Kompanija Tetra Pak u svom najnovijem Tetra Pak Index izvještaju otkriva kako je Covid-19 pandemija navela potrošače da preispitaju način na koji žive i iz temelja promijene način na koji se ponašaju.
Pandemija je povećala vrijednost koju potrošači pridaju međuljudskim vezama, uzimajući u obzir kako vrijeme provedeno s porodicom kod kuće, tako i sa širim krugovima ljudi izvan porodice. Zajednička iskustva uz hranu i napitke imaju ključnu ulogu u tim odnosima.
U osnovi, osobna, ekonomska i ekološka nesigurnost doživljena tijekom globalne pandemije rezultirala je prelaskom sa zabrinutosti na aktivnu brigu i želju da poduzmemo korake kako bismo sebe, našu hranu, naše zajednice i planet učinili sigurnima. Sigurnost hrane također je među glavnim prioritetima, jer je pandemija u fokus stavila zdravlje te istaknula slabe tačke u našim prehrambenim sustavima. Zabrinutost za okoliš jako je izražena, pri čemu se na vrhu liste nalaze zagađenje i plastični otpad u okeanima (83%), koje u stopu prati globalno zatopljenje, što navodi više od tri četvrtine (78%) potrošača u devet zemalja. Iza njih slijedi otpad od hrane (77%) i dostupnost hrane (71%). Istovremeno, gotovo polovica (49%) svjetske populacije sada prepoznaje utjecaj koji svakodnevni izbori imaju na okoliš.
Adolfo Orive, predsjednik i izvršni direktor kompanije Tetra Pak, prokomentarisao je: “Ovogodišnji Tetra Pak Index otkriva zanimljive uvide o tome kako potrošači prilagođavaju svoj životni stil na praktične, svakodnevne načine kako bi napravili pozitivnu razliku, dok istovremeno traže sigurniju i održiviju budućnost. Očigledno je povećanje tradicionalnih „temeljnih“ vrijednosti, uključujući kuhanje kod kuće, objedovanje s porodicom i smanjivanje otpada. Od odluka koje donose kod kuće, do izbora kompanija od kojih se odlučuju kupovati, pandemija je postavila odgovornu potrošnju kao ključan trend, uz veće zahtjeve za poduzimanjem aktivnosti u cijelom društvu.”
“Odgovaranje na te potrebe i očekivanja zahtijeva dugoročnu usredotočenost i saradnju svih čimbenika u cijelom sistemu. UN je ovo desetljeće već nazvao ‘Desetljećem djelovanja’, naglašavajući potrebu da se djeluje odmah. Kao kompanija vođena svrhom i jedan od lidera u industriji, ostajemo u potpunosti predani tome da ostvarimo svoju ulogu. Vjerujemo da se svjetski prehrambeni sustavi moraju transformirati kako bi zadovoljili potrebe društva, poboljšavajući sigurnost hrane uz istovremeno smanjenje utjecaja na prirodne resurse. Stoga se želimo usredotočiti na tri ključna područja: povećanje dostupnosti sigurne, nutritivne hrane; smanjivanje gubitka i otpada od hrane; i izgradnju održivijih lanaca vrijednosti.”
Odgovorna potrošnja postaje vodeći trend
Nedostatak slobode i izbora tokom posljednjih 20 mjeseci naveo je potrošače da na bilo koji način povrate kontrolu i zahtijevaju aktivnosti za promjenu statusa quo. Oni proaktivno traže načine da naprave razliku u svojim životima kako bi poboljšali vlastitu fizičku i mentalnu dobrobit – kao što je odabir prehrane – ali i u svom okruženju, reciklirajući više i smanjujući otpad. Primjerice, 62% potrošača obraća više pažnje na kvalitetu onoga što jedu i piju, dok njih 54% sada baca manje hrane nego prije pandemije. Značajan postotak, njih 72% slaže se da “ljudi poput mene” moraju djelovati odmah ili će iznevjeriti buduće generacije.
Potrošači također traže od kompanija da preuzmu vodeću ulogu i pomognu im ustaliti nove navike koje stvaraju. Više od jedne trećine (35%) češće odabire robne marke na temelju svojih uvjerenja o održivosti nego prije pandemije, dok svaki drugi (50%) smatra da su ekološki prihvatljive prakse ključne za industriju pakiranja hrane, a 61% očekuje da prehrambene kompanije predvode put pronalaženja rješenja.
S više vremena koje provodimo kod kuće, „otisak“ kućnog otpada postaje sve vidljiviji. U pokušaju da to riješe, potrošači prilagođavaju svoje rutine. Više od polovice (55%) pažljivije planira obroke kako bi izbjegli stvaranje otpada, dok tek nešto manje od polovice (46%) ulaže više napora nego prije pandemije da pravilno razvrsta materijale poput kartona, stakla i plastike za recikliranje. Svaki drugi potrošač (50%) također tvrdi da će u idućoj godini vjerojatno reciklirati više kao dio svog osobnog doprinosa u borbi protiv klimatskih promjena.
Obnova i podrška našim zajednicama
Pandemija je učinila ljude pažljivijima i empatičnijima prema drugima. Oni sada pridaju veći smisao značajnim vezama s prijateljima i obitelji, ali i šire – a zajednička iskustva uz hranu i napitke često igraju ključnu ulogu u činjenju tih veza ugodnima i zabavnima.
Okolnosti potrošnje “zajedno izvan kuće” doživjele su najveći porast od početka pandemije, za 56%, što je razlog zašto su istaknute kao jedna od prilika po pitanju navika u Izvještaju. Druga je lokalna kupovina i nabavka lokalnih proizvoda, što pokazuje rastuću vezu između okoliša i društva. Osim uže obitelji i prijatelja, postoje i zajednički napori za obnovu zajednica, pri čemu gotovo trećina (32%) aktivno utječe na svoju zajednicu da smanji otpad – ukazujući na pokret klimatskih prvaka. Zapravo, u nekim regijama, kao što je Ujedinjeno kraljevstvo, briga za okoliš nadmašila je Covid-19 kao brigu broj jedan.
Potrošači traže načine za prijelaz sa slabosti na otpornost. U njihovim životima to znači poboljšanje vlastite fizičke i mentalne dobrobiti, kroz njihov izbor prehrane i sastojaka. Od početka pandemije, potrošači su doživjeli velike, brze promjene i puno se žrtvovali. Ono što je ovdje očito jest to da potrošači sada poduzimaju aktivnosti u vlastitim životima kako bi izgradili održiviju budućnost te očekuju da kompanije učine isto – kao i da im pomažu u ovoj misiji.