Poskupljenje transporta robe iz Kine moglo bi dovesti investitore u BiH

Kontejnerski prevoz robe iz Kine poskupio je čak 2,5 puta, što bi dugoročno moglo predstavljati šansu za bh. privredu, u smislu dolaska potencijalnih evropskih investitora u BiH, smatraju stručnjaci.

Ipak, novonastala situacija, uz pozitivne, ima i brojne negativne efekte za našu ekonomiju.

Tačno je da je kontejnerski prevoz robe iz Kine poskupio oko 2,5 puta, ali to ne znači mnogo za BiH, jer je naša izvozna baza dosta niska, tako da ni u kom slučaju ne možemo biti konkurentni kineskoj robi. Pogodnost je ta da ćemo manje uvoziti robu iz Kine, a sadašnja pokrivenost uvoza izvozom je oko pet odsto. Ono što bi mogla biti šansa za bh. privredu jeste dolazak potencijalnih evropskih investitora u BiH”, rekli su za Nezavisne novine iz Vanjskotrgovinske komore BiH.

Da bi ovakva situacija dugoročno mogla evropske, odnosno zapadne investitore okrenuti prema BiH, smatra i ekonomski analitičar Igor Gavran.

Kako on ističe, sve češći poremećaji u snabdijevanju iz ovih dalekih istočnih regija koje smo osjetili, od pandemije, preko blokade Sueckog kanala, do obustava rada u lukama i aktuelnog rasta cijena kontejnerskog prevoza, navode evropske i druge zapadne kompanije da razmišljaju o prenosu dijela proizvodnje nazad u Evropu ili o razvoju vlastite proizvodnje.

U takvim planovima Bosna i Hercegovina bi, zahvaljujući svojoj lokaciji i slobodnoj trgovini sa EU, mogla biti jedan od kandidata za takva ulaganja i tako dugoročno profitirati“, pojasnio je Gavran za Nezavisne novine.

Međutim, kako i on upozorava, povećani troškovi kontejnerskog prevoza robe iz Kine i ostalih azijskih zemalja su štetni za one bh. proizvođače koji repromaterijale uvoze iz ovih zemalja i nemaju za njih domaću alternativu.

Iako bi dugoročno ovakvo stanje moglo podstaći razvoj domaće proizvodnje nekih od ovih repromaterijala i u BiH, upitno je ima li kapitala i spremnosti za ovako nešto, jer nema garancije da troškovi prevoza neće u narednom periodu biti smanjeni na raniji nivo koji bi takva ulaganja učinio neisplativim“, naveo je Gavran.