Nadja Soldat, Channel Category Sales Development menadžerica, kompanija Nestlé
Nestlé ima najveću globalnu istraživačku i razvojnu mrežu u prehrambenoj industriji, a koju čine 34 znanstveno-istraživačka centra sa 5000 zaposlenika. Godišnje u istraživanje i razvoj novih proizvoda ulažu 1,74 milijardi švicarskih franaka, a ono čemu teže je kako ispuniti zadane ciljeve, tako i postati primjer dobre prakse. U ovom broju InStore magazina o poslovanju, trendovima i ciljevima ove uspješne multinacionalne kompanije razgovarali smo sa Nadjom Soldat, Channel Category Sales Development menadžericom.
Kompanija Nestlé je svjetski lider u proizvodnji hrane i pića. Kako izgleda profil kompanije Nestlé i gdje je sve prisutna?
Od samih početaka, kada je Henri Nestlé, prije 152 godine, kreirao hranu za bebe koje nisu mogle biti dojene, pa do danas, zajedno s našim partnerima stvaramo proizvode s istom ambicijom: unaprijediti kvalitetu života i doprinijeti zdravijoj budućnosti. Hrana nije samo izvor nutritivnih tvari, ona je i socijalizacija, okupljanje porodice i prijatelja, ali i dio kulture. Šta i kako jedemo ovisi o podneblju u kojem živimo. Zato je naš cilj da svugdje u svijetu potrošačima osiguramo nutritivno bogate, ukusne i sigurne proizvode, te da inspirišemo ljude da žive zdravim životom. Danas, Nestlé globalno ima 413 tvornica, 34 istraživačka centra, te posluje u 189 zemalja svijeta zapošljavajući čak 308.000 ljudi. U Bosni i Hercegovini djelujemo kao kompanija Nestlé Adriatic, koja je osnovana 2003. godine, a pored BiH uključuje i tržišta Hrvatske, Srbije, Makedonije, Crne Gore, Kosova i Slovenije. Uz Rumunjsku i Bugarsku zajedno činimo Nestlé tržište jugoistočne Evrope.
Koji su najprodavaniji proizvodi kompanije Nestlé u BiH?
Globalno gledajući, u Nestlé asortimanu se nalazi više od 10.000 različitih proizvoda unutar više od 2.000 brendova. Na tržištu BiH je, konkretno, dostupno više od 750 proizvoda, unutar 35 brendova iz 7 kategorija. Neki od najpoznatijih proizvoda su NESCAFÉ, THOMY, MAGGI, NESQUIK, KIT KAT, SMARTIES, LION, AFTER EIGHT, PURINA, NESTLÉ žitarice za doručak i NESTLÉ hrana za bebe. Ono što je za nas najvažnije, sve su to proizvodi koje potrošači dobro poznaju i vole, te svakodnevno koriste, jer prepoznaju naše napore uložene kako bi svaki od njih bio kvalitetan, odnosno nutritivno bogat i siguran. Kada je riječ o najprodavanijim proizvodima, to su NESCAFÉ 3u1 Classic, NESCAFÉ Classic, THOMY majoneza, te LION čokoladica.
Osluškivanje i praćenje tržišta je neophodno za uspješne brendove kao što su Nescafé, Nesquik, Thomy… na koji način Nestlé prati potrebe tržišta i potrebe potrošača?
Bez praćenja tržišta i prilagođavanja proizvoda potrebama potrošača nema uspjeha. Nestlé ima najveću globalnu istraživačku i razvojnu mrežu u prehrambenoj industriji, a koju čine 34 znanstveno-istraživačka centra sa 5000 zaposlenika. Godišnje u istraživanje i razvoj novih proizvoda ulažemo 1,74 milijardi švicarskih franaka, a ono čemu težimo je kako ispuniti zadane ciljeve, tako i postati primjer dobre prakse.
Ako pričamo o hrani, svjedoci smo da se shvatanje potrošača i njihova očekivanja od hrane u razvijenim zemljama značajno promijenilo u zadnjih nekoliko desetljeća – nekada je bila važna količina kalorija, danas je važnija njihova kvaliteta. To se posebice odnosi na količine soli, šećera, zasićenih masti i ugljikohidrata svakog proizvoda. Ni bh. tržište nije iznimka, pa je tako ovaj trend zastupljen i kod naših sugrađana. Istraživanja su nam pokazala potrošači žele kvalitetnu hrani i žele znati šta se to tačno nalazi u hrani koju konzumiraju. To je jedan od razloga zašto pored kreiranja novih, radimo i na renoviranju postojećih proizvoda.
Na tržištu BiH prisutni ste u sedam kategorija, a vodeći ste lideri u kategoriji instant kafe sa brendom Nescafé, te u kulinarskoj kategoriji majoneze s brendom Thomy. Da li imate strateški plan da postanete lideri i u ostalim kategorijama?
