Koncept poslovanja koji štedi i vrijeme i novac kupaca

EDIN IBRAHIMOVIĆ, IZVRŠNI DIREKTOR ZA BIZNIS OPERACIJE, BINGO D.O.O. Razgovarala: Edina Mizić

U prošloj godini, najveći bh. trgovački lanac uspješno je održao svoje poslovanje i bio podrška kompletnom FMCG lancu. Intenzivno su živjeli svoju viziju, samo prilagođenu vremenu u kojem su se našli.

U martu 2020. godine implementirali su odluku o povećanju plata, sa fokusom na zaposlene u maloprodaji i proizvodnji. Uprkos krizi i pandemiji otvorili su pet novih trgovina, od čega posebno ističu otvaranje Bingo City centra u Sarajevu, u sklopu kojeg se nalazi  njihova najveća i najmodernija trgovina. O poslovanju i uspjesima u vrijeme pandemije razgovarali smo sa Edinom Ibrahimovićem, izvršnim direktorom za biznis operacije u kompaniji Bingo d.o.o.

Vanredne okolnosti koje su nas zatekle u martu 2020. iziskivale posebno organizaciju u poslovanju, na koji način ste uspjeli da se prilagodite situaciji?

Početak pandemije je donio nešto sa čime se do sada nismo susreli, kako u poslovnom okruženju, tako i u životu. Iz ove perspektive, sa sigurnošću mogu reći da će se o organizaciji poslovanja na početku pandemije još dugo pričati i pisati, te  vjerujem  da će buduće generacije u sklopu studija na ekonomskim fakultetima izučavati modele poslovanja koje smo provodili od marta 2020. godine.

Svjedočili smo trenutku u kojem je trgovina postala puno više od industrije. Do izražaja je došla naša odgovornost da obezbijedimo dovoljne količine artikala i kontinuitet opskrbe u našim trgovinama za sve kupce i na taj način pružimo osjećaj sigurnosti.   U isto vrijeme, snažan fokus smo stavili na  zaštitu zdravlja naših uposlenika i kupaca, kroz provođenje epidemioloških mjera.

Uspjeli smo biti brzi i dobro koordinirani zbog posvećenosti svih zaposlenika, te uz vrhunsku saradnju svih naših partnera i dobavljača. Svjedočili smo velikoj solidarnosti u svim segmentima i još jednom smo pokazali da  zajednički možemo prevazići sve izazove. U tome su nam pomogli naročito domaći proizvođači, sa kojima smo zajedničkim naporima obezbijedili kontinuitet u lancu snabdijevanja.

Kakva je bila vaša  vizija i šta ste željeli da uradite i postignete sa kompanijom u prošloj godini?! Šta su bili vaši planovi, a čime ste zapravo bavili u stvarnosti i  svakodnevnom radu?

Rekao bih da smo u prošloj godini intenzivno živjeli našu viziju samo prilagođenu vremenu u kome smo se nalazili.

U našem fokusu su više nego ikada ljudi i posebno smo ponosni što smo u martu 2020. godine implementirali odluku o povećanju plata, u prosjeku od 22%, na nivou cijele kompanije, sa fokusom na naše zaposlene u maloprodaji i proizvodnji.

Nastavak širenja maloprodajne mreže, podizanje nivoa kvalitete usluga i  ambijenta u našim trgovinama, zadovoljni zaposlenici, potrošači i partneri, razvoj proizvodnih kapaciteta unutar grupacije  i  podrška domaćoj proizvodnji su bili i ostali naš fokus.

U skladu sa tim postulatima  smo  radili i u prošloj godini. Uprkos krizi i pandemiji otvorili smo pet novih trgovina, od čega bih posebno istaknuo otvaranje Bingo City centra u Sarajevu, u sklopu kojeg se nalazi naša  najveća i najmodernija trgovina.

