Sebastian Rennack: Kako da drugi trgovci uspješno čuvaju svoju poziciju pored diskontera?

Razgovarala: Ana Filipović

Moji korijeni su na samim mjestima prodaje. Najveći dio svoje profesionalne karijere proveo sam razvijajući poslovne operacije maloprodajnih objekata za Metro Group i Kaufland, u centralnoj i istočnoj Evropi.

Nadovezujući se na to, proteklih godina uživao sam povezujući praktične uvide i iskustva sa više strateškim, analitičkim pristupom. „Slaganje slagalice“, kako bih to nazvao.

Sa ovom, dobro izbalansiranom perspektivom, pomažem trgovcima i kompanijama za proizvodnju robe široke potrošnje da bolje razumiju poslovanje sa namirnicama u regionui zajednički usavrše svoje strategije rasta, kaže na početku našeg razgovora Sebastian Rennack, retail analitičar i govornik na predstojećoj konferenciji FMCG Retail Summit, koja će da bude održana 3. marta u Hotelu Hills, u Sarajevu.

Koji su glavni trendovi koje ste prepoznali na svjetskom maloprodajnom trźištu u prethodnom periodu, od izbijanja pandemije koronavirusa?

U većini slučajeva, postojeći trendovi su intenzivirani i ubrzani. Veći prodajni formati, koji su gubili promet u odnosu na sve prisutnije diskontere i gradske prodavnice, u većini zemalja već prije Covid-19 krize, bili su najteže pogođeni.

Na mnogim mjestima, zakonski propisi koji su smanjili mobilnost, naišli su na potrebu kupaca da iz bezbjednosnih razloga smanje vrijeme kupovine. Osim toga, između jedne četvrtine i jedne trećine radnog stanovništva bilo je prisiljeno da radi od kuće, u zavisnosti od zemlje. Kao rezultat toga, formati na periferiji, ili oni koji su ranije služili kao destinacije za kupovinu na jednom mjestu na rutama do posla i sa posla, izgubili su značajan napredak.

Kupci su tražili najbližeg prodavca, sa asortimanom koji zadovoljava njihove trenutne potrebe. U zavisnosti od strukture tržišta i slivnog područja, to može da bude lokalni supermarket ili diskonter. To je, također, značilo ograničeni izbor opcija kupovine i smanjenje ubiranja od promocija. Shodno tome, mogli smo da vidimo mnoge igrače kako poboljšavaju svoje profitne marže tokom 2020. godine, uprkos povećanim troškovima vezanim za pandemiju.

Ovakav razvoj situacije je, također, bio jedan od razloga bržeg prilagođavanja rada e-trgovine. Čujem da mnogi trgovci govore da je prošla godina ubrzala njihov višekanalni razvoj za tri ili više godina.

Kao glavni trend, vidimo da je raniji manjak profitabilnosti za kućnu dostavu proizveo partnerstva sa kompanijama koje nude uslugu brze trgovine (quick commerce).

Euromonitor International navodi 30 kompanija za Q-trgovinu, od kojih se većina pojavila od početka pandemije. Do sada su se čak i ultrakonzervativni njemački trgovci na malo pokrenuli. Lider na tržištu Edeka stekla je udio u Dutch Picnicu, Rewe Group se udružila sa njemačkim Flinkom.

A šta je sa centralnom i istočnom Evropom? Da li trźišta u ovom regionu prate ove trendove?
S jedne strane, pobjednički kanal u centralnoj i istočnoj Evropi (CEE), također, je – online. Zahvaljujući, generalno, boljim strukturama troškova u poređenju sa zapadnom Evropom, uvećini gradova i urbanih formacija sada je dostupno nekoliko usluga.

Za razliku od zapadnoevropskih tržišta, međutim, u CEE regionu nisu zastupljeni veliki lokalni igrači poput Edeke ili Rewea. Kao rezultat toga, diskonteri popunjavaju nišu. I ovdje je pandemija ubrzala trend supermarketizacije diskontera, koji se bliže niši supermarketa.

Posebno treba istaći da je Lidl uspio da zabilježi dvocifren rast u većini zemalja u kojima je prisutan. Diskonter je u 2019. napredovao do pozicije tržišnog lidera u Češkoj, a sa zvaničnim presjekom stanja, koji je do sada dostupan za 2020. godinu, Lidl je sada igrač broj 1 i u Rumuniji, Mađarskoj i Slovačkoj. Sa jedne strane, tome doprinosi asortiman koji se konstantno širi, ali i pametne sezonske promocije dopunjene online asortimanom, koji stvaraju percepciju destinacije za kupovinu – sve potrebe na jednom mjestu.

Također, s obzirom na to da su potrošači zabrinuti za svoju ekonomsku budućnost, cijena se vraća u prvi plan. Lidl je na to reagovao kampanjom „Lidl cijena“, intenzivirajući cjenovne bitke sa drugim igračima na tržištu. Tako je pandemija poslužila kao dvostruki akcelerator za diskontere. I to ne samo za Lidl, već i za one kao što su Biedronka, Piaterochka, Penny ili Aldi.

