu svi takvi. Jedan od komentara na ovu objavu je i: „Klasika truj sirotinju bijelim kruhom, koje licemjerstvo!“ Iako uopćeno i maksimalno generalizovano, prođe ti kroz misli da mi nismo daleko od one izjave da nama i džaba nije dovoljno dobro.

Samo najbolje neka bude dovoljno dobro

Tema prošlog broja bila je  „must have na policama trgovačkih lanaca“, to me ponukalo da razmislim, šta je to meni, kao potrošaču, pored dobrog asortimana važno u prodajnim lancima. Prvo i osnovno su susretljivi zaposlenici. Zaposlenici koji su spremni da ti pomognu, koje možeš pitati gdje stoji kvasac, jer si muškarac kao ja, pa ti nije jasno da li bi kvasac trebao stajati na odjelu kolača, ili odjelu brašna ili možda tamo gdje su začini. Da ti pomognu da nađeš proizvode domaćih proizvođača koji nemaju budžete da mogu plaćati pozicioniranja, pa su njihovi proizvodi na često nevidljivim i nedokučivim mjestima.

Ima još jedna vrlo važna stavka, a pomenula mi je jedna dobra prijateljica… Njen problem je malo drugačije prirode, naime ona kaže da često u manjim marketima ne može da dohvati toalet papir, jer su oni zbog svojih gabarita i općeg manjka prostora postavljeni na posljednje police. Na pitanje zašto ne zamoli nekoga za pomoć, odgovor je da tu najčešće nema nikoga osim osobe za kasom… Postoji mnoštvo primjera, u kojima primjećujemo ili nedostatak osoblja ili njihovu ne motiviranost da svoj posao obavljaju adekvatno…

Sreća, postoje i oni kojim je čovjek u fokusu poslovanja…kao što je dm. Mislim da nema osobe koja je ušla u ovaj prodajni lanac i da nije osjetila tu posebnu atmosferu i energiju. Kada je u pitanju dm, ponovit ću nešto što sam nedavno napisao na poslovnoj mreži LinkedIn, a vezano za situaciju koja mi se dogodila upravo u dm-u: „Mislim da smo svi svjesni da su kvalitet usluge, profesionalnost, pristup kupcu, pristup tržištu, ljubaznost zaposlenika, u ovom lancu mnogo, ali mnogo iznad svih ostalih kompanija u BiH. Vraćao sam neki proizvod kome je rok trajanja 11.2022, ali ću ga koristiti duže, pa sam otišao da pokušam da zamijenim. U dvije minute gospođa se duboko izvinila, obišla policu, uvidjela da su i ostali isti proizvodi sa istim rokom trajanja, odmah ih sve povukla, i rekla kako mora tražiti od menadžera saglasnost da iste posebno istaknu sa popustom od 60%. A proizvod ističe tek krajem novembra, a ja sam isti kupio u oktobru. I uz to sve dobijem povrat novca odmah bez bilo kakve komplikacije, i bez obzira što sam inicijalno platio karticom. “Bilo bi dobro da imate račun”, ali nije neophodno jer će ga oni sami naći u kasi ako nemam. Procedura prejednostavna i prebrza. Duboki naklon. Svi moramo učiti od njih.“

Kratko, ali zaista vrlo kratko, ću završiti ovaj put. Osmijeh i ljubaznost osoblja treba da bude „MUST HAVE“ u svim trgovačkim lancima.