Lasta – Na krilima dobrog

Na 70. rođendan, kompanija Lasta, ponovo je pokrenula proizvodnju, i prepoznatljive i omiljene okuse vratila na police trgovačkih lanaca. Tim povodom zaputili smo se u Čapljinu gdje su nam dobrodošlicu poželjeli zaposlenici koji su sudjelovali u kompletnom procesu vraćanja Laste na put stare slave.

Kao diplomirani hemijski inženjer Marija Tolić radi u Violeti od 2013. godine. Na početku je bila procesni inženjer na liniji miješanja, liniji punjenja te proizvodnji.Nakon ulaganja u Lastu potpuno ulazi u projekt te je zadužena za odabir tehnologija, instalaciju i pokretanje same proizvodnje.

Upravljati proizvodnim procesima je izuzetno odgovorna i zahtjevna pozicija. Šta je neophodno poznavati i razumjeti kako bi se ovaj posao obavljao kvalitetno i uspješno?

Za upravljanje procesom potrebno je poznavati tok samog procesa, tehničko- tehnološke specifikacije opreme i prije svega imati jasne ciljeve i specifikacije kvalitete i efikasnosti. Bitno je da ljudi prođu obuke, te steknu kompetencije za rad u proizvodnji, a da im se konstantnim ulaganjem maksimalno olakša i unaprijedi praćenje kvalitete proizvoda i procesa. U našoj proizvodnji imamo povratne informacije o procesu u stvarnom vremenu, stoga na vrijeme možemo reagirati na bilo kakav problem, brzo otkloniti i držati proces na visoko zadanoj razini.

Objasnite nam ukratko proces proizvodnje, kako to nastaju omiljeni ukusni proizvodi potrošača u BiH i regiji.

 Proces proizvodnje započinje pripremom sirovina, koje su nakon mnogobrojnih testova potvrđene kao najkvalitetnije. Od njih miješanjem dobijemo tijesto, koje prolazi kroz formiranje, pečenje i zatim pakovanje. Kroz sve faze procesa, provjerava se je li proizvod zadovoljava zadane parametre kvalitete, da bi krajnji kupac dobio ukusan proizvod, kojim je zadovoljan i koji bi ponovo rado uzeo.

Uložili ste mnogo truda u modernizaciju proizvodnih pogona u Lasti, pratite li trendove i u ovom segmentu?

 U Lasti smo uložili u strojeve sa najsavremenijom tehnologijom, koji dolaze od dobavljača koji su vodeći u ovoj industriji. Trendovi su u ovom segmentu fokusirani na povećane kapacitete i automatizaciju procesa, na čemu smo insistirali prilikom ulaganja. Također, važno je da može ispratiti trendove u razvoju samog proizvoda i da se bilo koji stroj može prilagoditi novim idejama. Jedna od tih je i papirna, biorazgradiva ambalaža, s kojom smo napravili iskorak u odnosu na postojeće.

Marijana Lesko i Bosa Šutalo

Kao diplomirani tehnolog u Violeti Marijana Lesko počela je raditi prije šest godina za liniju pelena. Investicijom Laste, zajedno s kolegicom Bosom čini tim koji u saradnji s konsultantima razvijaju recepture za kekse i vafle. Zadužena je za razvoj novih proizvoda, kontrolu kvalitete istih kao i sirovina. Pored toga voditelj je HACCP tima i radi na uvođenju standarda u Lasti.

Bosa Šutalo – Po zanimanju je prehrambeni tehnolog i u Lasti je od 1989. godine. Kroz ovaj period stekla je bogato iskustvo počevši s radom na liniji zatim u kontroli kvalitete u laboratoriju. Nakon toga radila je kao tehnolog u pripremi proizvodnje te bila rukovoditelj proizvodnje. Sada radi zajedno s kolegicom Marijanom u timu na razvijanju novih receptura.

Što u jednoj kompaniji podrazumijeva kontrola kvalitete, jer znamo da je kvalitet najvažnija stvar kad je prodaja proizvoda u pitanju?

Kontrola kvalitete podrazumijeva kontrolu sirovina, proizvoda i proizvodnog postupka. Svaka sirovina što dolazi u Lastu prije nego što se počne koristiti u proizvodnji mora zadovoljiti odgovarajuće parametre. Ispravne sirovine i stabilnost proizvodnog procesa su odgovarajući faktori za kvalitetu. Kontrola proizvoda podrazumijeva kontrolu samog proizvoda kao i pakovanja.

U cilju predstavljanja uniformnog  kvaliteta proizvoda, poboljšanja performansi i profitabilnosti, efikasnosti rada i lakšeg pristupa novim tržištima koje sisteme upravljanja kvalitetom ste implementirali?

