Selma Heraković: Promjene su jedina konstanta današnjice

Razgovarala: Edina Mizić redakcija@instore.ba

Perutnina Ptuj BH dio je internacionalne grupacije Perutnina Ptuj koju čini 13 kompanija, sa preko 3.900 uposlenika. Grupa Perutnina Ptuj ima proizvodnju u šest zemalja od kojih je jedna i Bosna i Hercegovina. Na tržištu BiH posluju preko dvije kompanije: Perutnine Ptuj – S d.o.o. Srbac, koja se bavi uzgojem sirovina i proizvodnjom pilećeg mesa i Perutnina Ptuj-BH d.o.o. Breza, koja se bavi proizvodnjom asortimana pilećih prerađevina.

Zahvaljujući prenosu znanja iz matičnog društva u Sloveniji te zahvaljujući potencijalu domaćeg tržišta u pogledu kadrova i pristupa strateškim sirovinama, obje kompanije uspješno odgovaraju na postavljene zahtjeve kako domaćeg tržišta i zakonodavstva, tako i Evropske unije.Svaki proizvod koji izađe iz pogona vrhunskog je kvaliteta i sigurnosti, što potvrđuje da je i u našoj zemlji moguće proizvoditi po standardima EU. Obje kompanije posjeduju rješenje o ispunjenosti uslova za izvoz pilećeg mesa i mesnih prerađevine na tržište EU.

U Bosni i Hercegovini imaju preko 600 zaposlenih. Ostvaruju dugogodišnju poslovnu suradnju sa 125 kooperanata. Većina njihovih dobavljača su domaći dobavljači. Tokom prethodnih godina značajno su investirali u povećanje proizvodnih kapaciteta u Bosni i Hercegovini, a u narednom periodu planiraju nastaviti sa investicijama. Osim pozitivnog utjecaja na privredu i ekonomiju naše zemlje, investicije kompanije usmjerene su i na poboljšanje životne sredine, odnosno brigu za okoliš. Kako navodi naša sagovornica Selma Heraković, direktorica Perutnine Ptuj BH, trude se biti sve značajnija podrška lokalnoj zajednici u kojoj se nalaze.

Kako ste preuzeli lidersku poziciju u kompaniji, na tržištu se dešavaju konstantne promjene. Koliko je ovo izazovan period za poslovanje i kako biti uspješan lider u turbulentnim vremenima?

 Da, promjene su postale jedina konstanta današnjice. Globalne promjene sa kojima se suočavamo u posljednjih par godina predstavljaju značajan izazov, kako za potrošače, privredu općenito, pa tako i za našu kompaniju. Tek što smo se počeli oporavljati od svih izazova koje je nosio virus COVID 19, pred nama je novi izazov – inflacija.

Uspješno liderstvo? Vjerujem da ne postoji univerzalan recept, ali moj odgovor bi bio fokus na procese i na ljude. Jako je važno u izazovnim vremenima kao što su ova što bolje optimizirati procese unutar kompanije, biti svjestan i reagovati na sve aktivnosti koje su „višak“ i ne donose vrijednost kompaniji, potrošačima i drugim glavnim stakeholderima kompanije (uposlenici, partneri, lokalna zajednica i okoliš). Sve to raditi s ciljem stalnog podizanja produktivnosti i pronalaska izvora za vraćanje profitabilnosti u uslovima kada su svi ulazni parametri znatno nepovoljniji u odnosu na planirano.

Istovremeno je jako važno voditi brigu o ljudima. Za mene briga o ljudima podrazumijeva transparentnost, ulaganje u razvoj uposlenika, a zatim i pokušaj ublažavanja svih negativnih efekata inflacije sa kojom se svi suočavamo. Svakako, jedan od imperativa je biti okrenut prema vani i pratiti sve promjene u načinu ponašanja potrošača.

Od početka godine, svjedoci smo rasta cijena pilećeg mesa, kakva je situacija trenutno na tržištu? Zašto se desio ovaj nagli skok?

 Promjena cijena pilećeg mesa je direktna posljedica poremećaja i svih promjena koje se dešavaju na globalnom tržištu. Već prošle godine značajno su porasle cijene energenata i osnovnih strateških sirovina (pšenica, kukuruz, soja i ulje).

