Belma Agić: Unapređujemo digitalni ekosistem u BiH

Razgovarala: Edina Mizić; edina.mizic@instore.ba

E- Commerce asocijacija u Bosni i Hercegovini je nastala iz potrebe da se u doba procvata internetske trgovine okupe svi sudionici digitalnog ekosistema radi zajedničkog unapređenja eCommerce tržišta. Osnovana je od strane stručnjaka iz oblasti bankarstva, platnih sistema, pravnog segmenta te predstavnika logistike i dostavnih kompanija.

Primarni ciljevi Asocijacije jesu zastupanje svih sudionika digitalnog sistema koji doprinose online prodaji.

Ovo   podrazumijeva trgovce, platne institucije, developerske kompanije, dostavne firme, marketinške agencije, medijske kuće, obrazovne institucije, lokalne zajednice i sve one koji smatraju da mogu da doprinesu razvoju eCommerce-a i digitalizacije plaćanja.

Asocijacija je tu i zbog potrošača, jer je jako važno i njihovo iskustvo, kako bi se unaprijedilo poslovanje svih članova. Iako se često vrši podjela na male i velike shopove, svaki od njih je podjednako značajan, jer svako iskustvo internet prodaje za potrošača je presudno – upravo zato su svi dužni da rade po predviđenim standardima.

O poslovanju, prilikama i izazovima u ovom broju InStore magazina razgovarali smo sa Belmom Agić, izvršnom direktoricom , eCommerce asocijacije u Bosni i Hercegovini, koja nas je ugostila u svom uredu i uvela nas u ovu aktuelnu i važnu temu za bh. tržište.

Situacija koja nas je zadesila u prethodnim godinama dovela je do mnogo veće potrebe za eCommercom, kako je naše tržište prihvatilo ove promjene i u kakvoj je situaciji bilo, kad se radi o e-trgovina, prije same pandemije?

U zadnje dvije godine, kako u cijelom svijetu, tako i u Bosni i Hercegovini došlo je do velikog porasta e-trgovine. I naši trgovci su se brzo prilagođavali novonastalim okolnostima, lansirano je niz aplikacija i servisa za dostavu i isporuku, kao i „online only“ poduzetništava koji bilježe značajan rast.

U 2021. prema podacima kojima raspolažemo o internet trgovini, Bosna i Hercegovina bilježi astronomski rast:

  • broj novih internet trgovina je porastao za 35%,
  • vrijednost tog prometa je porasla za oko 312%
  • broj transakcija je porastao za preko 370%.

Ovi podaci ne obuhvataju promet koji je ostvaren prilikom plaćanja gotovinom i pouzećem, što je i dalje praksa kod određenog broja kupaca. Iako je ovaj ogroman rast dijelom rezultat perioda pandemije sasvim je sigurno da e-trgovina nastavlja da raste.

Trend rasta prometa u eCommerceu potvrdio je da su online plaćanja postala sastavni dio finansijske kulture građana naše zemlje i da takva vrsta plaćanja ima siguran rast i u budućnosti. Raspolažemo podacima da 72% građana BiH koristi online plaćanje međutim s druge strane imamo samo 18% trgovinskih firmi koje nude digitalnu trgovinu.

eCommerce velika šansa je za razvoj ekonomije i društva BiH, i imperativ domaće privrede stoga mi u Asocijaciji predano radimo na svim segmentima unapređenja eCommerce okruženja kako bi se što više kompanija, institucija i organizacija ohrabrilo i zakoračilo u online poslovanje.

Kakve su zakonske regulative u BiH, kad je riječ o e-trgovini?

Naša zemlja još uvijek nema zakon koji tretira isključivo internet trgovinu. Ona je regulirana Zakonom o unutrašnjoj trgovini, Zakonom o elektronskom pravnom i poslovnom prometu i Zakonom o zaštiti potrošača u BiH.

Prema informacijama iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH prodaja putem interneta predmet je entitetskih zakona o trgovini, te su za predmetno nadležni inspekcijski organi, ministarstva unutrašnjih poslova koja u okviru svojih organizacijskih jedinica imaju i odjeljenja za visokotehnološki kriminalitet, te druge policijske agencije.

Iako najveći dio eCommerce poslovanja u našoj zemlji zauzimaju legitimni online prodavci koji su registrovani kao pravna lica, imaju otvoren račun u bankama,

te omogućuju kartično plaćanje direktno putem webshopa, postoji i ‘sivo tržište’ koje posluje „ispod radara“, te izbjegava sigurne transakcijske i fiskalne tokove.

Trenutno ne postoje tačni podaci o broju tih ilegalnih online trgovina, s obzirom na to da se iste otvaraju bez registracije bilo koje vrste i uz plaćanje gotovinom, te nije moguće pratiti njihove finansijske promete niti poslovanje.

