VIRTUELNA POLICA OPIPLJIVIH SNOVA

Komunikacija prije skoro da nije ni postojala. Kampanje su bile jednosmjerne i pokušavale probuditi emociju koja će voditi ka kupovini. Danas vi svaki dan možete komunicirati sa svojim kupcima. To je kao besplatni istraživački alat. U svakom momentu kupci mogu o vama dobiti informacije koje im trebaju, ali isto tako vi možete dobiti informacije koje vama trebaju. Piše: Kenan Uštović

Ne znam za vas, ali ja kada čujem riječ influenser imam osjećaj da mi se kosa na glavi diže. Ali to je samo osjećaj jer sam bez kose ostao prije par godina. Još mi teže pada kada upoznam nekoga ko sebe naziva jednim od takvih, ili čak jutjuber i tiktoker. 

Da nešto razjasnimo. Nemam ja ništa protiv tih osoba. Smatram da je to jedno legitimno zanimanje, jer ti na pošten način obezbjeđuje sredstva da prehraniš porodicu. Naravno, ako je pošten i naravno ako ti novac služi u poštene svrhe. Međutim, taj famozni influenserski marketing je sve popularniji danas. Građani Srbije su danima bili uvjereni da se Andrija Milošević kandidirao u politiku pod rednim brojem 20, dok se nije razjasnilo da se radi o reklami za domaće pivo. Smatra se da je ovakav marketing jedan od najbrže rastućih načina oglašavanja, a neka istraživanja pokazuju i da je 11 puta efikasniji od drugih tradicionalnih digitalnih kanala. Glavna kvaka u tome jeste da angažovanost publike kod ovog vida oglašavanja prelazi 70%, te daje brže i snažnije rezultate. 

Posmatrajući tržišta u našoj zemlji možemo vidjeti da influenserski marketing najviše možemo vezati za beauty and fashion industriju i većim dijelom za industriju hrane, pogotovo zdrave hrane i zdravog života. FMCG sektor nije još na tom nivou, ali svjedoci smo da njihov online marketing sve više i više raste. I to je dobro. Jer vidimo to kao jedan od najboljih načina kako se slabi mogu boriti sa jakima, mali sa velikima, sitni sistemi protiv konglomerata. Kada si mali, imaš malo novca, ali velike snove, a uz online marketing brzina reagovanja može biti velika prednost malih igrača nad konkurencijom. To postaje alat za borbu sa velikima, kojima ogromni sistemi koji su često tromi i administrativno birokratski ne dopuštaju brzo reagovanje. Znate kako se kaže, ako si mali, na internetu možeš biti veliki. Famozni Instagram, TikTok, Facebook, YouTube su tu da nas bombarduju kao potrošača. Content marketing, Social Media marketing, Pay-per-click advertising, Search engine marketing i mnogi drugi „marketinzi“ su svuda oko nas. Sve kompanije, bili one male ili velike mogu koristiti ove alate za svoju promociju. Što si bolji u ovome imaš mogućnost da budeš veći. Međutim vrijedi i obrnuto. Koliko god da si veliki, ako se ne prilagodiš trendovima tvoji proizvodi će početi propadati na policama i skladištima. Što bi rekli: „Sve će to o mila moja, prekriti ruzmarin, snjegovi i šaš“. 

Sada ćemo navesti i par osnovnih razloga zbog čega sve FMCG kompanije trebaju razmišljati o online marketingu kao o nečemu što, nije da treba, nego mora. Jedan od prvih razloga svakako je nova generacija kupaca. To su osobe koje kupuju online, kupuju sa bilo kojeg mjesta, kupuju u bilo koje doba dana, 24/7. Oni imaju laptope, iPode, smart telefone… Ispred njihovih očiju svakodnevno lete hiljade i hiljada proizvoda koji nekim čudom (o ovome čudu ćemo u narednom broju) baš njima trebaju sada i odmah. Na kompaniji je samo da odluči da li će biti dio toga ili neće. Odnosno, najčešće je to i odgovor hoće li kompanija raditi biznis ili neće. Nekada se govorilo da ljudi šta god im treba mogu pitati Google. Ali, zar nismo svi svjesni da više ni to ne moramo.

