Kompanije koje su se najbolje snašle na tržištu tokom krize izazvane pandemijom jesu one koje su odlučile da se digitalizuju. To su, osim industrije informacionih tehnologija, na koju fizičko odsustvo kontakta nije mnogo utjecalo, firme koje su odlučile da svoju robu i usluge prodaju posredstvom interneta, a poseban “bum” doživjela je dostava.
Dostava je, naime, počela kao dostava hrane, a kako se kriza produžila i produbila, proširila se i na dostavu, ne samo iz restorana, već i proizvoda iz apoteka, trgovinskih centara, malih prodavnica do velikih trgovinskih lanaca, rekao je za Tanjug sekretar Udruženja za elektronske komunikacije i informaciono društvo Privredne komore Srbije (PKS) Marjan Stojanović.
Što više vreme prolazi, primjećujemo da se to širi i na robu široke potrošnje. Takva vrsta trgovine i dostave je nešto što uzima zamah i postaje naša svakodnevica”, ističe Stojanović. Kako u kriznim vremenima dolazi do prelivanja radne snage iz jednog sektora u drugi, kaže Stojanović, tako je u Beogradu veliki broj mladih koji su radili u restoranima našlo zaposlenje u dostavi.
Kako još navodi, porastom ugovora koji su potpisani između dostavljača i kompanija, broj ljudi koji se zapošljavao je rastao, a to je broj koji se u desetinama puta uvećava u odnosu na period pre COVID krize.
Međutim, sektor koji se najbolje snašao u ovoj krizi, dodaje on, jeste IT i to u svim oblastima, te navodi da su te kompanije uspjele da nastave projekte koje su počeli, ali i dobili nove projekte: Naše IT kompanije u svim oblastima su veoma aktivne i prave nove proizvode, osvajaju nova tržišta, potpisuju nove ugovore. To je oblast na koju smo ponosni.
Kada je riječ o prilagođavanju ostalih grana privrede, tu je, dodaje on, situacija “šarenolika” i zavisi od toga u kojoj mjeri su firme prešle na online trgovinu i da li su taj oblik prodaje mogle da ponude. Stojanović dodaje da je zahtjev privrede da online trgovina postane sistemski način kupovine i prodaje i nakon COVID krize. Zbog toga je, kaže, PKS u saradnji sa JP “Pošta Srbije” i Upravom carina da radi na vodičima koji će pomoći privrednicima koji žele da počnu da se obave online trgovinom.
Primećeno je, navodi Stojanović, da su se velika preduzeća na tržištu bolje snašla u uslovima krize, jer su u svojoj ponudi već imali elektronsku prodaju, ali dodaje da je bilo i onih koji nisu uspeli da ispune zahtjeve kupaca, zbog velike količine narudžbi.
Dodaje da su preduzetnici i male kompanije tek tokom COVID-krize počeli da prelaze na online prodaju, što im je, kaže Stojanović, pomoglo da održe poslovanje. Čak su, ističe, i manje apoteke počele da otvaraju online prodavnice na svojim veb sajtovima i da prodaju kozmetičke preparate i proizvode koji nisu na recept.
Izvor: B92/Tanjug
Foto: Pixabay