Prednost naše tvornice su definitivno veliki kapaciteti i visok stepen automatizacije čime postižemo konstantnu kvalitetu pogotovo u mikrobiološkom odnosno zdravstvenom aspektu proizvoda. Već prilikom nabavke procesne opreme i rekonstrukcijom cjelokupnog infrastrukturnog sistema nove tvornice vodili smo računa da isti zadovoljavaju najviše standarde za proizvodnju hrane kao što su ISO 9001, ISO 14001, HACCP i onaj najstroži među njima IFS Food. Sve navedeno omogućuje da samo kvalitetan proizvod dolazi u ruke potrošača.

Potrošači su danas zahtjevni, tačno znaju šta žele za svoj novac, i uvijek tragaju za boljim proizvodima. Kako kupci znaju da su proizvodi kompanije Lasta, napravljeni po najstrožim standardima?

Trudimo se što bolje osluškivati potrebe potrošača i razvijati proizvode u tom smjeru u saradnji s potrošačima. Razvoj proizvoda u Lasti, kao i u Violeti, ne prestaje dok ga potrošač nije potvrdio odnosno dao najvišu ocjene u procesu testiranja pri tzv. testovima korištenja koje provodimo internim i eksternim anketama. Prateći EU regulative tokom procesa formiranja recepta osiguravamo da proizvod zadovolji sve aspekte i potrebe savremenog potrošača. To će potrošač najbolje vidjeti po tome što će svaki put kupiti proizvod jednake kvalitete, a transparentnost prema potrošaču osigurana je informacijama koje se nalaze na samom pakovanju proizvoda. Na taj način potrošač stječe povjerenje u Lastu kao domaćeg proizvođača koji može konkurirati i kvalitetom, i cijenom i dizajnom nekim stranim već odavno prisutnim konkurentima.

Nastojite sve držati pod kontrolom, pa samim tim osigurali ste i energiju proizvedenu iz vlastitih obnovljivih izvora, koliko je to važno u kompletnom proizvodnom procesu?

U svemu se trudimo da budemo ekološki osviješteni i da pridonosimo održivom razvoju, pa je i energija iz obnovljivih izvora jedan od segmenata u koji ulažemo. U proizvodnom procesu je bitna jer izravno utječemo na troškove proizvodnje, pogotovo u vrijeme kada energija poskupljuje. Na ovaj način kontroliramo i sami upravljamo procesom.

Dalibor Cigić u Violeti je zaposlen od 2010. godine u odjelu prodaje. Rezultati njegovog rada do 2018. godine prepoznati su od strane kolega te pune četiri godine vodi tim prodaje i marketinga te brine o svim kupcima i poslovnim partnerima kao i kompletnim procesima prodaje. Sa svojim timom saradnika upravlja preko sto pedeset ljudi koji uključuje svih osam poslovnica na području Bosne i Hercegovine.

Koje sposobnosti i vještine stvaraju uspješnog voditelja prodaje?

Uzimajući u obzir samu dinamiku odnosa prodaje i tržišta možemo reći da je sposobnost komunikacije ključna za bilo koje područje. U saradnji s timom bitno je da svaki član tima razumije šta voditelj želi prenijeti. Pojedini ljudi najbolje uče riječima, neki vizuelno a ostali na praktičnim primjerima. Bitno je da osoba na vodećoj poziciji može pročitati navedene komunikacijske potrebe i na njih odgovoriti. Sposobnost komuniciranja, inspiriranja i motiviranja obilježja su vodstva. Kada su glavni temelji postavljeni, samo liderstvo unutar odjela se može smatrati profesionalnim.

Uspješan voditelj prodaje morabitisposoban uključiti tim u prodajnu filozofiju i proces prodaje. Sama uloga zahtijeva otvorenost prema novim idejama i sposobnost ka učenju da se svaki kupac osjeća kao da je dio tima. Nadalje, otvorenost, transparentnost i timski rad su elementi koji su neizostavni kako bi cijela struktura funkcionirala.

Da li je zahtjevno rukovoditi kompletnim procesima prodaje, pružati podršku i brigu postojećim kupcima, analizirati tržište, pratiti rad konkurencije, a uz to predlagati mjere za unapređenje poslovanja?

