S trgovcima koji očekuju da potražnja i dalje raste, iako sporijim tempom nego u preteklom periodu, IGD analizira promjene u novim uslovima koji bi mogli da utječu na maloprodaju u budućnosti
U svom istraživanju, IGD je došao do utvrđivanja pet načina na koje će maloprodaja da se promijeni, i već se mijenja, pod utjecajem pandemije korona virusa u cijelom svijetu. Evo koji su:
1. Racionalizacija asortimana: izbor vs efikasnost
Većina trgovaca preuzima neki oblik racionalizacije asortimana, posebno u kategorijama s velikom potražnjom. To uključuje higijenske proizvode od toalet papira, sredstva za čišćenje i dezinfekcionih sredstva, kao i suhi proizvoda – konzervirano povrće, tjestenina i riža. To omogućava trgovcima i dobavljačima da se fokusiraju na kategorije visokog prometa, da imaju proizvode koji su kupcima u svakom trenutku potrebni i da pojednostave dopunu u trgovini.
Za brendove i long-tail proizvode, to će vjerovatno značiti privremeni gubitak prostora na polici. Budući da se mnogi trgovci sada fokusiraju na veća pakovanja, što također može da izazove problem s online isporukom, jer takve ambalaže zauzimaju više prostora u vozilima.
Nakon krize s koronavirusa, bit će zanimljivo vidjeti hoće li ovo i dalje utjecati na maloprodaju, koja uzima u obzir izbor potrošača, ali i ravnotežu s operativnom efikasnošću. Za većinu supermarketa, odabir potrošača pokreće razvoj asortimana, dok prioritet za diskontere, posebno Aldi i Lidl, je operativna efikasnost.
Takav pristup neće biti na štetu trgovaca, iako su neki od njih prethodno oklijevali da smanje asortiman. Međutim, podaci o prodaji u sljedećih nekoliko mjeseci vjerovatno će ih uvjeriti da ne bi trebalo da dodaju u svoj asortiman sve što je novo lansirano.
2. Smanjenje broja promocija: povećavanje vrijednosti na druge načine
Mnogi trgovci, također, smanjuju broj promocija u trgovinama i smanjuju tzv. multi-buy promocije. Ovo se također posmatra kroz prizmu efikasnosti. To omogućava trgovcima i dobavljačima da ojačaju ključne resurse i koriste promotivni prostor u trgovini kao dopunski za proizvode za kojima vlada velika potražnja.
Kao i u slučaju racionalizacije asortimana, trgovci će imati priliku da procjene utjecaj manjeg broja promocija u trgovinama, posebno za kategorije koje se ne traže masovno u kontekstu pandemije korona virusa. Izazov takvog pristupa trgovcima je da i dalje pokažu vrijednost svojim kupcima.
U trenutnom stanju trgovine, primijetili smo da neki trgovci uvode veća pakovanja, koja su ranije bili češća u veleprodajnim i ugostiteljskim formatima. Nakon krize očekujemo da će promocije da ostanu važan pokretač, ali volumen i vrsta ponuda vjerovatno će se promijeniti.
3. Prilika za provjeru smijera kretanja
Usluge foodesrvicea i svježe pripremjenih “food-to-go” opcija su zatvorene u većinu trgovina. Glavni razlog za to je sprečavanje širenja korona virusa, ali je i rezultat smanjenja broja potrošača koji koriste ove usluge, najčešće zaposlenih koji sada rade od kuće. To, također, doprinosi efikasnosti trgovine, omogućavajući trgovcima da raspoređuju osoblje na neke druge pozicije.
Pandemija oživljava složenost prehrambenih usluga u trgovini na malo. Ulaganje u ovo područje ključni je trend već nekoliko godina, za koji smo očekivali da će nastaviti da raste. Međutim, može li kriza da bude kočnica za taj razvoj? Za neke trgovce to će značiti pauzu i priliku za preispitivanje strategija u ovom području. Umjesto da rade na internim rješenjima, partnerstvo s trećim stranama postat će sve češća opcija.
4. Kupci prilagođavaju obrasce kupovine
Trgovci na malo i dobavljači koji su prijavili kvartalne rezultate prodaje počeli su da raspravljaju o utjecaju pandemije na kategorije. Oni kod kojih je zabilježen porast interesa kupaca uključuju hranu, lijekove, sredstva za čišćenje, dok je prodaja luksuznih proizvoda opala.
Kategorije, poput pakovane hrane, „food to go“, (polu)gotova hrana, pića, proizvodi za njegu i uljepšavanje itd. suočavaju se s velikim izazovom, vođenim promjenom potražnje. Hoće li se zadržati spremnost kupaca da kuhaju nakon što se smanje utjecaji pandemije, ostaje da se vidi. Međutim, potencijal za potrošače da se vrate u ove kategorije nakon završetka krize nije isključen.
5. Integrisanje trgovine: važnost tradicionalnih kanala
Kako je potražnja za prehrambenim proizvodima na internetu rasla kao rezultat pandemije korona virusa, trgovci na malo širom svijeta nisu baš bili u koraku s porastom broja narudžbi. Mnogi su smislili inovativne ideje o tome kako da koriste trgovine da bi zadovoljili rastuću potražnju.
Trgovci koji rade sa velikim formatima počeli su da izdvajaju poseban prostor u trgovinama, namijenjen za preuzimanje narudžbi, često sa osnovnim proizvodima. Na taj način osiguravaju dostupnost tih osnovnih proizvoda i ujedno poboljšavaju efikasnost njihovog preuzimanja. Osim toga, mnogi trgovci koriste postojeća, ali i sklapaju nova partnerstva s trećim stranama kako bi organizovali logistiku i ispunili sve narudžbe.
S obzirom da se od ljudi traži da se što više samoizoluju, trgovci su preusmjerili više prostora u trgovini za ispunjavanje online narudžbi ili su čak privremeno zatvorili neke trgovine kako bi ih pretvorili u mjesta za preuzimanje online narudžbi. Višestruki načini korištenja trgovine i njihova sposobnost ispunjavanja online narudžbi, umjesto da smanjuju njihovu važnost, naglašavaju važnost trgovaca koji stalno prate omnichannel strategije.