Također,  u tom vremenu smo dali podršku svim našim dobavljačima, obezbjeđenjem dodatne likvidnosti koja im je bila nužna za nabavke svih potrebnih roba,  na taj način ih rasteretili zaduženja kod banaka i osigurali kontinuitet snabdijevanja.

“Posebno smo ponosni što smo u martu 2020. godine implementirali odluku o povećanju plata, u prosjeku od 22%, na nivou cijele kompanije, sa fokusom na naše zaposlene u maloprodaji i proizvodnji.”

Jeste li zadovoljni sa rezultatima ostvarenim u 2020.? Sa ove tačke gledišta, da li je postojalo nešto što ste mogli uraditi drugačije i šta?

Održali smo stabilnost kompanije, bili smo tu kada je zajednici bilo najpotrebnije, te čak uspjeli i povećati plate. Ovi potezi su pokazali snagu naše kompanije i nama su bitniji od svih poslovnih rezultata, sa kojima uprkos svim izazovima možemo biti zadovoljni.

Naravno, lako je biti general poslije bitke i suludo bi bilo reći da iz ove perspektive ne bismo ništa mijenjali. Međutim, ponosan sam da smo uspjeli napraviti ono najbitnije, sačuvati radna mjesta i osigurati mjesto sigurne kupovine za sve naše kupce. Ovaj potez dobija na težini kada stvari stavimo u kontekst situacije u kojoj smo se našli,  jer smo u jednom momentu imali blizu 3.000 uposlenika  koji zbog ograničenja nisu mogli raditi i obavljati svoje poslove.

Prema Vašem mišljenju, koje će navike potrošača, razvijene tokom krize, nastaviti da postoje i nakon nje? Da li će se, i u kojoj mjeri, postcovid trgovina razlikovati od perioda prije izbijanja pandemije?

Sigurno je da su kriza i pandemija promijenile potrošačke navike, kojima se iz dana u dan prilagođavamo, odgovarajući na “novo normalno”. Frekvencija kupovina se smanjila, a potrošačka korpa povećala.  Nekada je odlazak u trgovinu  imao  dimenziju „doživljaja kupovine“, a sada u izmijenjenim okolnostima kupci dolaze sa maskama na licima, pripremljenim spiskovima i provode manje vremena u procesu kupovine. Kriza je svakako donijela veću cjenovnu osjetljivost i  povećan udio cjenovnih promocija i akcija u ukupnoj prodaji. Značajno je porastao i udio online kupovine, naročito u kategorijama tehnike i odjeće.

Koliki je ukupan broj objekata i koliko zaposlenih ima kompanija Bingo?

Trenutno imamo 218 maloprodajnih objekata i 65 restorana u sklopu naših centara, te samo u ta dva sektora upošljavamo 7.700 ljudi. Zajedno sa naših  19  kompanija, od kojih je 10 proizvodnih, u sklopu grupacije imamo 9.000 uposlenih.

Kakvi su dalji planovi za razvoj maloprodajne mreže? Šta bi moglo unaprijediti kompletnu FMCG industriju u našoj zemlji? Na šta se  posebno fokusirati kako bi svi u ovom kompleksnom lanci bili zadovoljni?

Fokus je bio i ostao na našim  kupcima, zaposlenicima i partnerima, jer samo u međusobnoj sinergiji možemo nastaviti rasti i razvijati se.

Bingo će i u narednom periodu nastaviti sa  širenjem maloprodajne mreže, kroz organski rast i  otvaranje novih trgovina. U prvom kvartalu smo otvorili dvije nove trgovine manjeg formata u Mostaru i renovirali tri trgovine u Sarajevu.

Osim otvaranja novih, naš fokus je na renoviranju postojećih trgovina, sa ciljem implementiranja najboljih  standarda maloprodaje u čitavoj maloprodajnoj mreži.