Cijene su početkom ove godine ostale na rekordnoj razini i rastu praktički svakodnevno zbog situacije u Ukrajini. Osim visokih troškova energenata, to je dosta opteretilo troškovnu stranu našeg poslovanja, zbog čega smo u Perutnini Ptuj, kao i u cijeloj industriji, primorani prilagođavati cijene mesa i mesnih prerađevina.

Svakako, ukoliko rast cijena pilećeg mesa poredimo sa prethodnim godinama, on jeste visok, ali moramo biti svjesni da su cijene u prethodnim godinama, posebno u COVID periodu, bile suviše niske i da cijene koje smo imali na našem tržištu nisu bile realna slika vrijednosti pilećeg mesa.

Kada su proizvodi Perutnine Ptuj u pitanju, kupci znaju da kupuju premium brend, na koji način steći povjerenje potrošača i kako o njima voditi računa, jer znamo da je mnogo teže dobiti novog kupca, nego zadržati lojalnog.

 U našoj kompaniji odgovor na ovo pitanje je uvijek kvalitet i osluškivanje potreba potrošača. Potrošači naših proizvoda mogu biti sigurni u kvalitet sirovina koje koristimo, u vrlo visoku kontrolu nad svim procesima prilikom nastajanja naših proizvoda, kao i apsolutnu konzistentnost u kvalitetu.

Povjerenje i lojalnost naših potrošača nam je od iznimne važnosti, a ključ svakog odnosa u kojem vlada povjerenje je definitivno dvosmjerna komunikacija. Povjerenje se gradi godinama, a izuzetno je važno u tom procesu slušati potrošače. Naša obaveza i obećanje je kvalitetan proizvod koji obično nastaje tako što slušamo potrebe naših potrošača. Na neki način, oni su uvijek bili dio procesa nastajanja naših proizvoda. Prije nastanka finalnog proizvoda, testiramo nekoliko varijanti proizvoda i dajemo budućim potrošačima mogućnost, da sami izaberu proizvod koji im se najviše sviđa.

Uporedite potrošače iz BiH i zemalja regiona. Kakve su im navike, interesi, šta preferiraju, a šta im je presudno pri izboru proizvoda iz ove kategorije?

 Iako se potrošači u zemljama regiona razlikuju po kupovnoj moći, kada su prehrambeni proizvodi u pitanju, ne bih izdvojila velike razlike. Poznati smo kao veliki gurmani, pa tako smatram da je svim potrošačima sa naših prostora kvalitet proizvoda najveći motivator za kupovinu. Jasan pokazatelj toga je i činjenica da naši proizvodi iz kategorije mesnih prerađevina imaju lidersku poziciju na našem tržištu, a istovremeno to su proizvodi čije su cijene više od konkurentskih proizvoda iz iste kategorije. Dodatno, ovdje je sigurno prisutna i rastuća potreba potrošača da se korištenjem određenih brendova na neki način približimo društvu iz nešto razvijenijih zemalja regiona, tako da, u konačnici, kupovne navike su dosta slične. Ako bih izdvojila neke razlike, one bi bile u vrsti i veličini pakiranja.

Na koji način održavate komunikaciju sa svojim potrošačima, koji su garantovano svih dobnih skupina.

Kao što sam već ranije spomenula, naša komunikacija sa potrošačima počinje još u najranijoj fazi, dok još razvijamo proizvod koji planiramo lansirati na tržište. Nakon što je proizvod već na tržištu, ovisno o fazi u kojoj se proizvod nalazi i njegovoj ciljnoj skupini, koristimo razne vrste marketing i trade marketing alata. Osobno, veliki sam ljubitelj promocija uz degustaciju proizvoda. To je način kada ostvarujemo direktnu, dvosmjernu komunikaciju sa potrošačima, čujemo njihovo mišljenje o našim proizvodima i to su zaista dragocjene informacije za daljnje unapređenje ili razvoj novih proizvoda.

Svakako, kao i sve ostale kompanije, sve više ulažemo i u komunikaciju putem društvenih mreža koja se pokazala kao odličan alat, posebno kada su u pitanju mlađe generacije koje su naša primarna ciljna skupina kada je u pitanju naš dobro poznati brend Poli.

Nedavno ste lansirali nove proizvode, i obogatili asortiman, kažite nam o kojim se to proizvodima radi? Da li u skorije vrijeme možemo očekivati još noviteta?

