Larisa Ahmetspahić Ruhotina: Tržištu ćemo ponuditi kvalitetne i inovativne proizvode

Naša sagovornica, u kompanijama Konzum i Mercator, manager je upravljanja i razvoja PL, svoj posao obavlja predano, nastojeći na inovativan način razvijati kategorije i posao kojim se bavi.

Larisa Ahmetspahić Ruhotina otkrila nam je da su bh. potrošači vrlo osjetljivi i zahtjevni kada je u pitanju kvalitet kafe, posebno su vrlo skeptični kada se pojavi novi brendna policama, i ne usuđuju se mijenjati kupovne navike… Ipak, od kraja novembra 2020., kada smo izašli na tržište sa kafom 500g, a nešto kasnije i sa pakovanjem od 200g, pa do danas, bilježe rast na ovom brendu, a najbitnije od svega je da već imaju lojalne kupce.

Svjedoci smo posljednjih godina turbulentnih dešavanja na domaćem, ali i svjetskom tržištu. Taman kad se situacija sa koronomprilično stabilizirala, došla je nova kriza u Ukrajini, koliko je ovo sve utjecalo na vaše poslovanje i kako se odrazilo na kategoriju kafe?

Prvo je pandemija bila uzrok globalnoj destabilizaciji tržišta koja se odrazila na sve segmente – od velikih poremećaja u opskrbnim lancima i rasta cijena energenata i sirovine do snažnog jačanja inflatornih pritisaka, da bi rat u Ukrajini dodatno pojačao te nestabilnosti i opće stanje neizvjesnosti. Paralela između te dvije velike krize je da su obje utjecale napsihologiju naših potrošača i njihovu sklonost paničnoj kupovini najprije osnovnih životnih namirnica, konzervirane hranu i higijenskih potrepština.

Strah i neizvjesnost su dvije emocije koje nas dovode do iracionalnih odluka, pa samim tim i iracionalnih kupovina. Izazov je odgovoriti na sve potrebe kupaca u ovim otežanim okolnostima, ali moram istaći da uprkos svemu, na njih uspijevamo odgovoriti i obezbijediti dovoljne količine svih proizvoda koji su im sada u fokusu.

Kategorija kafe je također pod pritiskom inflacije, ali za sada nema velikih poremećaja u potražnji, kao što je slučaj sa osnovnim životnim namirnicama.

Strategija je ojačati brend Ritual kroz kvalitativnu i cjenovnu pozicioniranost proizvoda te pridobiti i zadržati povjerenje krajnjeg potrošača. Mislim da smo donijeli pravu odluku koji proizvod prvi razviti u brendu Ritual. Koliko vi u Konzumu i Mercatoru stavljate fokus na svoje robne marke, gdje vidite priliku za rast?

Već dugi niz godina radimo na razvoju i unapređenju robne marke i sa tim smo se asortimanom diferencirali na tržištu, pri čemu iz godine u godinu i u Konzumu i u Mercatoru ostvarujemo rast udjela robne marke.

Poremećaji tržišta će, vjerujem, utjecati na promjene navika potrošača i veću informisanost o proizvodima robne marke ne samo zbog povoljnijih cijena u odnosu na brendove nego i kvaliteta proizvoda koji je prvi uslov za implementaciju njihova razvoja.

Vrlo bitno je napomenuti da većinu artikala regionalno razvijamo sa našim kompanijama (Konzum Hrvatska, Mercator Slovenija, Mecator-S Srbija), a s obzirom da je u fokusu kvalitet, sarađujemo sa renomiranim domaćim i stranim proizvođačima brendova.

Kakav je omjer PL brendova u jakim kategorijama poput kafe?

Brendovi naše robne marke zastupljeni su u gotovo svim kategorijama, npr. Finesse i Hrusty u kategoriji slatkiša i grickalica, Bio Zone u kategoriji zdrave hrane, Buddy i Kitty u kategoriji kućnih ljubimaca, Garden Good u kategoriji suhog voća i povrća, Moj dan u kategoriji bezalkoholnih pića, Dax, Daisy i Natur u kategorijama neprehrane, Lumpi u kategoriji dječjeg svijeta, Mila u kategoriji mliječnog programa i niz drugih brendova u drugim kategorijama. U kategoriji doručka, odnosno u grupi kafa za domaćinstvo, imamozastupljen brend Ritual u dvije gramaže tradicionalne kafe od 200g i 500g.