Da li i vi imate onaj osjećaj da vas neko posmatra na način da vi pomislite kako nešto trebate i gle čuda na Instagram storyu baš reklama za takav proizvod. I možete ga imati odmah, potreban je samo klik ili swipe up i završeno. Vaša potreba zadovoljena. Vaša želja je njihova zapovijed. Ali ko su oni? Kako znaju? Šta još znaju? Teška pitanja, ali znaju sve. Ali da ne bi sada širili priču sa praćenjem i čipovanjem, ili praćenjem, čipovanjem i vakcinama, pojednostavit ćemo i vidjeti šta većina misli da se događa. Ti objaviš proizvod na Instagramu ili nekoj drugoj društvenoj mreži. Neko upravo lista slike po društvenim mrežama tražeći proizvod za sebe i dogodi se neizbježno. Vaš proizvod bude uočen od osobe X I tada magija počinje. Osoba X postaje pratitelj, gleda vaše ostale proizvode, dijeli svoja sviđanja sa svojom okolinom i bum. Vi imate novog klijenta, i veliki potencijalnih novih klijenata. Pa i ako svoje proizvode ne prodajete online, slika vašeg proizvoda ostaje urezana u hipokampus potencijalnog kupca, i sigurno će vas potražiti na polici da vidi hoćete li opravdati ono što ste kroz oglašavanje obećali.

Sada ću nešto reći, ali se nadam da neću na crnu listu FMCG industrije. Ali budimo realni, rijetko vidimo inovativnost u ovoj industriji, a dužina procesa dolaska i odlaska proizvoda sa police nerijetko je kraća od jednog godišnjeg doba.

Prvi mjesec ulistavanja i nadanja. Drugi mjesec očekivanja i razočarenja. Treći mjesec spašavanje marke, brenda, moguće sramote i opravdavanje neuspjeha. Teško je prikazati prednosti vašeg soka, ako kupac ima još 30 različitih vrsta pred očima. Osim ako vaš sok ne košta 0,50 KM a uz to sve instant izbacuje pijesak iz bubrega dok štiti zubnu caklinu i sprečava krvne ugruške, pred vama je nemilosrdna borba za svakog kupca. Ako ste u ovoj industriji vi znate da vaši potrošni proizvodi imaju najveću konkurenciju od svih drugih industrija. Upravo iz tog razloga vaša poruka mora biti jasna, vaš kvalitet neupitan, a vaše prednosti vidljive. Ono što vas razlikuje od konkurencije mora biti jasno vašem kupcu. Online marketing će vam tu pomoći da brže dostavite svoju poruku većem broju kupaca. Pa iako vaš kvalitet ili cijena nisu drastično različiti od konkurencije, upravo ova treća dimenzija, online oglašavanja, može biti nešto što će vas odvojiti od ostalih.    

Kroz ovaj vid marketinga postajete vidljivi 24 sata dnevno, 7 dana u sedmici. Broj kupaca koji mogu vidjeti šta nudite postaje ogroman. Uporedite samo to sa policom u supermarketu koji radi od 7 do 21. Koliki je broj kupaca koji će ući u supermarket dnevno i proći pored police gdje se nalazi vaš proizvod. A i kada ga vidi šta onda!? Kupci će sigurno prije kupiti proizvod koji su online istražili, nego vaš nepoznat.

Virtuelna polica je mnogo jeftinija nego prava, mnogo manje novca trebate uložiti u pozicioniranje. Cijena koju morate platiti za „proizvod u visini očiju“, je mnogo veća od cijene koju morate platiti da budete nekom „na očima“ online i u svakom trenutku. Ako otvorite web stranicu i profil na društvenim mrežama, i zaista se posvetite tome, uz sve to radite ciljano online oglašavanje i ulažete u svoj brend, mogućnosti se same otvaraju. No da se ne zavaravamo. I tu je jaka konkurencija, a vi i dalje morate imati kvalitetan proizvod kako bi privukli kupce. Strategija ima ključnu ulogu, kao i u svim ostalim poslovnim procesima. 

Vrlo često čujemo kako se govori o tome da je nova generacija mladih ljudi u potpunosti promijenila način kupovine, i da se svi moramo prilagoditi. Međutim, nisu samo oni, i toga moramo biti svjesni. Moji roditelji također akcijske cijene danas prate preko mobilnih telefona. Tačno znaju kada će doći obavijesti o vikend akcijama koje kod nekih traju od četvrtka, šta je „uvijekpovoljno“ i kada je i u kojem trgovačkom lancu popust za penzionere.

