Mihaela Busu, Nestlé: Šta je savremenim roditeljima najveći izazov u odgajanju djece?

Koliko puta se desilo da dobijete prigovore na način na koji odgajate djecu? „Dijete ti je gojazno“, „kod nas se to tako ne radi“, „zašto ga ne uspavaš ranije“, samo su neki od „savjeta“ koje roditelji dobijaju. Kod čak 60% roditelja širom svijeta takvi komentari izazivaju osjećaj vanjskog pritiska, koji se kasnije manifestuje kao osjećanje neadekvatnosti u roditeljskim izazovima ili usamljenosti u hiper-povezanom svijetu – čak 32% roditelja kaže da se i u svijetu u kom ih od prijatelja i porodice dijeli samo jedna poruka znaju osjećati izolovano.

Pritisak društva i veliki unutrašnji pritisak koji ga prati su najveći izazov sa kojim se roditelji danas suočavaju, pokazalo je istraživanje Roditeljski indeks, koje je naručila kompanija Nestlé. U kombinaciji sa obavezama na poslu, ovi faktori mogu da dovedu do „roditeljskog šoka“ – osjećanja nespremnosti za izazove koje donosi novo iskustvo. O tome kako roditeljstvo izgleda uz odgovornost na visokoj poslovnoj poziciji govori Mihaela Busu, direktorica za poslovanje kompanije Nestlé u oblasti dječje ishrane za jugoistočno evropsko tržište.

Kakvo je vaše iskustvo u roditeljstvu, dok istovremeno radite na vrlo odgovornoj poziciji u kompaniji Nestlé?
Put roditeljstva je uvek lijep, ali nikada lak. To razumije i Nestlé, koji nastoji da stvori podržavajuće okruženje za svoje zaposlene, među kojima je veliki broj roditelja. Na početku 2021. godine, lansirali smo Nestlé Globalnu Politiku za Podršku Roditeljima, koja podrazumijeva da u firmi postoji prostorija za dojenje, da zaposleni primaju naknadu u visini od 100% svoje plate tokom prvih 18 nedelja porodiljskog odsustva, a omogućeno je i skraćeno radno vrijeme bez smanjenja plate roditeljima koji se vrate na posao sa porodiljskog odsustva prije nego što dijete napuni dvije godine. Upravo takve mogućnosti u kompaniji su mi dozvolile da roditeljske izazove shvatim kao one koje će mi pomoći da evoluiram – i lično i profesionalno.

Da li roditelji širom svijeta imaju dovoljno vremena da se posvete svojoj deci?
Prema istraživanju, čak 74% roditelja na globalnom nivou ima fleksibilno radno vrijeme. Mislim da je izuzetno važno da kompanije to omoguće svojim zaposlenima, kako bi oni kvalitetno mogli da iskoriste dan i naprave optimalan balans privatnog i poslovnog života. Tako je i u kompaniji Nestlé. Kao svjetski lider u proizvodnji hrane i pića, Nestlé ima odgovornost da ulaže u ljude i njihov razvoj, kao i da promoviše kulturu zasnovanu na povjerenju, poštenju i različitosti, u kojoj zaposleni zaista osećaju podršku na svom roditeljskom putu.

Kako vidite to što, prema rezultatima Roditeljskog indeksa, čak 43% roditelja smatra da je roditeljstvo teže nego što su očekivali?
To nije neočekivana činjenica, s obzirom na to da i iz svakodnevnih razgovora sa našim poznanicima možemo vidjeti da roditeljstvo donosi mnogo izazova, posebno ako vam obaveze na poslu stvaraju dodatni pritisak. Uloga roditelja se uči. To mogu da potvrdim kao osoba koja iza sebe ima već skoro dvije decenije iskustva kao roditelj i menadžer – istovremeno. Ipak, moj partner i ja spadamo u onih 49% ispitanika koji se slažu da se obaveze podjednako dele između roditelja. Porodicama sa samo jednim roditeljem je teško, ali kada je prisutno dvoje, na njima je da ravnomjerno raspodijele obaveze, da se međusobno poštuju i da uživaju u životu sa djecom i čarima roditeljstva.

Na koji način roditelji najčešće dolaze do ključnih informacija koje im pomažu da donesu prave odluke o razvoju i dobrobiti svog deteta?
Prije svega, važno je reći da je gotovo tri četvrtine roditelja izjavilo da su u svakom trenutku mogli da dođu do potrebnih informacija. Čak 66% ispitanika je savjete tražilo od zdravstvenih radnika, 62% od svojih majki i drugih članova porodice, dok se sa partnerima najviše konsultovalo 44% ispitanika. Konsultacija sa drugim ljudima i njihova podrška su posebno bili važni tokom godine koju je obilježila pandemija korona virusa. Zanimljivo je da su tokom pandemije roditelji osjećali manje društvenog pritiska po pitanju toga kako bi trebalo da odgajaju decu, a veći osećaj povezanosti. I mi u kompaniji Nestlé smo nastojali da pružimo osećaj povezanosti i podrške svim našim potrošačima, tako što smo osigurali kontinuirani pristup Nestlé proizvodima, a roditeljima ponudili proizvode i usluge koji im omogućavaju zdraviju i lakšu svakodnevicu.