Enver Šišić generalni je direktor najveće prehrambene kompanije u Sloveniji i najveći regionalni proizvođač pilećeg mesa i proizvoda sa jakim i regionalno prepoznatljivim brendovima.
Počnimo sa današnjim vremenom pandemije koja je promijenila svijet. Kako biste uporedili prvo razdoblje (proljeće 2020., op. a.) i drugo (od sredine prošlogodišnjeg oktobra)? Na Vaše poslovanje pandemija nije mnogo utjecala, bili ste vrlo uspješni, zar ne?
Kada je sve to počelo, bili smo iznenađeni i bio je to strah od nepoznatog, ali kasnije smo se znali prilagoditi. Ako pogledamo našu internu okolinu, mi smo uspješnim menedžerisanjem procesa i efikasnom komunikacijom za koje je bio potreban dodatan angažman svih menadžera na svim nivoima, taj strah ublažili. S obzirom na specifičnost proizvodnje veće prilagođavanje u dnevnom poslu i nije bilo potrebno. Naime, mi i u normalnoj situaciji radimo sa maskama, i dosta brinemo za higijenu, jer radimo sa namirnicama. Ako pogledamo kako se situacija odrazila na tržištu, slika je slična. U Sloveniji smo u manjoj mjeri fokusirani na segment HoReCa, a taj pad prodaje uspjeli smo preusmjeriti u maloprodajne trgovačke sisteme koji rade nesmetano.
Inače, naša tržišta razdvajamo na tradicionalna gdje svrstavamo države ove regije i tržišta zapadne Evrope. Na tradicionalnim tržištima gdje su naše robne marke jake i prepoznate prošle godine smo zabilježili najveći rast prodaje u usporedbi sa godinom ranije. Na izvoznim evropskim tržištima gdje naše robne marke nisu tako jake i prodajemo više u segmentu HoReCe, prometa je bilo nešto manje, ali ništa dramatično, a to upravo zbog činjenice da smo uspjeli našu prodaju prestrukturirati između ostalog u internet prodaju.
Pandemija prehrambenu industriju nije oštetila kao neke druge industrije odnosno branše. U Grupaciji smo prošle godine prodali više od 100.000 tona pilećeg mesa odnosno proizvoda što je u historiji PP rekordan rezultat.
Vaš ukrajinski vlasnik, Grupa MHP je jaka i pouzdana, ali je poslovna kultura tamo drugačija od naše. Šta se u PP promijenilo dolaskom novog vlasnika i gdje su najveće prednosti i sinergije?
Naš vlasnik predstavlja jedno od najboljih proizvodno efikasnih preduzeća u svijetu. Konkurišu na globalnom tržištu, a to znači, da je cijena jedan od glavnih faktora i ako hoćeš još nešto zaraditi, moraš biti sa svojom proizvodnjom izvanredno efikasan i to je njihov poslovni model. Povezano je to i sa njihovim prirodnim bogatstvima pošto Ukrajina proizvodi ogromne količine žita odnosno pšenice i kukuruza. Od tih sirovina jako zavisi cijena pilećeg mesa. Uz to oni imaju najsavremeniju svjetsku tehnologiju i postrojenja, pa su zato sposobni konkurisati na evropskim odnosno svjetskim tržištima, a nama sa svojim znanjem i iskustvom pomažu, da poboljšamo učinkovitost u proizvodnom lancu.
Za razliku od njih, koji djeluju na svjetskim tržištima i toga, da prodaju puno robe HoReCa kanalu, mi u našoj regiji imamo robne marke koje su na tom prostoru veoma jake, dobro poznate i uvažene. Prenos znanja i iskustva sa našim vlasnicima je dvosmjeran, tako na primjer naš vlasnik može da crpi naša bogata iskustva u izgradnji i razvoju vlastitih brendova.
Šta se promijenilo Vašim i dolaskom novog vlasnika?
Njihovim i mojim dolaskom više se bavimo sa Excelom nego Power Pointom. Da objasnim: naš proizvodni lanac „od njive do viljuške“ je veoma dugačak, najduži u prehrambenoj industriji. Razlika u prodajnoj i proizvodnoj cijeni je relativno niska kod većine proizvodnog odnosno prodajnog portfolia. Kod svježeg mesa, generičkoj kategoriji, teško je postizati »marketinške premije« odnosno premije robne marke na tržištu. Isto tako u kompaniji s takvom specifičnošću kakva je u našoj industriji jako je važno da ne zamijenimo tezu koja glasi:„Tržište je najvažnije – i predmet je strateškog fokusa top menadžmenta” sa tezom koja glasi: “Trgovci (prodavači odnosno marketari su najvažniji u kompaniji). Takva zamjena teza može demotivirati i stvarati potencijalnu neravnotežu, te negativno utjecati na mnoge važne aktivnosti odnosno usmjerenja unutar Grupe.
Velika uspješnost u smislu postizanja poslovnog rezultata u PP u zadnje dvije godine uz uspješno upravljanje robnim markama koje imamo uspjeh leži i u Excelu i jakoj funkciji kontrolinga unutar preduzeća. Ključ za uspjeh je prava ravnoteža i motivisanost svih zaposlenih, koji utječu na važne interne ekonomske pokazatelje.
