Zbog problema na graničnim prelazima izvoznici kornišona i šljive gube kupce i zaradu. Lako kvarljiva roba ne može da podnese višečasovno čekanje po ovim temperaturama, a upravo je to najveći problem svih izvoznika.
Fitosanitarni pregled je moguće obaviti samo na Graničnom prelazu Gradiška što je nedovoljno.
Kada se tome doda da Hrvatska ostaje gluha na produženje radnog vremena fitosanitarnih inspektora u vrijeme sezone proizvodnje, lako je zaključiti da se radi o velikom i nerješivom problemu za bosanskohercegovačke izvoznike, ali i za poljoprivrednike čiji se proizvodi izvoze.
Fitosanitarni inspektori rade od 7 do 15 h i nema naznaka da će se otvoriti još jedan prelaz ili produžiti rad tokom radnog dana ili subotom.
Ogorčeni proizvođači i izvoznici
Darko Milošević iz Ugljevika je veliki proizvođač šljive, a upravo je završio berbu sorte Čačanska ljepotica. Istakao je da se radi o još jednoj teškoj sezoni. Dio šljive je izvezao, a dio je u hladnjači.
“Naši apeli da se uvede duže radno vrijeme fitosanitarne inspekcije na granici s Hrvatskom, da rade i subotom dok traje plasman lako kvarljive robe prošli su neopaženo“, komentira i navodi da se radi o najmanje jednodnevnom kašnjenju. U međuvremenu dolazi do promjene cijena. Dodatni problem je što roba koja je već ocarinjena ne uspije preći granicu, a kamioni čekaju i po dva dana kako bi prešli u Hrvatsku. Osim što roba propada, izvoznici gube kupce.
U sličnom problemu je i Fahrudin Delibajrić, suvlasnik “Voćar promet-a” iz Zvornika, koji se bavi otkupom krastavca kornišona od kooperanata. Do sada su mu propala dva kamiona kornišona.
“Da fitosanitarna inspekcija radnim danom radi bar do 19 časova, možda bi i stizali preći granicu, ovako svi gubimo čekajući. Kada dva puta ne stignete u dogovorenom roku, kupac vam kaže da ste neozbiljni i tu je kraj priče.”
Od Hrvatske je prije mjesec dana Staša Košarac, ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, zatražio otvaranje zelenih koridora za nesmetan protok robe i produženje radnog vremena fitosanitarnih inspektora. Do danas taj problem nije riješen.
Izvoznici su upozorili i na propuste s BiH strane. Pitaju zašto hladnjače koje prevoze lako kvarljivu robu nemaju prioritet prilikom prelaska granice.
“Svuda u Evropi hladnjače imaju prioritet prolaska, samo kod nas nemaju. Kad pređemo granicu do krajnjeg odredišta imamo još i do 30 sati vožnje“, rekao je Delibajrić.