VELIKA GLOBALNA BITKA ZA KONTEJNERE, CIJENE PRIJEVOZA SNAŽNO RASTU

Cijene prijevoza robe brodovima vinule su se posljednjih mjeseci u nebo. Brodari trljaju ruke, a među kompanijama se vodi nesmiljena globalna borba za kontejnere u kojima se roba transportira širom svijeta jer vlada prava nestašica i čekaju se sedmicama

Poremećeni robni tokovi i astronomske cijene prijevoza potrajat će, smatraju analitičari, veći dio ove godine. Posljedica je to, među ostalim, činjenice da je kineski izvoz uhvatio silan zalet nakon prvog vala pandemije koronavirusa te je količina narudžbi i robe u međunarodnom prijevozu jako narasla. No, kontejneri zapinju u Evropi i SAD-u, ne vraćaju se u Kinu potrebnim tempom; nekad je njihov “obrtaj” bio u 60 dana, sada je u 100 dana, piše Reuters. Problem je u dostupnim kapacitetima za primanje i iskrcaj tolikog tereta u lukama, na što je uticala koronakriza, kao i prebacivanje dodatnog karga iz avio prometa. Niz logističkih poremećaja i zagušenja doveo je tako do globalne nestašice kontejnera, skoka cijena i kašnjenja u isporukama te pogađa sve, od proizvođača do trgovaca i potrošača.

 Brodari su si prije koronakrize međusobno rušili cijene. Sada je stanje drukčije. Primjerice, za kontejner dužine 40 stopa (malo više od 12 metara, op. ur.) iz Kine do Rijeke trebalo je prije platiti oko 800 dolara, a sada to stoji 4800 dolara i više.

Naravno, ta eksplozija cijena je najviše pogodila one kompanije koje nemaju godišnje ugovore s brodarima te ih nabavljaju na spot tržištu. Britanski Financial Times je u januaru tako pisao da je cijena kontejnera od 40 stopa na relaciji od Azije do sjeverne Evrope narasla sa 2.000 dolara, koliko je bila u novembru prošle godine, na više od 9.000 dolara.

U kompanijii koja zastupa kineski COSCO u Rijeci potvrđuju, naravno, da su cijene prijevoza značajno rasle, kao i da je cijeli ciklus izvoza i uvoza usporen i produžen, uz napomenu da je u slučaju Hrvatske daleko veći uvoz od izvoza te 30 posto kontejnera ide dalje prazno.

U velikim svjetskim lukama brodovi prepuni kontejnera “parkirani” su u redovima za iskrcaj. Normaliziranje cijena prijevoza, kao i trgovine, očekuje se tek kada bude globalno postignuta nužna razina procijepljenosti protiv koronavirusa i sve tačke svjetske trgovine profunkcioniraju kao prije. Trenutno, kako kaže jedan od stručnjaka za brodski prijevoz tereta, svijet je na historijski najvišim volumenima karga te nema dovoljno terminala za prekrcaj. Takva gužva u lukama pridonosi dizanju cijena jer brodari dodatno naplaćuju naknade kako bi kompenzirali duže čekanje u lukama.

Prekidi i kašnjenja u isporukama, upozoravaju ekonomisti, doveli su do toga da su zalihe u skladištima trgovačkih lanaca na nezabilježeno niskom nivou. Budući da se u februaru, nakon kineske Nove godine, tvornice u Kini zatvaraju na nekoliko sedmica, brodari će “pauzu” iskoristiti, najavljuje se, za dovlačenje dodatnih kontejnera i smanjivanje nagomilanog tovara.

Izvor: Business Magazine