Cijena i kvalitet su vjerovatno najvažniji za uspjeh svakog proizvoda, što ste dokazali i dokazujete recimo na švajcarskom i austrijskom tržištu, a šta je najvažnije za vaš uspjeh u našoj regiji?
Na tržištima regije važno je oboje. Kvalitet mora da je neupitan i to je jasno samo po sebi na zahtjevnim i visoko razvijenim tržištima, ali veoma mali broj proizvođača je u stanju da obezbijedi konstantno visok kvalitet po razumnoj, primjernoj cijeni. Ovdje je ključ našeg uspjeha u Švajcarskoj, da smo znali tamo ponuditi diferenciran proizvod sa piletom iz tzv. ugodnog uzgoja – proizvod vrhunskog kvaliteta po umjerenoj/pristupačnoj cijeni. Svugdje u regiji imamo jake i prepoznatljive robne marke, ali se one nalaze u različitim životnim ciklusima. Uspjeh na pojedinačnom tržištu PP u velikoj mjeri zavisi od toga koliko efikasno obavljamo sve aktivnosti u kompaniji i od toga koliko je vješto izabran miks marketinških i prodajnih alata koje koristimo kod upravljanja naših brendova odnosno pojedinačnih proizvoda koji se nalaze u različitom razdoblju ili različitoj fazi životnog ciklusa. Svugdje u regionu gdje imamo integrisane produkcije, obraćamo pažnju na oboje. Međutim, svjesni smo da je životni ciklus hrane, konkretno mesnih proizvoda koje proizvodimo, relativno dug i promjene nisu tako brze kao npr. u elektronici, osim u oblasti pakovanja/ambalaže. Ipak, moramo razmišljati o stalnom dodavanju vrijednosti proizvodima. Potrošači iz svojih budžeta za hranu neće biti spremni da potroše više nego što troše danas. Jedino za isti iznos novca odnosno raspoloživih sredstava će željeti dobiti više vrijednosti. U tom kontekstu, veoma je važno da se proizvođači optimizuju kako bismo sutra mogli da ponudimo potrošaču više za istu količinu novca.
Šta tačno podrazumijevate pod optimizacijom?
Jedno od područja je, naprimjer, višak ambalaže koja krajnjem potrošaču ne ispunjava nikakvu dodatnu vrijednost. Čak suprotno jer mu dodatna ambalaža kod kuće stvara više smeća. Proizvođači, moramo razmišljati o tome, da potrošaču ponudimo stvarnu vrijednost, znači ono što mu stvarno nešto znači. Na to nas podsjećaju i mlade generacije, milenijalsi, naprimjer, kada me moja dvadesetogodišnja kćerka pita zašto imamo suvišan karton na nekoj ambalaži i da li je on zaista neophodan, jer koliko je stabala nepotrebno posječeno zbog njega. Njihove vrijednosti u pogledu društvene odgovornosti preduzeća su različite i više preferiraju brendove koji se ponašaju društveno odgovorno.
Kao svoju prednost u uzgoju piletine ističete „ugodan uzgoj“. Šta zapravo znači, da je uzgoj „ugodan“,i kako se to odražava na meso i proizvode koji se nalaze sa tom etiketom na policama? I na kraju krajeva, da li kupci dovoljno prepoznaju taj benefit?
U prošlosti je kod uzgoja bilo prirodno da se pilići slobodno kreću po svježem vazduhu u prirodi ili oko kuće. Ali, na takav način, naravno, danas se, nažalost, svijet ne može nahraniti. Tzv. farmerska proizvodnja, tj. proizvodnja u zatvorenim farmama je vrsta kompromisa. Perutnina Ptuj je godinama unazad, kao prva u Sloveniji uvela novi standard, koji približava način uzgoja uzgoju koji se odvijao u seoskim dvorištima. Novi certifikovani standard uzima u obzir savremene nalaze o dobrobiti životinja i prevazilazi zakonske propise. Specifičnosti uzgoja su otvorene terase i više prostora za kretanje u prirodnom svjetlu, gustina životinja je također manja. To, naravno, utječe i na kvalitet mesa odnosno tvrdoću mišića i sočnost mesa. Način uzgoja je, na kraju krajeva, korak naprijed u smjeru savremenih unapređenja i dobrobiti životinja (animal welfare). I ovo je također važna poruka za potrošače, posebno mlađu generaciju, kojima je način proizvodnje hrane važan faktor kod odluke o kupovini. Na tržištima EU, gdje se suočavamo sa većom zaštitom domaćih proizvođača, sa linijom Natur Premium od „piletine ugodnog uzgoja“ uz istovremeno osiguravanje stalnog kvaliteta proizvoda stvaramo prepoznatljivu prednost na ovim zahtjevnim tržištima. PP je stoga prvi i jedini proizvođač u regionu koji ima takvu proizvodnju, postavljajući tako nove standarde koji vuku cijelu industriju naprijed.