U velikoj grupaciji komunikacija i timski rad predstavljaju temelje svakog odjela. Koliko kontinuirano ulažemo u razvijanje kvalitetnih proizvoda i proizvodnih tehnologija toliko jednako, ako ne i više, ulažemo u razvoj naših zaposlenika. Svi naši zaposlenici doprinose realizaciji plana i finalnom cilju. U konstantnoj smo komunikaciji kako interno pa tako i eksterno s našim kupcima i poslovnim partnerima što ishodi ukupnom zadovoljstvu poslovne saradnje. Od početka slušamo kupce i tržište kao najbolje vodiče, pa smo shodno njima razvijali nove proizvode gdje nam se najbolje pokazalo da postoji želja za takvim proizvodima. Naš tim iz odjela razvojnog marketinga prati i analizira tržište i sukladno dobivenim rezultatima fokusiramo se i krećemo s daljnjim procedurama i koracima. Zbog svoje pouzdanosti i kvalitete proizvoda, što smo postigli kontinuiranim poboljšanjem procesa proizvodnje i pružanja usluga, dobili smo povjerenje kod svojih kupaca, koje namjeravamo samo produbljivati.

Što mislite kojim proizvodima iz Vašeg asortimana se kupci najviše raduju?

Lasta brend je sinonim za slatke zalogaje od poznate štrudle od smokava, Linđo keksa, krem štapića, vafli i ostalih slatkih peciva. Štrudla smokva je definitivno „driver“ koji je pokazao najbolje rezultate i najveći je predstavnik prepoznatljivosti Laste. Ostali proizvodi također imaju odlične rezultate što pokazuju svakodnevne potrebe tržišta. Jedan od dominantnih noviteta je štrudla od čokolade na koju su potrošači jako pozitivno reagirali. Kod svih proizvoda pazili smo na svaki detalj i dok nismo postigli savršenstvo okusa, mirisa i visoke kvalitete proizvod nije išao na tržište; što sada vidimo iz same potražnje Lasta noviteta na policama.

Jure Ćorluka po zanimanju je dipl. ekonomista. U Violeta kompaniju došao je prije devet godina u odjel računovodstva i finansija. Zatim je bio u odjelu špedicije, kontrolinga i naposljetku postaje asistent i voditelj prodaje. Na poziciji voditelja tradicional trade kanala je već četiri godine i direktno vodi tim od petnaest ljudi.

Sposobnost efikasne prodaje prvi je i najvažniji faktor uspjeha svakog poslovanja. Da li već imate neke informacije sa prodajnim mjesta, kako “izlaze” Lasta proizvodi?
Dobra poslovan strategija, pametno i promišljeno ulaganje dovode do uspješnog projekta. Pa tako i dio koji se odnosi na prodaju, svakodnevna komunikacija i praćenje sa našim retailma je neophodna. Kada govorimo o “izlazu” kroz kasu podaci koje dobivamo od naših retailera su iznad svih očekivanja. Unutar određenih kategorija gdje su Lasta artikli pristuni imamo čak i do 70% učešće u prodaji tako da su se Lasta artikli iskazali kao lideri.

Jedan od ključnih elemanata je pravovremena implementacija na terenu tj. priprema, naši ljudi dali su veliki doprinos prilikom lansiranja na tržište što je rezultiralo odličnim pozicioniranjem na polici. Ishod svega navedenog je da smo u prvih mjesec dana od dana lansiranja na preko 70% targetiranog indeksa distribucije.

Koliko vam je značajno bh. tržište kada je u pitanju plasman proizvoda? Kakvi su vaši planovi u predstojećem periodu?

Domaća proizvodnja je iznimno važna stoga nam je cilj najprije zadovoljiti potrošače u Bosni i Hercegovini svojom cjelokupnom proizvodnjom, ali u dogledno vrijeme, jer su naši kapaciteti puno veći od potreba domaćeg tržišta, svoj proizvodni asortiman širiti i na zemlje u susjedstvu. Stoga pažljivo osluškujemo i istražujemo tržište te pratimo svjetske trendove i inovacije.

Želimo zadovoljiti potrebe potrošača i ponuditi tržištu uvijek inovativni proizvod. Naravno, kao i do sada, uvijek smo otvoreni za nova ulaganja i investicije, ako prepoznamo potencijal pojedinog proizvoda ili usluge.

Konditorski proizvodi pripadaju domeni gdje je konkurencija dosta jaka. Na koji način ste omogućili da se Lasta proizvodi prepoznaju i što bolje plasiraju na tržište?

Prije bilo kakvog ulaganja odradimo analize tržišta i pratimo konkurenciju kako bismo imali sve potrebne informacije i kreirali strategiju. Naš tim je proaktivno radio i pregovarao sa svim našim poslovnim partnerima i kupcima kako bi Lasta proizvodi ponovno dočekali svoje proljeće. Primjenjivanje prethodnih  istraživanja  i dogovora dovelo je do još bolje prepoznatljivosti na tržištu i odlične reakcije potrošača. Mišljenje krajnjih potrošača je tačka od koje polazimo s razvojem bilo kojeg novog proizvoda ili usluge. Upravo zato smatramo i vjerujemo kako će i Lasta noviteti biti i više nego uspješni za nas.