 Naš razvojni odjel na nivou Grupacije PP je sačinjen od odličnog miksa mladih i iskusnih kolega koje konstantno rade na idejama za nove proizvode. Nedavno smo na tržište lansirali Poli pate. Poli pašteta postavlja novi standard kvalitete. Koliko znamo, trenutno na tržištu nema proizvođača koji u proizvodnji koristi tako velik udio čistog mesa u pilećoj pašteti kao što se koristi u Poli pašteti. Ne sadrži vještačke aditive, sastavljena od visokokvalitetnog svježeg pilećeg mesa cijelog mišića, što znači da u proizvodnji paštete ne koristimo mehanički otkošteno meso. Meso koje koristimo u pašteti je 100% naša sirovina, što definitivno smatramo prednošću. Poli pate je visokokvalitetan proizvod koji je kao takav odlična ekstenzija našeg brenda Poli.

Također, u prethodnom periodu smo se značajnije okrenuli našim najmlađim potrošačima lansirajući Poli Kids liniju koju spremamo po originalnoj Poli recepturi, ali uz smanjen sadržaj soli. Poli kids linijom napravljen je iskorak u skladu sa smjernicama uravnotežene prehrane za najmlađe članove naše zajednice. Trenutno smo i u procesu certifikacije proizvodnje pilećeg mesa bez upotrebe antibiotika, što će nas definitivno izdvojiti od konkurencije i pružiti potrošačima još jedan razlog više za kupovinu upravo našeg pilećeg mesa. Važno je naglasiti da smo mi i do sada u uzgoju koristili minimalne količine antibiotika, isključivo za liječenje (dakle, ne preventivno) i u skladu sa smjernicama za razborito korištenje antibiotika.

U budućnosti očekujemo svakako još noviteta, neki od njih će biti iznenađenje, jer naša strategija ide u smjeru da postanemo značajan proizvođač hrane.

Perutnina Ptuj može da obezbijedi 100% sopstvene sirovine, što znači domaće porijeklo mesa iz sopstvenog uzgoja, da li je to vaša konkurentska prednost?

 Svakako da jeste. Kvalitet proizvoda korespondira kvalitetu sirovine koju koristimo. Za svakog proizvođača je od izuzetne važnosti znati porijeklo i nivo kvaliteta sirovina koje koristi. Mi u Perutnini Ptuj ne samo da znamo, mi upravljamo našom kvalitetom.

FMCG industrija jedan je od generatora razvoja i važna grana bh. privrede. Na koji način dodatno jačati i unapređivati ovaj sektor?

 Ovdje bih opet u fokus stavila potrošača. Smatram da će potrošač u budućnosti, više nego ikada do sada, definirati uspješnost kompanija, pa tako i cijelog sektora. Ukoliko se sve kompanije, a ovdje mislim i na proizvođače i trgovce, budu znale pravovremeno prilagoditi promjenama u ponašanju potrošača, njegovim zahtjevima da mu se pristupi drugačije nego je to do sada bio slučaj – personalizirano i da mu se za njegov novac pruži ne samo proizvod, nego i cijelo iskustvo, onda smo na dobrom putu.

Kompanije će morati prilagoditi poslovne procese dolaskom globalnih trendova, ali i dolaskom novih, internacionalnih trgovačkih lanaca. Digitalizacija je jedan od globalnih trendova koji će napraviti značajne promjene u poslovnim procesima. Elektronska razmjena podataka (EDI) između poslovnih partnera će srednjoročno postati mnogo masovnija, i to će sigurno promijeniti i uloge u poslovnim procesima.

Koji su to benefiti za bh. ekonomiju i privredu postojanje i dobro poslovanje kompanije poput vaše?

Benefiti su zaista višestruki. Počnimo od činjenice da naša kompanija proizvodi u BiH. U svoja dva pravna lica koja posluju u Bosni i Hercegovini (PPS i PPBH) imamo preko 500 uposlenih. Ostvarujemo dugogodišnju poslovnu suradnju sa 125 kooperanata. Većina naših dobavljača su domaći dobavljači. Svakako, tu su i doprinosi i porezi koje uredno plaćamo državi. Tokom prethodnih godina smo značajno investirali u povećanje proizvodnih kapaciteta u Bosni i Hercegovini, u narednom periodu također imamo u planu nastaviti sa investicijama.

Osim pozitivnog uticaja na privredu i ekonomiju, naše investicije su usmjerene i na poboljšanje životne sredine, odnosno brigu za okoliš.

Također, trudimo se biti sve značajnija podrška lokalnoj zajednici u kojoj se nalazimo.