Godine 2008. PP je ušla u vlasništvo firme Topiko i time uspostavila proizvodnju na srpskom tržištu. Koji su faktori odlučujući, da bi kompanija uspjela na takvom tržištu?
Srbija je najveća država na Balkanu u kojoj poslujemo i također zbog toga nam je ovo tržište veoma važno. Također, na osnovu trenutno niže potrošnje pilećeg mesa po glavi stanovnika nego u drugim zemljama vidimo mogućnosti za rast i razvoj, jer je globalno gledano konzumacija pilećeg mesa u porastu. Ne vidimo razlog zašto to ne bi bio slučaj i u Srbiji, gdje će potrošnja sigurno porasti. Naša vizija je da zadržimo lidersku poziciju na ovom tržištu, na kojem već imamo prepoznatljive brendove. Međutim, ključ uspjeha je sveobuhvatno upravljanje proizvodnim lancem „od polja do viljuške“, gdje u prošlosti nismo uvijek bili najefikasniji.
Kakvi su Vam planovi po pitanju investicija?
Nastavljamo sa postavljenim strategijama i intenzivnim ulaganjem u svim državama u kojima imamo sopstvenu proizvodnju. Posvuda ulažemo u modernizaciju proizvodnje i automatizaciju procesa, ulažemo u povećanje farmerskih kapaciteta i u tzv.. ekološke projekte sa ciljem povećanja efikasnosti i smanjenja utjecaja na životnu sredinu.
Kako biste inače uporedili potrošače u pojedinim zemljama?
Što se tiče potrošača i njihovog ponašanja u kupovini, rekao bih da je uzorak na našim tradicionalnim tržištima svuda manje-više sličan. Tu su male razlike koje su također povezane sa kupovnom moći. Generalno, mislim da „Balkanci“ mnogo troše na hranu i da im je veoma važan kvalitet. To vidimo i po tome što naši proizvodi na policama imaju nešto višu cijenu u odnosu na konkurenciju. Kada vidimo koliko robe prodajemo u tim zemljama i kolika je kupovna moć, jasno nam je da su potrošači u regionu zaista spremni da plate kvalitet, uprkos nižoj kupovnoj moći.
PP je također pokretač razvoja na polju razvoja proizvoda. Da li pripremate neke novine, nove proizvode koje ćemo moći da upoznamo u bliskoj budućnosti? Neke od njih smo već upoznali u našem magazinu, kao npr. Poli paštetu, koja je nešto posebno i imate jake razloge da se time ponosite, ne samo zbog samog proizvoda, kojeg do sada još niste imali u vašem asortimanu, već zbog njegovog kvaliteta, zar ne? Koja su vaša očekivanja?
Poli, naš ikonski brend (ikonska robna marka), zaslužuje takav novi proizvod u ponudi. To je pileća pašteta u konzervi. Kao generalni direktor najveće kompanije za preradu peradi, iznimno sam ponosan na naš novi proizvod koji postavlja novi standard kvaliteta. Koliko mi je poznato, trenutno nema proizvođača na tržištu koji koristi tako velik udio čistog mesa u pilećoj pašteti kao što se koristi u Poli pašteti. Također, većina pilećih pašteta pravi se od mesa koji se mehanički uklanja od kosti, dok ovaj postupak ne koristimo u proizvodnji Poli paštete. To znači da se u proizvodnji naše paštete koristi samo visokokvalitetno svježe meso cijelog mišića. Ključna prednost je također što samo PP može da obezbijedi 100% sopstvene sirovine, što znači domaće porijeklo mesa iz sopstvenog uzgoja.
Proizvod je također bez vještačkih aditiva, osim prirodnih aditiva odnosno proteina (bjelančevina), dakle izuzetno niskog postotka sojinih proteina, bez kojih je tehnološki nemoguće proizvesti takav proizvod.
Tačno je da u ovoj kategoriji postoje jaki igrači sa dugom tradicijom i to u svakoj zemlji u regionu, ali siguran sam da će Poli pašteta svojim kvalitetom uvjeriti naše potrošače. Prve reakcije sa tržišta to također potvrđuju.
Vaša odnosno vizija kompanije – gdje vidite Perutninu Ptuj za 10-15 godina? Da li ćete i dalje insistirati isključivo na pilećem mesu ili planirate da uđete i u nova područja?
Kad ispunimo svoje ciljeve koje imamo kao proizvođači pilećeg svježeg mesa i pilećih proizvoda, u strateškom ćemo smislu dugoročno gledano izrasti u proizvođača hrane. To znači da ćemo razvijati nove strateške poslovne jedinice i nuditi proizvode koji će kod naših krajnjih potrošača na našim postojećim tržištima imaju drugačiju namjenu od one koju imaju postojeći proizvodi. Pritom ćemo se osloniti na snagu naših brendova, na distribucijske mogućnosti, obezbjeđivanje stalnog kvaliteta i povjerenje naših potrošača.
I na kraju, ako biste se odlučili za jedan obrok sa vašim omiljenim PP proizvodom, koji biste izabrali i zašto?
Vruće pecivo sa Poli salamom.