Sa kompjuterom nisu na ti, ali zato na pametnom telefonu tačno znaju šta trebaju raditi. Sve je manje papirića, liste za kupovinu postaju prošlost, a i katalozi prodajnih lanaca više nisu kao što su nekada bili. Nekada su se ovi katalozi čekali kao penzija, a danas predstavljaju mogućnost da se podsjetimo na nešto što znamo već par dana, jer digitalne informacije smo pokupili mnogo prije nego što smo u poštanskom sandučetu pronašli katalog. 

Osim ekonomičnosti i mogućnosti da se smanje troškovi, online marketing i njegove rezultate mnogo ja lakše mjeriti. Dobro se sjećam predavanja na fakultetu, predmet međunarodni marketing, kada je uvaženi profesor Nenad Brkić parafrazirao jednu izjavu koja kaže: „Pola novca uloženog u marketing je bačen novac, međutim problem leži u tome što niko ne zna koje je to pola“.

Internet danas nudi mnoge alate koje svi mogu koristiti kako bi saznali koji kanali prodaje su najbolji, ali i što je najvažnije možemo pratiti ko su naši kupci. Svi mi koji imamo Instagram profil možemo vidjeti cjelokupnu analitiku naših pratilaca. Tačno znamo iz kojeg su grada, države, te kojeg su spola i godina. To je samo ova osnovna statistika, što svi imamo. Međutim možete samo zamisliti kakvi sve online alati postoje za analizu vaših kupaca i potencijalnih kupaca. Tu nema granica. Možda i najveća prednost online marketinga u odnosu na onaj tradicionalni jeste u tome što vam pomaže da pratite sve aspekte i uglove marketing strategija.

Vi ne može mjeriti učinkovitost jumbo plakata ili radio oglasa, ali broj oglasa na interentu, broj klikova, komentara, lajkova možete. Uz to demografski podaci vaših posjetitelja i klijenata su tu. Takvu analizu ne možete imati kroz tradicionalne kanale. Važno je napomenuti da svi dobijeni podaci sa online mreža, mogu velikim kompanijama biti input za kreiranje targetiranih marketing kampanja kroz tradicionalne medije. Ako na svom društvenom profilu imate barem tri fotografije nekog svog proizvoda, to će samo značiti da će ga kupci lakše prepoznati i na jumbo plakatu. 

Komunikacija prije skoro da nije ni postojala. Kampanje su bile jednosmjerne i pokušavale probuditi emociju koja će voditi ka kupovini. Danas vi svaki dan možete komunicirati sa svojim kupcima. To je kao besplatni istraživački alat. U svakom momentu kupci mogu o vama dobiti informacije koje im trebaju, ali isto tako vi možete dobiti informacije koje vama trebaju. Analiza rezultata kampanje se više ne radi. To se balansira svakodnevno i brže se prilagođavamo tržištu. 

Smatram da je savršen mix za FMCG industriju upravo kombinacija online i tradicionalnog. Svakako treba proći još mnogo vremena da tradicionalni način bude izbačen u potpunosti. A što se tiče online marketinga, ako uložite ništa to ćete i dobiti. Ne možete dobiti nešto za ništa. Morate kreirati online poslovni model gdje ulažete novac, koji vam se vraća kroz profit.

Vaši online kanali trebaju postati vaš resurs koji će vremenom generirati ono za šta radite. Like i Follower nisu vaši kupci, kupci su oni koji potroše novac za vaš proizvod i uslugu. Možda će veći brojevi pokazivati da ste dobri, ali od toga vaša firma ne može živjeti. Evo i ja sam se bavim amaterskom fotografijom i volim hodati i putovati. Svoje fotografije objavljujem na Instagramu. Ko zna, možda neko odluči i da kupi neku moju fotografiju, bez obzira na to što je amaterski rad. Profil „bh_twing_q“ je nešto što uređujem posljednjih par mjeseci kada imam vremena.  To mi je hobi i razbibriga. Ako mogu ja „onako iz znatiželje“, može onda i svaka FMCG kompanija mnogo ozbiljnije. Jer ipak, „tradicionalni marketing priča ljudima. Online marketing priča sa ljudima.“ – Doug Kesser.