Ponuda raznovrsnih alata za online kupovinu jača našu tržišnu ulogu

Mnoga savremena dostignuća, veća dostupnost informacija i brže analiziranje stanja i kretanja na tržištu u velikoj mjeri pomaže unapređenju i razvoju kategorije. Putem raznih studija dolazi se brže do potrebnih informacija i lakše prilagođava trendovima i potrebama krajnjih potrošača

Da bi se neki proizvod našao na policama trgovačkog lanca Konzum potrebno je prvenstveno analizirati trenutno stanje asortimanske ponude i kakve su mogućnosti uvođenja novih proizvoda. Pri samom ulistavanju jako je bitan broj artikala i mogućnosti izlaganja proizvoda, pri čemu se vodi računa o kvaliteti proizvoda. Na ovaj način, pažljivim odabirom nastoje nuditi uvijek najbolje, u svim kategorijama. Njihova misija je zadovoljan kupac, koji na jednom mjestu može naći sve što mu je potrebno. U ovom broju Elma Bujak upoznala nas je sa stanjem u kategoriji Osnovne namirnice i Namirnice za pripremu jela sa posebnim fokusom na tjestenine.

Razgovarala: Edina Mizić

Da li su se i kakve promjene desile u kategoriji Tjestenine na našem tržištu, a uzrokovane poznatom situacijom sa Covidom-19. Svjedočili smo u jednom trenutku enormnom kupovanju ovih proizvoda?

Svima nam je poznato da je pandemija u velikoj mjeri promijenila trendove kupovine određenih proizvoda, tako su se i na kategoriji Tjestenine, kao jednoj od možemo reći „osnovnih“ kategorija za ljudsku ishranu, osjetile pojačane kupovine u početnoj fazi pandemije.

S obzirom na karakter samih proizvoda (duži rok trajanja bez specifičnih uvjeta čuvanja) u početnoj fazi pandemije kupci su pojačano kupovali tjesteninu, te je time sama grupa imala trend rasta preko 35% u odnosu na isti posmatrani period prošle godine (januar-april), da bi kasnije sam trend potražnje opao zbog većih zaliha u domaćinstvima. Do kraja 2020. godine akumulirao se ukupan rast grupe cca 14% u odnosu na prethodnu godinu. Također, promjene su se desile i u strukturi prodaje jer su pojedini brendovi ojačali svoju poziciju, prvenstveno zbog kvalitetnije planiranih zaliha i mogućnosti veće distribucije proizvoda.

Naime, svi brendovi su imali jednak trend potražnje i kupcima je bilo bitno obezbijediti što veće zalihe usljed panične kupovine bez da se posebno vodilo računa o brendu, kao što je slučaj u „normalnim uslovima kupovine“ jer su kupci u konačnici kupovali ono što je bilo na policama prodajnih objekata.

Na koji način razvijati ovu kategoriju, koliko je teško biti inovativan?

Dugoročno gledano, efekti pandemije koja nas je zadesila će ići u pravcu da će kupci i kada se vrate starim navikama i „normalnijoj“ fazi života nakon pandemije nastaviti kupovati osnovne namirnice, a među njima i tjesteninu. U konačnici budžeti većine potrošača i smanjena kupovna moć vodit će ih ka takvim tipovima proizvoda.

Potrošači su veoma specifični i sve manje lojalni određenom lancu što pokazuje posljednji Nielsen izvještaj „Shopper Trends“ prema kojem kupci u prosjeku tokom sedmice obiđu bar tri trgovine. Komparativna prednost se postiže sa asortimanski kvalitetnijom i raznovrsnom ponudom brendova visoke, srednje i niske kvalitete čime se daje veća mogućnost izbora krajnjim potrošačima.

Trendovi bržeg življenja idu u pravcu mijenjanja navika tako da se traže instant pripreme jela što je utjecalo i na porast prodaje instant tjestenine (priprema 3-5 minuta), a sa inovacijama u ovom segmentu (priprema u čaši, spremno za jesti bez termičke obrade i slično) smatram da će se postići dugoročni rast i razvoj nove grupe unutar same kategorije Tjestenina. Jako je izazovno biti inovativan, ali je potrebno pratiti trendove potražnje i što brže se prilagođavati novim uslovima tržišta.

Koliko savremene tehnologije pomažu u analizi, unapređenju i razvoju kategorije?

Mnoga savremena dostignuća, veća dostupnost informacija i brže analiziranje stanja i kretanja na tržištu u velikoj mjeri pomaže unapređenju i razvoju kategorije. Putem raznih studija dolazi se brže do potrebnih informacija i lakše prilagođava trendovima i potrebama krajnjih potrošača. Veliku pažnju pridajemo istraživanjima tržišta, kupovnih navika i shodno tome određujemo dalji tok i pravac razvoja određenih grupa proizvoda, te u konačnici razvoja kompanije.

