Dževad Zulum, menadžer za razvoj i upravljanje PL, Konzum
Razgovarala: Edina Mizić
Privatne robne marke nastavljaju da stiču sve veći trźišni udio. Trgovački lanci usvajaju sve sofisticiranije pristupe razvoja sopstvenog portfolija PL brendova kroz proaktivno praćenje trendova i inovacije proizvoda. Kakva je situacija u kompaniji Konzum? Koliko vam je vaźan ovaj segment u poslovanju?
Izuzetno važan segment, prije svega zato što su to uglavnom proizvodi koji su u našem vlasništvu, jer znamo šta i ko stoji iza svakog od proizvoda, počev od same ideje, proizvođačkih specifikacija, dizajna, brenda i same ambalaže i pakiranja. S druge strane, izuzetno su važni, jer nam daju mogućnost da prema našim krajnjim potrošačima možemo da ponudimo drugačije proizvode u odnosu na ostatak tržišta, jer većina trgovačkih lanaca raspolaže sa veoma sličnim asortimanom, pa nas PL asortiman na određeni način čini drugačijim od ostalih konkurenata. Kao najvažniji segment istakao bih izuzetno dobar omjer kvalitete i cijene, što je na našem tržištu itekako bitan faktor, obzirom na ograničenu kupovnu moć stanovništva.
Pomjeranja u pozitivnom pravcu su očigledna, naročito u domenu ocjene potrošača o sve većoj zastupljenosti kvalitetnih proizvoda u portfoliju privatnih robnih marki. Koliko bh. kupci vole ove proizvode?
Naše tržište je na osnovu prethodnih godina pokazalo da je spremno za ovakve proizvode, obzirom da se njihova zastupljenost u policama povećava iz godine u godinu, mada još uvijek dosta sporije nego je to slučaj u zapadnoevropskim zemljama gdje udjeli u prosjeku dosežu i preko 30posto. Ako pogledamo zemlje iz okruženja, npr. Slovenija je sad već dosegla EU prosjek udjela PL proizvoda u ukupnom prometu, dok je Hrvatska sa kojom graničimo, trenutno na oko 20%. Kako se pomjeramo ka istoku, taj udio biva sve manji.
Povijesno su za značajniji rast udjela PL proizvoda na tržištu dobrim dijelom zaslužni diskonteri, koji svojim ulaskom na nova tržišta, između ostalog, donose i nove trendove, posebno kada je PL u pitanju. Takav primjer je već sad vidljiv i u susjednoj Srbiji gdje je s ulaskom diskontera udio PL proizvoda počeo rasti i sigurno će se u narednim godinama značajnije povećavati. Zanimljivo je i to kako se “prepoznavanje” PL proizvoda od stranepotrošača razlikuje od grupe do grupe proizvoda, jer u pojedinim grupama PL udio u Konzumu dostiže i preko 50% udjela, dok je u nekim drugim grupama na razini nekoliko procenata.
Kada je u pitanju kvalitet proizvoda i inovacijska moć, tu robne marke pokazuju posebnu snagu, nadmećući se ravnopravno sa „A“ brendovima, što je slučaj sa vašim brendom Finesse, iz kategorije Slatki program. Šta sve potrošači mogu naći na policama pod ovom robnom markom?
U samim začecima razvoja PL proizvoda većina trgovaca je kretala sa pretpostavkom da je najbitnije doći do najniže moguće cijene na polici pa i po cijenu kvaliteta proizvoda, što danas nije tako i kvaliteti se poklanja velika pažnja.
U Konzumu se prilikom razvijanja PL proizvoda upravo o kvaliteti maksimalno vodi računa uz težnju da se taj proizvod u svojoj grupi cjenovno niže pozicionira. Stoga su PL proizvodi danas u Konzumu iste ili slične kvalitete u odnosu na brendove, samo što u kalkulaciji troška isključujemo ulogu distributera i radimo direktno proizvode sa proizvođačima, odakle dolazi i značajno niža cijena na polici, što daje odličan omjer kvalitete i cijene. Takav je slučaj i sa Finesse proizvodima, koje za naše potrebe proizvode poznati proizvođači, kako iz regije, tako i iz EU, te drugih dijelova svijeta.
Trenutni asortiman Finesse brenda koji se može naći na policama Konzuma obuhvata čokolade, biskvite, štrudle, praline, čoko bananice, vafle i ostale vrste keksova.