Kakva je strategija kad su topli napici u pitanju, čime se može unaprijediti ova kategorija?

Uzimajući u obzir našu tradiciju i navike potrošača osnovni artikal u grupi toplih napitaka je definitivno tradicionalna /domaća kafa, tako da smo se u prvoj fazi u brendu Ritual fokusirali na razvoj kvalitetnog proizvoda.

Strategija je ojačati brend Ritual kroz kvalitativnu i cjenovnu pozicioniranost proizvoda te pridobiti i zadržati povjerenje krajnjeg potrošača. Mislim da smo donijeli pravu odluku koji proizvod prvi razviti u brendu Ritual. Činjenica jeste da smo birali teži put, ali je to sigurno put uspjeha. Kažem teži put, jer je veliki izazov razviti kvalitetnu kafu, koja će zadovoljiti čula okusa i mirisa naših potrošača koji, kad je kafa u pitanju, imaju postavljene visoke kriterije.

Ritual kafa je brend koji se može naći na policama Konzuma i Mercatora, koliko kupci biraju baš ovu marku, od kada je na tržištu?

Kupci su, kao što sam ranije navela, vrlo osjetljivi i zahtjevni kada je u pitanju kvalitet kafe, posebno su vrlo skeptični kada se pojavi novi brend na policama, i rekla bih, ne usuđuju se mijenjati kupovne navike, jer su odani jednom brendu i vrlo je teško promijeniti njihove navike i percepciju.

Od kraja novembra 2020., kada smo izašli na tržište sa kafom 500g, a nešto kasnije i sa pakovanjem od 200g, pa do danas, bilježimo rast na ovom brendu, a najbitnije od svega je da već imamo lojalne kupce. Sretni smo jer smo od naših potrošača u okviru nedavno realiziranog neovisnog istraživanja, a u kojem je učestvovalo više od 1.800 ispitanika, dobili ocjenu 4,6 od ukupne ocjene 5 za kvalitet Ritual kafe.

Da li posebnu pažnju posvećujete nekom vidu promocije ove kafe?

Naravno, promocija je jedan od važnih alata za unapređenje prodaje, zato se njome i konstantno bavimo od oglašavanja kroz naše redovne akcijske aktivnosti, digitalnog marketinga do promotivnog spota kojeg smo emitovali na najgledanijim TV kanalima, tako da smo se maksimalno fokusirali na promociju proizvoda.

U sklopu promotivnih aktivnosti radili smo i mini nagradne igre na našim digital kanalima. Naravno, tim tempom nastavljamo i dalje, a sve u svrhu kvalitetnog informisanja i sticanja povjerenja potencijalnih kupaca u naš proizvod i brend.

Kažite nam, prema Vašim informacijama, kakve su navike bh. potrošača, koji je njihov prvi izbor, koliko prate trendove?

Preferencije potrošača i njihove navike ovise o njihovoj dobi i stilu života. Sve više mladih i ljudi srednje životne dobi preferiraju instant i espresso kafu, koje se brže pripremaju i konzumiraju, dok oni malo zreliji uživaju u ritualu ispijanja tradicionalne kafe.

Posebno su instant i espresso kafe doživjele ekspanziju za vrijeme korone, kada su kafići bili zatvoreni, pa je mlada populacija uživala u espressu u kućnoj atmosferi.

Kategorija kafe je također pod pritiskom inflacije, ali za sada nema velikih poremećaja u potražnji, kao što je slučaj sa osnovnim životnim namirnicama.Kakvi su planovi u Konzumu i Mercatoru kad su vaše privatne robne marke u pitanju, s fokusom na brend Ritual?

Plan je primarno zadržati odličan kvalitet proizvoda privatne marke i povoljnu, konkurentnu cijenu te nastaviti razvijati nove proizvode koji će odgovarati na zahtjeve tržišta. Brend Ritual planiramo jačati kroz razvoj i u drugim segmentima, posebno se fokusirati na moderne trendove i potrošačke navike mlađe populacije. Konzumiranje tradicionalne kafe je više svojstveno zrelijoj populaciji, ali ne želimo, naravno, zapostaviti ni potrebe mladih.

U skorijoj budućnosti ćemo našem tržištu ponuditi kvalitetne i inovativne proizvode čime ćemo proširiti asortiman našeg brenda Ritual.