Umjetna inteligencija – osnova digitalne transformacije

U današnje vrijeme primjenom UI tehnologija postiže se modernizacija trgovine pa se svaki kupac osjeća dobrodošlim jer može lako i brzo kupiti svoje omiljene proizvode. Autor: Berislav Sokač, ICT prodajni specijalist, Just Go d.o.o.

UI je izuzetno relevantan alat za trgovce s obzirom na njegov potencijal rješavanja problema i optimizacije procesa. Krećete li u digitalnu transformaciju vašeg trgovačkog lanca, UI je svakako jedan od stubova digitalne transformacije.

Danas, u najvećim svjetskim trgovačkim lancima, punjenjem polica i opterećenjem blagajni upravljaju rješenja za umjetnu inteligenciju. Primjenom najsavremenijih tehnologija u vodećim trgovinama, oduvijek je cilj bio pružiti praktičnu dodanu vrijednost kupcima – visokokvalitetne proizvode po pristupačnim cijenama, a u zahtjevnim tržišnim uvjetima to se može postići kontinuiranom edukacijom osoblja te praćenjem njihove efikasnosti i kontinuiranog poboljšavanja iskustva kupovine. 

Tehnologije umjetne inteligencije osiguravaju da su kupcu u svakom trenutku dostupni njegovi omiljeni proizvodi, poput mliječnih proizvoda, mesa i pića. Na blagajnama UI kontroliše da u slučaju da broj ljudi na blagajnama prijeđe postavljenu normu, direktor trgovine dobiva podatke na tabletu i učinkovitom organizacijom posla moći će otvoriti dodatnu blagajnu za bržu korisničku uslugu. Trgovine današnjice su također uvele digitalni sistem za automatsko praćenje roka valjanosti robe, koji pomaže u pravodobnom prepoznavanju namirnica koje su pri kraju roka trajanja, smanjujući tako višak hrane. 

Među glavnim primjenama umjetne inteligencije su Business Intelligence (BI) i Machine Learning, dva koncepta koja se široko koriste za automatizaciju procesa i donošenje odluka. 

Želite li znati druge primjene umjetne inteligencije u maloprodaji? Dakle, čitajte dalje, jer ću objasniti kako je možete koristiti za povećanje prodaje u svojoj kompaniji.

Optimizacija zaliha kroz UI pozitivno utječe na kraj lanca snabdijevanja, ali zalihe su pokazatelj kako se UI može dobro iskoristiti. Od autonomnih sistema za punjenje gorivom do softvera koji izračunava tačan trenutak za pokretanje nove narudžbe, rad UI odnosi se na optimizaciju procesa. U praksi bilježi podatke o stvarnoj potrošnji iz trgovina i predlaže dopunu prema potražnji, naznačujući količinu proizvoda koji se moraju kupiti ili distribuirati, navodeći za svaki artikl i trgovinu. 

Kad je riječ o loyalty sistemima i korištenju UI, trgovac stječe relevantno znanje o profilu kupca i može ga koristiti za obogaćivanje odnosa s trgovinom. Osim korištenja podataka, UI se može koristiti za vođenje samog putovanja u virtualnom okruženju (e-trgovina). Cilj je profilirati trenutne i potencijalne kupce. Cilj je u praksi iznijeti ono što nazivamo osobom: tip osobe koja je zainteresirana za vaše proizvode ili usluge. Uz to, UI pomaže prepoznati u kojoj je fazi shopping putovanja svaki pojedinac. Podaci s društvenih mreža i pregledavanja u trgovinama, na primjer, mogu pokazati kakve je oglase i stranice kupac već posjetio. Na taj način možete pokrenuti personaliziranu marketinšku kampanju (putem e-pošte, oglasa na društvenim mrežama, telefona itd.) i uspostaviti kontakt. Općenito, uloga umjetne inteligencije u ovom procesu je hvatanje i ukrštavanje podataka iz različitih izvora (vlastite baze podataka i društvenih mreža). Zatim odabirete grupu s najvećim izgledima za konverziju i pokrećete marketinške i prodajne akcije. 

Kada govorimo o e-trgovini, korištenje UI tehnologije ključno je za duže zadržavanje kupca na stranicama webshopa. Postupak je jednostavan: tokom klijentove navigacije kroz trgovinu, UI prikuplja podatke iz njegovih pretraživanja (proizvodi, cijene, uvjeti plaćanja, vrijeme isporuke itd.). Kada ta osoba zatvori narudžbu, stranica će se pojaviti na vašem zaslonu. Takozvani skočni prozor za zadržavanje mali je prozor sa slikom proizvoda, promotivnom vrijednošću (kupon za popust) i odbrojavanjem. U praksi je to promocija povezana s korpom: osoba ima pristup jer kupuje druge proizvode. Rezultat je prilično pozitivan, jer kupac dolazi u iskušenje da kupi proizvod za koji je već bio zainteresiran zahvaljujući promociji. To znači veći obim kupovina po osobi, povećavajući prosječnu korpu. 

Dinamične cijene, ista logika može se primijeniti u različito vrijeme na putovanju potrošača. Rješenja temeljena na umjetnoj inteligenciji omogućuju uspostavljanje dinamične cijene, odnosno cijene izračunate na temelju složenijih faktora koji utječu na iznos koji se naplaćuje. Između ostalih, to uključuje, naprimjer, sljedeće faktore: analizu konkurencije, ponašanje potrošača, razdoblje godine, robni obrtaj, razinu zaliha, profitnu maržu i sl. Izračun, dakle, pomaže uspostaviti cijenu koja jača konkurentnost kompanije. 

Chatbotovi su jedan veliki potencijal koji će se definitivno sve više primjenjivati u budućnosti. Trenutno je problem korištenje Chatbota za razgovor jer još nijedan od velikih sistema nije napunio bazu domaćim riječima. Većina ljudi još uvijek nije spremna na engleskom komunicirati s Chatbotom. Dakle, personalizirana usluga Chatbot jedan je od velikih trikova umjetne inteligencije u maloprodaji. Grubo govoreći, riječ je o virtualnom robotu temeljenom na UI čija je funkcija razgovarati s ljudima. Cilj virtualnog robota je pružiti informacije, odgovoriti na pitanja i automatizirati neke faze klijentove navigacije. Nudi gotovo trenutno rješenje za većinu narudžbi, a uz to prikuplja podatke za analizu profila kupca. Ako osoba razgovara s Chatbotom tražeći informacije o različitim proizvodima, to se bilježi i koristi u strategijama koje sam spomenuo. Zanimljivo je primijetiti da Chatbot omogućuje precizno podešavanje marketinških akcija, osiguravajući da se svaka poruka pošalje ispravnoj osobi. 

Kao što vidite, upotreba umjetne inteligencije u maloprodaji trend je koji će se zadržati na tržištu. 

Ko ulaže u tu tehnologiju, postiže važnu konkurentsku razliku. Kompanije  koje predugo analiziraju i promišljaju oko primjene UI tehnologija i digitalizacije općenito, mogu izgubiti tržišni udio. 

Dakle, ne gubite vrijeme i pokrenite UI da radi za vas!