Na koji način vršite izbor asortimana, šta je od presudnog značaja da bi se neki proizvod našao na policama trgovačkog lanca Konzum?

Da bi se neki proizvod našao na našim policama prvenstveno analiziramo trenutno stanje asortimanske ponude i kakve su mogućnosti uvođenja novih proizvoda. Pri samom uvođenju jako je bitan broj artikala i mogućnosti izlaganja proizvoda pri čemu se vodi računa o kvaliteti proizvoda koji se planira ulistati (npr. ako postoji već prevelik izbor proizvoda visoke kvalitete, a ulistavamo novi proizvod jednake kvalitete, analizama dolazimo do zaključka da li neki proizvod izbaciti iz asortimana i time stvoriti prostor na polici da bi se kupcima pružila mogućnost kupovine novih i drugačijih proizvoda). Također, jako bitan faktor pri ulistanju jeste plan ulaganja samih ponuđača i ukupna profitabilnost, jer sa većim ulaganjima u marketinške aktivnosti otvaraju se i veće mogućnosti izgradnje brenda u percepciji krajnjeg potrošača.

Vrlo često, zahvaljujući sredstvima reklamiranja, cjenovnim sniženjima i sl. kupci se odlučuju da probaju neki novi proizvod. Posljednji trendovi idu u pravcu razvoja zdravijih varijanti tjestenine i specifičnih grupa prilagođenih određenoj skupini potrošača (bezglutenska, integralna tjestenina i slično).

Da bi bio jak tržišni igrač u ovoj kategoriji, šta sve treba ispuniti, kako doći do potrošača i zadržati njegovu lojalnost?

U ovoj kategoriji, kako je ranije spomenuto, jako je bitno imati dobro posloženu paletu proizvoda u gradaciji od jeftinijih do premium brendova, te iste kvalitetno zastupiti u prodavnicama uz stalne cjenovne promocije, posebne sisteme periodičnog nagrađivanja, određene pogodnosti samo za kupce kartice lojalnosti (Pika kartica) i tome slično.

Zadržavanje lojalnosti se postiže prvenstveno sa kontinuiranom ponudom i dostupnošću određenih proizvoda zbog toga što su kupci nakon pandemije osjetljiviji, te ukoliko ne pronađu na policama proizvod koji preferiraju vrlo brzo mogu iz tog razloga odlučuju potražiti isti u nekoj drugoj trgovini i obaviti kupovinu. Bitan je kvalitet, kontinuiranost u snabdijevanju i asortimanska zastupljenost kako bi se došlo do potrošača i pokušala steći, a potom i zadržati, njegova lojalnost.

Također, ponuda raznovrsnih alata za online kupovinu jača tržišnu ulogu tako da smo razmišljajući u tom pravcu pored naše web prodavnice dodatno ojačali ponudu saradnjom sa jednom od vodećih kompanija u dostavi proizvoda – servisom Glovo.ba, što nas čini sve jačim tržišnim igračem koji uvodi inovacije i prati trendove.

Po vama šta nas očekuje u nadolazećem periodu u kategoriji Tjestenine? Kakve trendove očekujete?

Smatram da u nadolazećem periodu na kategoriji tjestenine se očekuje rast trendova potražnje instant proizvoda tj. polugotovih proizvoda sa tjesteninom, nudli kao novog oblika tjestenine koja će i u narednom periodu bilježiti veći trend rasta, kao i zdravijih varijanti tjestenine (integralna, bezglutenska, tjestenina sa crvenom lećom i sl.).

U slučaju da se kao posljedica pandemije smanji ukupna kupovna moć sve su veća očekivanja da će kupci radije pripremati obroke u kućnoj varijanti nego iste konzumirati u restoranima što će u konačnici  povećati potražnju za specifičnim oblicima tjestenine, bržoj pripremi i zdravijim oblicima ove vrste namirnice.

Pandemija je utjecala i na samu mogućnost proizvodnje sirovina tako da će zbog trenda povećanja cijena većine grupa proizvoda osnovne namirnice, tipa tjestenine, ponovo biti u fokusu jer kupci u situacijama kada primijete veće oscilacije u cijenama instinktivno kupuju osnovne namirnice u pojačanim količinama. U konačnici, nakon stabilizacije stanja sa pandemijom i trendovi potražnje će ići u pravcu razvoja specifičnih oblika tjestenine, brže pripreme ove namirnice, razvoju zdravijih varijanti, te pristupačnosti samih proizvoda širim potrošačkim masama. Ova tradicionalna namirnica vremenom postaje moderan stil života većine potrošača zbog višestrukih mogućnosti pripreme jela i vezivanja drugih grupa namirnica uz istu.