Naravno da na tome nećemo stati te da ćemo u narednom periodu proširiti ponudu proizvoda pod brendom Finesse, a preporuka svim kupcima koji do sada nisu probali Finesse proizvode, jeste da im pruže priliku i da svakako probaju ove proizvode i analiziraju omjer kvalitete i cijene, posebno jer PL često rade isti proizvođači, koji rade i brend. Vjerujem da će biti itekako zadovoljni.
S obzirom na to da PL proizvodi postaju sve pouzdaniji kao visokokvalitetne opcije i uporišta na potrošačkim listama za kupovinu, na koji način razvijate i unapređujete ovu kategoriju, konkretno mislim na Slatki program i Finesse?
Kategorija slatkih programa je itekako velika kategorija, koja ima veliki potencijal sa jedne strane, ali i dosta izazova sa druge strane, jer se pokazalo da to nije kategorija unutar koje je lako lansirati novitete, posebno ne bez većih ulaganja kroz marketing. Prije lansiranja bilo kojeg PL proizvoda, veoma je bitno u startu odrediti realne targete.
Bitno je da svaki proizvod ima svoj zadatak i svoju misiju, jer bez toga su zagarantovana “lutanja” koja znaju da odvedu u pogrešnom smjeru, počev od cjenovne pozicije, samoga pozicioniranja u redovnoj polici, promocija i sl.
Da li je vaš predan rad na razvoju robne marke Finesse i vaša prilika za rast?
Predan rad je nešto što se podrazumijeva kada je u pitanju bilo koja vrsta posla, a posebno kada je u pitanju produkcija novih proizvoda, a krajnji ishod tj. rezultat ovisi od mnogo više drugih faktora. Za dostizanje dobrih rezultata neophodno je razvijati napredak kroz mix više različitih segmenata kako kroz brend Finesse, tako i kroz druge PL brendove koji su u vlasništvu Konzuma, kako bi u konačnici bili prepoznati od strane krajnjih potrošača, te na kraju bili i nagrađeni njihovim povjerenjem.
Kakve su navike bh. potrošača, interesi, šta preferiraju, a šta im je presudno u kupovini proizvoda iz segmenta Slatkog programa?
Kaže narodna izreka “o ukusima se ne treba raspravljati”, ali mislim da zadnjih godina ipakdo izražaja dolaze grupe proizvoda, koji svojim karakteristikama, hranjivim sastojcima nude alternativu za jedan obrok.
S obzirom ne to da smo svjesni trenda koji je i nas zahvatio u smislu brzog načina života, pa vjerovatno i pod tim pritiskom se ima manje vremena za obaviti redovan obrok, često se dovodimo u situaciju da u punom “trku”, uglavnom biramo proizvode iz slatkog programa, ponajviše iz reda grupa barova, kroasana i sličnih biskvita te se tako na neki način zadovoljava naša potreba za nekom vrstom obroka. Iz tog razloga su, po mom mišljenju, to kategorije koje se najviše i preferiraju, a uglavnom su to proizvodi koji se u prodajnom prostoru i dvostruko pozicioniraju te se često nalaze na izlaznom dijelu kod kasa većine marketa pa nam s toga za njihovu kupovinu često i ne treba puno vremena, jer se kupovina obavi dosta brzo.
Da li ćete širiti ovu kategorije proizvoda, usklađujući ponudu sa sve zastupljenijim trendom zdravog źivota i zdravih slatkih namirnica?
Definitivno je da će proširenje asortimana uslijediti u okviru brenda Finesse. S druge strane, za segment proizvoda sa predznakom nešto “zdravijih” slatkih namirnica imamo spreman drugi brend, o kojem će se u narednom periodu više znati. Za cilj imamo da robne grupe kreiramo na način da ih predstavljamo u zasebnim brendovima, radi lakše prepoznatljivosti i lakšeg promovisanja.
Kakvi su vaši planovi za predstojeću 2022. godinu?
Naši planovi će biti usmjereni ka radu na dodatnoj promociji postojećih, ali i kreiranju novih proizvoda PL, a sigurno ćemo nastojati da našim kupcima ponudimo mogućnost da za dosta manji iznos novca mogu sebi priuštiti visoko kvalitetne proizvode. Smatram to značajnim benefitom koji nudimo našim krajnjim potrošačima, posebno u današnje vrijeme kada smo itekako svjesni globalnih poremećaja, koji su doveli do inflacije i ograničene kupovne moći stanovništva.