Na bh. tržištu smo prisutni u sedam kategorija, i to kafa i napici, kulinarski asortiman, konditorski asortiman, dječja hrana, žitarice za doručak, hrana za kućne ljubimce i asortiman za HOCERA-u. Tržišni smo lideri u dvije, a visoko smo pozicionirani u svim ostalim kategorijama. U narednom periodu, naš fokus će svakako biti razvijanje kategorija u kojima smo trenutno lideri, ali i približavanje našeg asortimana potrošačima u kategorijama u kojima to nismo. S tim ciljem ćemo nastaviti slušati lokalno tržište i raditi na novim inovacijama i renovacijama proizvoda.
Nedavno ste predstavili novitete iz asortimana proizvoda. O kojim proizvodima je riječ?
U kategoriji kafe, istaknula bih NESCAFÉ 3u1, 2u1, kojima smo, pored novog izgleda, unaprijedili i recepturu. Balansirani sastojci, izvrsna tekstura i bogati miris će svim ljubiteljima kafe omogućiti uživanje u intenzivnijoj aromi i unaprijediti iskustvo konzumiranja kafe. Istovremeno, istraživanja su nam pokazala da je krema na napitku potrošačima sve važnija karakteristika prilikom izbora instant kafe, stoga smo predstavili i NESCAFÉ Gold Cremu, za one koji preferiraju blagi ukus sa finom kremom na vrhu. Prateći globalni trend coffee shopova koji polako, ali sigurno, pronalazi svoje mjesto i u BiH, lansirali smo i NESCAFÉ Dolce Gusto Origins Peru i Colombia. Posebnost ovih proizvoda odražava se u njihovoj autentičnosti i kvaliteti, nastaloj kao rezultat njihovog jedinstvenog i organskog porijekla. Na ovaj način događaj uživanja u ispijanju kafe u coffee shopovima donosimo u domove naših potrošača. U kategoriji kulinarskih asortimana, za sve ljubitelje dobrog sendviča, salate ili nekih drugih obroka sa ukusnim prilogom, kreirali smo THOMY Chilli i Tartar soseve. Za ljubitelje slatkiša predstavili smo nove Lion2Go Čokolada i Kikiriki, sa orasima, brusnicom, kikirikijem, karamelom i finom mliječnom čokoladom.
Da li ponudu određenom tržištu Nestlé usklađuje sa specifičnostima na njemu?
Karakteristike lokalnih tržišta, ali i potrošača, dakako, imaju važnu ulogu u procesu kreiranja našeg asortimana. Upravo iz tog razloga provodimo i značajan broj istraživanja, u kojima je u zadnjih pet godina sudjelovalo više od 100.000 potrošača iz regije. Na taj način kontinuirano pratimo lokalne preferencije, te nastojimo prilagoditi naš asortiman upravo njima. Na bh. tržištu smo, primjera radi, naš asortiman proširili posnim proizvodima. Također, asortiman MAGGI supa upotpunili smo MAGGI Tarhana čorbom, tradicionalnim receptom za ukusan početak svakog porodičnog ručka.
Kada se pojavi novi proizvod na tržištu nije ga dovoljno samo pozicionirati na policu. Šta je od krucijalne važnosti kako bi se proizvod istaknuo?
Pozicioniranje proizvoda na tržište kompleksan je proces u kojem iznimnu važnost imaju sve one dodatne aktivnosti uz pomoć kojih potrošačima približavamo novi artikl. Ključno je potrošače educirati o karakteristikama samog proizvoda, poput njegovih sastojaka, te načina na koji se može konzumirati. U periodu nakon lansiranja je, dakako, važno i potaknuti potrošače da testiraju vaš proizvod i uvjere se u njegovu kvalitetu, za što su dostupni različiti alati. Na osnovu recenzija potrošača je, potom, važno nastaviti raditi na renoviranju, odnosno unapređenju samog proizvoda, jer se uspjeh krije u kontinuiranom radu na svakom od njih.
Istraživanja su pokazala da su žene na rukovodećim pozicijama produktivnije od muškaraca. Kako se Vi snalazite u branši gdje dominiraju muškarci, postoje li predrasude?
Ravnoteža spolova je ključna komponenta Nestléovog pristupa raznolikosti i inkluziji, pa i Nestlé u Adriatic regiji odražava ovaj pristup. U kompaniji koja zagovara ravnopravnost spolova, te aktivno radi na povećanju broja žena na rukovodećim pozicijama, ne susrećem se sa takvim problemima, niti imam bilo kakvih negativnih iskustava. Štoviše, u timu imamo 57 posto žena i 43 posto muškaraca, a čak 45 posto zaposlenika čine tzv. milenijalci. Ovi podaci najbolje prikazuju činjenicu da su raznolikost i inkluzija dio kulture naše kompanije, koji dokazano motiviraju i angažiraju zaposlenike, što dovodi do visokih performansi i inovacija.