 

 

Ivana Brdar po zanimanju je magistra organske hemije i biohemije. U Violeta kompaniji radi od 2012. godine, prvobitno kao tehnolog kontrole kvalitete, zatim kao projekt menadžer te voditelj tima za istraživanje i razvoj. Odgovornost je imala za razvoj proizvoda i kontrolu kvalitete s posebnim naglaskom na tekući program Violete. Krajem 2021. godine ulazi u projekt Laste i postaje category menadžerom za kekse i vafle.

 

Uspjeh se mjeri stvaranjem povjerenja u očima kupca. Da bi se došlo do istog, pored kvaliteta i lake dostupnosti proizvoda, neophodna je i dobra marketing kampanja. Kakvi su vaši planovi kada su marketing kampanje u pitanju?

Lasta je sad dio Violeta porodice što garantuje drugačiji pristup brandu nego što je to do sada bilo. To se najprije odnosi na razvoj proizvoda s potrošačima tj. njegovu prilagodbu domaćem potrošaču što se kvalitete i dizajna tiče. Naravno da će Lasta koristiti Violeta “snagu” što se distribucije tiče, a to garantuje dobar indeks distribucije prema tržištu i dostupnost proizvoda potrošaču.

Kad su prethodno navedene stavke ostvarene slijedi promocija proizvoda prema potrošaču koristeći različite marketinške alate. U toku je snimanje TV reklame najmodernijim produkcijskim tehnikama što će omogućiti da informacija o Lasta brendu i proizvodima dođe do svakog domaćinstva. Dakako, danas je nemoguće izbjeći digitalne medije kao i saradnju s osobama iz svijeta Instagrama i Facebooka.

što će Lastu približiti mlađim generacijama koje ne znaju što je Lasta nekad bila. Uz web aktivnosti paralelno ćemo odvijati i in store aktivnosti, a sve u cilju približavanja proizvoda potrošaču i jačanju Lasta brenda na vodeće mjesto konditorske industrije u BiH.

Poznati ste kao domaći, bh. brend, osavremenjivanjem proizvodnje i nizom drugih aktivnosti potvrdili ste da pratite trendove, i da ćete uspješno razvijati kategoriju u kojoj poslujete. Kažite nam koji su to proizvodi kojim osvajate potrošače?

Kad se odučite za krenuti u nešto novo, veliko i značajno, kao što je Lasta, onda sebi postavljate pitanje: šta je to najvrednije što Lasta nosi sa sobom? To je definitivno brend ali i prije samog brenda, to su prepoznatljivi okusi, teksture, arome i asortiman proizvoda koji je ostao u memoriji i srcu potrošača. Stoga smo se odlučili za početak krenuti sa štrudlom od smokve, koja   je najprepoznatljiviji Lasta proizvod, a specifična je po tome što ima najveći udio smokve u odnosu na ostale proizvode na tržištu. Štrudlu donosimo i u modernijoj varijanti s čokoladom kako bismo se približili mlađim potrošačima. Nadalje, tu je keks Linđo koji najprije dolazi u varijanti s najfinijom belgijskom čokoladom, a onda i standardna pošećerena verzija. Tu su i nezaobilazni čajni kolutići obogaćeni maslacem i prirodnom aromom vanilije što ga čini prhkijim i lakšim za konzumaciju u odnosu na konkurenciju. U drugoj polovici godine Lasta će se predstaviti potrošaču svojim napolitankama i željno iščekivanim krem štapićima. Ovaj asortiman je baza od koje će se dalje razvijati ekstenzije proizvoda, a ovisno o potrebama potrošača te kretanju trendova i tržišta donijet ćemo i potpuno nove Lasta proizvode.

Koji su to potencijali koje niste iskoristili na našem tržištu?

Malo je toga što savremenom potrošaču nije dostupno, ako ne na našem tržištu onda sigurno može vrlo lako naručiti isto putem weba s najudaljenijih dijelova svijeta. Kako bi stvorila svoju priču, Lasta želi u budućnosti stvoriti cijeli lanac domaće proizvodnje tako što će sirovinu za svoje proizvode pronalaziti u lokalnim kooperantima, razvijajući domaću poljoprivredu (domaći lješnjaci, smokva, šljiva…) i omogućiti većem broju ljudi vezanje za svoj kraj i ostanak na ovim prostorima. Globalni izazovi su nam pokazali kako je važno imati domaću proizvodnju pogotovo proizvodnju hrane. Na taj način nećemo zavisiti o uvozu niti mi kao proizvođač, a niti potrošač. Lasta treba biti primjer i poticaj ostalima kako je ono što se nekad čini nemogućim i kao utopija, ipak moguće. I kako Lasta slogan kaže „Na krilima dobrog…“ trebamo graditi svoju budućnost promišljajući koje je to dobro koje ustavljamo budućim generacijama.