U BiH još uvijek veliki udio ima tradicionalna trgovina, pored toga, naše tržište je specifično iz niza razloga. Kako vi kao najveći vidite dalji razvoj maloprodajnog tržišta, lanca snabdijevanja, potrošača i njihovih kupovnih navika?

Visok udio tradicionalne trgovine je obilježje nekonsolidovanih tržišta i tom kontekstu možemo očekivati nastavak procesa konsolidacije koji će se dešavati u narednom periodu. Brzina i dinamika konsolidacije će ovisiti o više faktora, a prije svega o daljnjoj dinamici razvoja moderne trgovine. Naše tržište je specifično po tome da između moderne i tradicionalne trgovine  egzistira i jak tzv. među-kanal  trgovine koji  koristi alate oba kanala u svom poslovanju.

Činjenica da je naše tržište specifično sa aspekta državnog uređenja što otežava poslovanje na nacionalnom nivou zbog različitih zakonskih propisa na pojedinima dijelovima (entitet, kanton, općina) kao i da razvoj trgovine i privrede općenito zahtijeva kvalitetniju prometnu infrastrukturu sigurno određuje i brzinu konsolidacije tržišta.

Da li i na koji način prikupljate i kako koristite podatke o svojim potrošačima? Šta vam to omogućava?

Bingo je na tržištu prisutan već više od 25 godine i svakako da smo kroz sve ove godine  pažljivo osluškivali potrebe naših kupaca i u skladu sa tim  prilagođavali našu ponudu. Kupac je sve vrijeme u našem fokusu i da smo na dobrom putu  pokazuje činjenica da,  ako posmatramo da je jedan račun ekvivalent jednom kupcu, u  našim maloprodajnim objektima prosječno čitava BiH  mjesečno obavi dvije kupovine. Tržište BiH je veoma specifično, trudimo se kupcima prilagoditi na lokalnom nivou.

Razne  marketinške aktivnosti koje planiramo na godišnjem nivou, programi lojalnosti, dostupna istraživanja tržišta, praćenje potrošačke korpe,  ali i direktni kontakti sa našim potrošačima kroz korisnički servis,  su važan izvor informacija koji nam pomažu pri kreiranju najboljeg miksa ponude za naše potrošače.

Šta biste poručili vašim dobavljačima i potrošačima? Šta mogu očekivati od vas, na čemu će se fokusirati vaše poslovanje u budućnosti?

Kroz sve smo prošli zajedno i dalje ćemo rasti zajedno, kako u segmentu trgovine, tako i u daljnjem razvoju naših proizvodnih kompanija. Ostajemo dosljedni u pružanju podrške domaćim proizvođačima. U našem fokusu će i uvijek biti zadovoljstvo naših potrošača, zaposlenih i  poslovnih partnera.

Krajem septembra prošle godine otvoren je BINGO CITY CENTER SARAJEVO, u sklopu kojeg se nalazi najveći hipermarket u Bosni i Hercegovini, koji nudi potpuni užitak kupovine. Slogan »Veliki Bingo, za velike gurmane, hedoniste, promjene, užitke, zabave itd.» je vrlo hrabar i prilagođen predstavljanju širokog asortimana. Prešli ste na jedan novi nivo poslovanja. Recite nam nešto više o tom formatu? Sa kojom idejom je otvoren i zbog čega ste se opredijelili na taj poslovni potez?

Na projekt Bingo City centra u Sarajevu smo posebno ponosni, s obzirom da je čitav projekt izveden u saradnji sa bh. kompanijama, po najvišim svjetskim standardima, počev od samog  idejnog rješenja, gradnje i ugođaja koji pruža našim kupcima.

Hipermarket koji se nalazi u sklopu centra jedinstven je u BiH, a i u široj regiji, i to ne samo sa aspekta veličine, nego i “store in store” koncepta kupovine. Širok asortiman koji se nalazi na jednom mjestu, u savremenom ambijentu hipermarketa, najbolji je primjer našeg koncepta poslovanja koji štedi i vrijeme i novac.