Često se ilegalna prodaja odvija na društvenim mrežama gdje se nude razni proizvodi sumnjivog kvaliteta i nepoznatog porijekla. Potrošači koji kupuju na internetu svoja prava mogu da ostvare samo ako transakcije obavljaju u legalnim tokovima eCommerca. O tome kako se zaštiti i kako sigurno kupovati online tim iz eCommerce Asocijacije u Bosni i Hercegovini ponudio je nekoliko savjeta na svojoj platformi.

Da li je na naše tržište pozitivno utjecalo osnivanje ovakve jedne asocijacije? Koliko je sve ovo korisno i potrebno?

Nama se na dnevnoj bazi javljaju mnogobrojne kompanije kao i pojedinci koji već rade online i žele da unaprijede kvalitet svoje digitalne ponude, a javljaju nam se i oni koji tek žele da pokrenu istu. U Asocijaciji imamo konkretna rješenja i za jedne i za druge.

Bavimo se unapređenjem digitalnog ekosistema i tu smo za sve koji učestvuju u eCommerce procesu.

Nudimo i dva različita tipa pristupanja Asocijaciji jedno je kroz članstva a drugo kroz partnerske sporazume. Popunjavanjem jednostavne pristupnice (http://e- comm.ba/pristupnica) svi zainteresirani mogu dobiti više informacija o članstvima i benefitima koje isti donose.

Našim članovima i partnerima nudimo popuste za programe i događaje koje pored Asocijacije organiziraju i naše parterske kompanije i organizacije. Članovi Asocijacije imaju priliku da promoviraju svoje poslovanje kroz rad Asocijacije, ali i da budu okruženi ekspertima koji će prenositi svoja znanja iz struke. Trudimo se da svi naši članovi imaju priliku da budu na izvoru svih inicijativa koje će voditi ka pozitivnoj promjeni u industriji.

Kažite nam nešto više o regionalnoj web platformi za e-trgovinu?

Besplatna web platforma ecommerce4all.eu sadržavat će osnovne podatke o e-trgovini, interaktivne grafikone i podatke o razvoju tržišta e-trgovine CEFTA-e (S.Makedonija, Srbija, Bosna i Hercegovina, Albanija, Kosovo, Crna Gora i Moldavija), kao i podatke o ključnim aspektima i procesima za širenje e-poslovanja izvan granica naše zemlje.

Ova regionalnu web platformu razvila je eCommerce asocijacija Makedonije, kao glavni implementator, u saradnji sa eCommerce asocijacijama i organizacijama srodnih industrija iz CEFTA. Pored ostalih partner projekta u Bosni i Hercegovini je naša Asocijacija.

Korisnicima iz regiona već je dostupan prvi od pet modula pod nazivom Podaci o eCommercu.

Modul predstavlja trenutno stanje e-trgovine na CEFTA tržištima kroz statističke i druge podatke, informacije koje se odnose na spremnost zemalja za obavljanje e-trgovine, informacije o tome koliko često, koliko i gdje kupci kupuju online itd. Ovi podaci mogu pomoći kompanijama da poboljšaju poslovanje na lokalnim tržištima, ali što je još važnije, oni mogu poslužiti njihovim planovima širenja na druga tržišta u CEFTA regionu.

Koje prakse iz regiona i Evrope vidite kao korisne i koje bi mogla i BiH implementirati u domenu efikasne i bezbjedne elektronske trgovine?

Svakodnevno stičemo uvid u veliku zainteresiranost tržišta da bude u toku sa svim eCommerce novinama i trendovima. Upravo iz ovog razloga smo organizirali smo događaj koji je se iz ugla prakse bavio ovom tematikom. Nazvali smo ga “BiH vs the World: eCommerce face-off” a održao se 9. 6. 2022. godine u 18.00 sati u Startup studiju Sarajevo. Naime, ponudili smo priliku našim trgovcima da iz prve ruke čuju koji su to najnoviji eCommerce trendovi u Americi, Njemačkoj, Hrvatskoj, Velikoj Britaniji, Makedoniji itd. imali smo priliku čuti čime i kako se trguje online u svijetu.

Neke od tema o kojima je bilo riječi su:

  • Primjeri iz eCommerce prakse u inostranstvu
  • eCommerce razlike između tržišta u razvijenim državama i tržišta
  • Metode plaćanja koje se koriste “vani”
  • eCommerce prakse i metode koje pojedinci, startupi, i biznisi mogu prisvojiti u BiH da bi postali uspješni(ji)
  • Budućnost za internet prodaju u svijetu i Bosni i Hercegovini
  • Kako se pripremiti za trendove koji dolaze
  • Kako izbjeći česte greške u razvoju eCommerce tržišta

Ponosni smo što su svi govornici i govornice na ovom događaju bili članovi i partneri eCommerce asocijacije u BiH – eksperti i ekspertice te i praktičari i praktičarke eCommerca u svijetu.

Za kraj, pozivamo sve kompanije, organizacije i pojedince da nam se pridruže u Asocijaciji i tako doprinesu našem opredjeljenju da Bosna i Hercegovina postane ravnopravan igrač na svjetskoj eCommerce sceni.