Na globalnom nivou, Nestlé je pokrenuo i nekoliko inicijativa s ciljem dodatnog osnaživanja žena na radnom mjestu, te promocije ravnopravnosti polova. Neke od njih su zalaganje za jednaka primanja muškaraca i žena, te Nestlé Cocoa Plan, kroz koji radimo na unapređenju kvaliteta života cjelokupnih zajednica s kojima surađujemo.
Od 2012. godine kompanija Nestlé, u partnerstvu s Atletskim savezom BiH, realizira projekat Zdravo!. Koji su ciljevi tog projekta za 2020. godinu?
Doprinos zajednicama u kojima djelujemo i društveno odgovorno poslovanje sastavni su dijelovi našeg poslovanja. Najvažniji takav projekat na području BiH je Zdravo!, koji je dio globalne inicijative „Nestlé za zdraviju djecu“. U BiH se ovaj projekat realizuje u saradnji sa Atletskim Savezom BiH, a njegovu važnost su prepoznali i Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske, te Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke. Dijelom projekta do sada bilo 12.000 djece iz 32 osnovne škole kroz edukacije, te 16.000 djece kroz sportska natjecanja. Glavni cilj je edukacija učenika osnovnih škola o pravilnoj ishrani i važnosti fizičke aktivnosti. U posljednjih 8 godina, koliko se implementuje sam projekat, uložili smo 250.000€, a ono što je možda i najvažnije jeste činjenica da aktivnosti koje imaju direktnog dodira sa djecom nisu brendirane, jer naš cilj nije promocija asortimana, već poboljšanje kvaliteta prehrane i života. Na ovaj projekat smo iznimno ponosni i upravo zbog toga planiramo nastaviti ulagati u njegovu još intenzivniju implementaciju. U naredne dvije godine planiramo povećati obim projekta, odnosno povećati broj učenika koji sudjeluju u cjelokupnom projektu, ali i pojednostaviti metodologiju i edukativne materijale koje trenutno koristimo u sklopu radionica.
Da li potrošači u BiH prate svjetske trendove?
Slobodno mogu reći da bh. građani itekako prate svjetske trendove. To je posebno vidljivo kod mlađih generacija, dok su nešto starije još uvijek naklonjene tradicionalnim navikama. Shvatanje hrane se zaista promijenilo u posljednjih nekoliko desetljeća. Segment „zdrave hrane“ raste, ali zbog holističkog pristupa današnjih potrošača, praćenje trendova nije limitirano samo nutricionističkim pitanjima, već je, primjera radi, i pakovanje od iznimne važnosti. Ako potrošači pored kvalitetnih, nutritivno bogatih i ukusnih proizvoda, traži i da su održivi, kao što je to slučaj danas, a kompanije odbiju ulagati u njih, onda je sasvim prirodno da ćete izgubiti lojalnost potrošača, ali i značaj na tržištu. Očuvanje okoliša, briga o klimatskim promjenama i briga o očuvanju vode i vodnih izvora ključne su odrednice poslovanja Nestléa. Jedno od najvažnijih pitanja svakako je proizvodnja i odlaganje plastičnog ambalažnog otpada, u čije se rješavanje Nestlé aktivno uključio u suradnji s vladama, nevladinim organizacijama, dobavljačima, upraviteljima otpadom, trgovcima na malo i drugim tvrtkama. U travnju 2018. godine kompanija se javno obavezala da će do 2025. godine 100% pakiranja biti od materijala koji će se moći ponovo iskoristiti li reciklirati. Od 2015. do danas napravljeni su značajni pomaci te je ambalaža smanjena za čak 119 tisuća tona.
Također, nedavno smo otvorili Institut za ambalažu i pakiranja te postavili cilj da do 2050. godine imamo 100 posto obnovljive energije u svim našim tvornicama, skladištima, uredima, te u logistici. Stalna ulaganja, istraživanja tržišta i prilagođavanje lokalnim specifičnostima ključ su uspjeha, jer nam to pomaže u osluškivanju potreba i želja potrošača.
Aktivno radite na unapređenju svakog pojedinačnog proizvoda, povećanjem količine voća, povrća, mikronutrijenata i cjelovitog zrna, a do sada ste 40.000 tona šećera, 15.000 tona soli, 6.200 tona zasićenih masti. Da li imate dugoročni plan za dodatna unapređenja proizvoda?
U narednom periodu nastavljamo raditi na unapređenju postojećih i kreiranju novih proizvoda, u skladu sa željama i potrebama naših potrošača. Nastavljamo i sa smanjenjem udjela šećera i soli, na čemu aktivno radimo od 2014. godine. Također, obavezali smo se da ćemo do 2020. godine u proizvode dodati 750 milijuna porcija povrća, 300 milijuna porcija žitarica bogatih hranjivim tvarima, mahunarki i mekinja, te više orašastih plodova i sjemenki. Istovremeno, korištenjem više tamne čokolade i voća u čokoladicama, kao što je to slučaj sa Lion2go, pružamo potrošačima više izbora, a istovremeno ih educiramo i podstičemo na zdraviji život.