Prihodi Mercator Grupe ponovo rasli 2020. godine

Mercator Grupa je u 2020. godini imala prihode od 2,170 milijardi eura, što je za 1,6% više u odnosu na prethodnu godinu, a prihodi od prodaje na malo porasli su za 3,7%.

U Sloveniji, koja je najvažnije Mercatorovo maloprodajno tržište, Mercator je ostvario još veći rast prihoda – čak 5,1% u odnosu na 2019. godinu. Grupa Mercator je u 2020. godini ostvarila 162,8 miliona eura normaliziranog EBITDA. Dobit Grupe Mercator u 2020. godini, isključujući jednokratne poslovne događaje, iznosio je 4,7 miliona eura, uzimajući u obzir činjenicu da je epidemija Covid-19  donijela 18,8 miliona eura direktnih negativnih efekata na poslovanje. Mercator je također uspio značajno smanjiti svoju zaduženost u 2020. godini, jer je omjer između neto financijskog duga i normalizirane EBITDA bio 5,2 puta.

“Uprkos vrlo zahtjevnim uslovima poslovanja, Mercator Grupa je ostvarila niz ključnih strateških ciljeva u 2020. godini. Bez obzira na ograničenjima koje je donijela epidemija, uspjeli smo znatno povećati prihode i ponovno smanjiti svoju zaduženost ili neto financijski dug, koji je na kraju godine bio 5,3% niži nego u 2019. “, rekao je predsjednik Uprave Mercatora Tomislav Čizmić“Tokom cijele borbe protiv epidemije i osiguravajući nesmetanu opskrbu stanovništva osnovnim potrepštinama, usredotočili smo se na postizanje rasta prihoda te na pružanje konkurentnih cijena i širokog spektra prilagođenog željama i potrebama kupaca. Stoga možemo reći da je poslovanje Grupe Mercator u 2020. godini bilo uspješno “, dodaje Čizmić.

Poslovnu 2020. godinu obilježila je uglavnom epidemija virusa korone. Prije najave epidemije, Uprava Mercatora je formirala  kriznu radnu skupinu s više od 100 ključnih djelatnika na svim poslovnim tržištima i svakodnevno analizirala šest ključnih tačaka: sigurnost zaposlenika, sigurnost kupaca, siguran lanac opskrbe, upravljanje rastom prihoda, društvena odgovornost i upravljanje likvidnošću.

Krizna radna skupina pripremila je i analizirala nekoliko scenarija djelovanja u kriznim uslovima i usvojila niz preventivnih mjera, a nakon proglašenja epidemije provela je više od 500 aktivnosti upravljanja krizama. Izuzetno je važno što je Grupa Mercator prije proglašenja epidemije osiguravala dodatne i dovoljne količine uglavnom osnovne hrane te da je svakodnevno analizirala potrebe za proizvodima koji su kupcima bili najpotrebniji.

Također je bilo presudno što je Grupa Mercator već razvila i produbila stratešku saradnju s lokalnim i regionalnim dobavljačima prije krize, što se još jednom pokazalo velikom konkurentskom prednošću Grupe Mercator.

Zbog revalorizacije nekretnina i umanjenja vrijednosti ostale dugotrajne imovine i zbog uticaja epidemije COVID-19, Grupa Mercator je u 2020. godini ostvarila operativnu dobit (EBIT)  u iznosu od -108,2 miliona eura i dobit ili gubitak obračunskog razdoblja od -156,7 milona eura. Glavni razlog smanjenja operativne dobiti je bila revalorizacija nekretnina u 2020. godini. Ukupni učinci normalizacije na poslovni rezultat iznosili su 161,4 miliona eura.

Negativni učinci na poslovanje Grupe Mercator u 2020. godini bili su uglavnom skraćivanje radnog vremena trgovina u Sloveniji, usvajanje zakona o zatvaranju trgovina nedjeljom i mjere za zatvaranje cijelog HoReCA sektora (hotelski smještaj, restorani, barovi itd.) najmanje pet mjeseci, kao i zatvaranje škola, zbog čega je veletrgovačko područje Grupe Mercator doživjelo veliki pad prihoda koji je morao biti zamijenjen.

Slična je situacija bila i u tehničkom segmentu, jer su trgovine tehnikom  bile zatvorene više od četvrtine 2020. godine. Zbog nedostatka potražnje koja je  rezultat zatvaranja tržišta, vlastita proizvodnja Mercatora je opala, a Mercator IP suočen je sa smanjenom potražnjom za gotovim proizvodima u segmentu »go to«, uglavnom zbog zatvaranja škola i pada turizma.

Zbog zatvaranja zemlje za turiste, prodaja je pala za 10,5%. Segment nekretnina također je imao izrazito negativan uticaj na poslovanje zbog zatvaranja prostora stanara. Sve je to predstavljalo dodatni izazov za osiguranje poslovnog uspjeha Grupe Mercator.

Epidemiološke mjere imale su velike posljedice u smislu troškova. U 2020. godini troškovi materijala i usluga porasli su za 4,4% ili 26,2 miliona eura, jer su okolnosti iziskivale velika ulaganja u zaštitu zaposlenih i kupaca. Troškovi rada na nivou Grupe Mercator također su porasli za čak 8,7% u odnosu na 2019. godinu i iznosili su gotovo 276 milliona eura.

Troškovi rada povećali su se zbog promijenjenog zakonodavstva u području minimalne plate na svim poslovnim tržištima, dok je u Sloveniji porastu troškova rada dodatno pridonijelo isplaćivanje epidemioloških naknada svim zaposlenicima u skladu sa zakonodavstvom i isplata dodataka na platu zbog većeg rizika na radu tokom epidemije za aktivne zaposlenike.

Uprkos svim ograničenjima koja su postavljena tokom protekle godine zbog proglašavanja epidemije na svim tržištima, Grupa Mercator nastavila je razvijati i obnavljati svoju mrežu, kao i aktivnosti na svim ključnim razvojnim projektima, u čemu se posebno ističe projekt izgradnje logističko-distributivnog centra u Ljubljani. Priprema potrebnih osnova za donošenje odluka u vezi sa planiranom organizacijom, odabirom tehnologije, optimizacijom ulaganja i pripremom dokumentacije za pokretanje formalnih postupaka za dobijanje sve potrebne dokumentacije, odvijala se ubrzano i nesmetano.

Poslovnu 2020. godinu obilježilo je i planirano spajanje s Fortenova Grupom, te projekat refinansiranja duga Mercator Grupe. Uprava Grupe Mercator pripremila je sve što je potrebno za uspješno okončanje postupaka prijenosa u Fortenova Grupu i, prije svega, za refinansiranje postojećeg ugovora o reprogramu financijskih obaveza Grupe Mercator.

Tako je Grupa Mercator 2021. godinu dočekala u dobrom poslovnom stanju, spremna za nove izazove i novi razvojni ciklus.