Kupci žele veću transparentnost u lancu snabdijevanja, znaju za porijeklo svoje hrane i podržavaju svog lokalnog proizvođača.

U ovom periodu krize vidjeli smo da se veliki broj potrošača okreće domaćim i lokalnim proizvodima, postoji izraźen ekonomski nacionalizam. Kakav je značaj ovoga za trgovce i proizvođače, a na kraju i za distributere robe široke potrošnje?Zemlje u centralnoj i istočnoj Evropi su, u pogledu obima, mnogo manje u poređenju sa zapadnoevropskim zemljama. Stoga, u prošlosti, mnogi multinacionalni maloprodajni giganti nisu dovoljno prilagodili svoj asortiman kako bi se pridružili svojoj lokalnoj klijenteli.

I to je, također, bilo u skladu sa očekivanjima kupaca, koji su u početku bili privučeni zapadnim robnim markama i pozivom na kupovinu na jednom mjestu. Ovo se promijenilo.

Lokalizacija je postala važniji faktor u odlukama kupaca o kupovini. Tesco, koji je prošle godine napustio Poljsku, odličan je primjer međunarodnog trgovca koji je propustio voz da se „prilagodi lokalno“.

U kombinaciji sa pandemijom, patriotizam prilikom odabira namirnica postaoje vrlo izražen u centralnoj i istočnoj Evropi. Kupci źele veću transparentnost u lancu snabdijevanja, znaju za porijeklo svoje hrane i podržavaju svog lokalnog proizvođača. Ova tendencija, naravno, favorizuje trgovce na malo koji su lokalni heroji, posebno u zemljama sa velikim raskorakom između gradskih i seoskih kupaca.

Kao primjer, u Poljskoj je to supermarket malog formata Dino, u Rumuniji komšijski format Profi, koji su među najbrže rastućim u svojim zemljama. To je, također, zbog činjenice da se tradicionalno orijentisani kupci sele iz ruralnijih područja u urbane sredine. Dilema za međunarodne trgovce je – kupovna moć raste, ali su očekivanja potrošača prilično tradicionalna. Opći trend „idi na lokalno“ trenutno je čak i pojednostavljene diskontere, sa visoko standardizovanim međunarodnim asortimanom, naveo na razmišljanje. Međutim, koliko je promjena komercijalna, a koliko se oslanja na pametnu marketinšku komunikaciju? Ovo je jedna od tema o kojoj ću da govorim na Summitu.

Pominjete „supermarketizaciju“ diskontera i lokalne heroje. Da li biste rekli da je Lidl i dalje diskonter?
Lidl je za mene evropski „maloprodajni kameleon“. Unutar strukture je još uvijek inicijalna DNK sa visokim popustom, spolja može da se prilagodi kao vaš lokalni diskontni supermarket. Lidl je veoma oprezan pri proširivanju svojih standardnih asortimana dodatkom brendova. Dodaci u asortimanu su uglavnom privatne marke, čije je učešće u ukupnim SKU-ovima između 65% i 80%, u zavisnosti od tržišta.

Brendovi se uglavnom koriste za promotivne akcije, često kontrastom po cijeni i kvalitetu sa sopstvenim markama. Jedan dio koncepta supermarketa su, naprimjer, međunarodni artikli. Zbog svog prisustva u gotovo svakoj evropskoj zemlji, Lidl može izvorne nacionalne artikle da nabavlja direktno na tržištima, a zatim da ih plasira kao promocije u okviru svojih „međunarodnih sedmica“. Učestalo oglašavanje različitih vrsta netradicionalne kuhinje stvara sliku sveobuhvatnog međunarodnog trgovca.

Koji su glavni trendovi koje predviđate za 2022. godinu koje bi trgovci i proizvođači trebalo da slijede?
Manji trgovci na malo, sa velikim udjelom nacionalnih robnih marki u asortimanu i lokalnim strukturama snabdijevanja, mogli bi da rastu brže. Još jedan od glavnih trendova, koje očekujem za 2022, je: kako ojačati lanac snabdijevanja? Rezultat može da bude širenje obima dobavljača, što je prilika za domaće proizvođače.

Trenutno, mnogi diskonteri rade sa samo jednom ili dvije FMCG kompanije za svaku liniju proizvoda sa privatnom etiketom. Ovo će, možda, da se promijeni. Druga velika tema, povezana sa ovim, je personalizacija. Što je u osnovi samo detaljnije proširenje teme o lokalizaciji na nivo pojedinačnog kupca. Što bolje poznajete svog kupca, bolje ćete moći da prilagodite svoju ponudu.

I što efikasnije možete da ulažete u cijene u kojima ćete da vidite povrat ulaganja. Posebno, s obzirom na sve veću orijentaciju prema cijenama, programi lojalnosti bit će odlučujući faktor za uspjeh.