O D L A Z I T E – uradite to dostojanstveno

Dragi moji,

osjetimo popuštanje mjera, sunce je opet izašlo iza korona oblaka i valjda će što više ostati u zenitu…ekonomija se otvara, a sve više poslodavaca ponovo analizira broj zaposlenih, a oni koji su u fazi traženja posla susretat će se sa novim prilikama za rast karijere. Ovo može biti najbolje vrijeme da kao zaposlenik pronađete posao koji ste oduvijek željeli, pogotovo jer ozbiljne kompanije ponovo traže najbolje i najsposobnije – makar u želji da smanje troškove pandemije i što prije se riješe nesposobnih. Međutim, koliko god iskreno željeli da krenete dalje, pogotovo ako ste trenutno u fazi napuštanja postojeće firme – morate imati (sp)osobnost da se adekvatno i pametno oprostite. Naravno, znamo kako je danas teško dobiti kvalitetan posao u (tako malo) kvalitetnih firmi u našem okruženju, no također napustiti posao često zna biti veliko umijeće.

Pazite sada i ne budite iznenađeni! Microsoftovo istraživanje pokazalo je da trenutno 40% ljudi razmišlja o napuštanju sadašnjeg poslodavca! Stoga je vaša potreba za “fine tuning-om” (finim podešavanjem – op.a. izraz za namještanje čistog zvuka kada tražimo neku radiostanicu) pri napuštanju postojećeg poslovnog okruženja vrlo bitna.

ZAŠTO JE TO VAŽNO?

Ako je vrijeme da potražite novu poslovnu priliku i čvrsto se odlučili za to, obavezno prvo zakažite sastanak sa svojim nadređenim ili poslodavcem. Ako radimo od kuće i sastanak se ne može dogoditi uživo, zakažite video ili telefonski poziv i iskreno i otvoreno recite svoje argumente za odlazak. Obavezno se potrudite povezati i na ličnom i emocionalnom nivou, te se iskreno zahvalite osobi koja vas je angažovala na datoj prilici i dajte joj do znanja da želite ostati u kontaktu. Sve manje od ovoga, vjerujte –  smatra se neodgojenim i bespotrebno nam može mnogo otežati u budućnosti.

Ispravno napuštanje trenutnog poslodavca važno je iz nekoliko različitih razloga:

  1. Pokazujete da imate sopstveni integritet i prema tome želite učiniti pravu stvar za vlastitu karijeru.To možda neće biti odmah očigledno, ali vaša vlastita poslovna mreža koju gradite tokom karijere može imati nevjerovatnu snagu i kretanje trnovitim poslovnim putem vremenom će uroditi i značajnim poslovnim konekcijama.
  2. Ljudi su jako povezani(pogotovo na našim “malim” tržištima od par miliona stanovnika), tako da nikada ne znate kada će se vaš trenutni kolega ili šef pojaviti kao kontakt nove poslovne veze koju gradite (zvuči vam poznato – zar ne?). U ovom vremenu povezanosti kumuju i savremene digitalne komunikacije i transparentnost je velika. Jer, šta prvo radimo kada tražimo informaciju o kandidatu ili zaposleniku?
  3. Na vrijeme i transparentno najavite vlastiti odlazak, sa jasnim rokom do kada ste potrebni (bivšoj) firmi i nastojte biti najbolji dok se pripremate za odlazak. U potpunosti budite posvećeni poslu do zadnjeg radnog dana! Znamo da to baš i nije lak zadatak, no aktivno doprinosite i nastavite ulagati najbolje što možete u svoj trenutni rad, jer ako ništa. koristit će vam formalne preporuke potrebne za novog poslodavca, a i vaš ukupni osjećaj pozitivnosti koji će ljudi imati o vama.

Pojednostavljeno, tu vrijedi stara izreka: „ostavite stvari bolje nego što ste ih pronašli.“ Ista se odnosi i na vaš proces odlaska. Završite otvorene stavke tako da:

  • rokove koji ističu prije nego odete ne prebacujete drugima;
  • budite iskreni u prenošenju informacija svom nasljedniku;
  • budite fleksibilni u pogledu potreba firme koju napuštate.

Dodatne bitne stvari: Npr. možda morate i ubrzati neki od projekata kako biste ga mogli završiti prije nego što odete. Možda trebate dokumentovati vlastite najbolje prakse (“best practice”) koje ste razvili. Sve ovo su aktivnosti bitne za vašu dalju reputaciju. Čak i ako ne odlazite pod vlastitim uslovima i najzadovoljniji – omogućavanje glatke tranzicije pridonijet će vašoj vjerodostojnosti i pametnom utjecaju.

ZBOGOM

Pokažite dostojanstvo tako što cijenite sve što ste naučili! Vrijeme provedeno u vašem dosadašnjem poslu sigurno nije uvijek bilo idilično, ali uvijek izrazite zahvalnost svojim saradnicima i usredotočite se na ono što ste stekli. Možda ste naučili kako je bilo mnogo, mnogo poslovnih grešaka u vodstvu, ali to će zauzvrat doprinijeti vašem efikasnijem liderstvu u budućnosti…

Sigurno ste svoju sposobnost rješavanja sukoba razvili i zbog prepirki u vašem vlastitom timu. Iz ovog iskustva sigurno je da ste skupili mudrost o tome kako procijeniti poslovne kulture firmi koje najbolje odgovaraju vama, iako to u današnje vrijeme i nije tako lako… Mislim da su do sada poslovne kulture u BiH i okruženju jedino kvalitetno razvile IT kompanije… No, traženje pozitivnih elemenata vašeg dosadašnjeg poslovnog iskustva i osjećaj zahvalnosti sigurno će utjecati na vaš dalji kvalitetniji rad.

Obavezno se oprostite od svih, umjesto da “šmugnete kroz vrata”, ili “mudro šutite”, a već ste završili sve birokratske formalnosti vezane za vaš odlazak i možete o tome javno i bez prepreka pričati svojim kolegama u firmi koju napuštate. Kolege žele da se oproste od vas i požele vam sreću! Važan dio odnosa i pokazatelj i vaših karakternih osobina i kućnog odgoja je i način na koji se pozdravljate pri odlasku.

Ne budite sebični i razmislite kako možete pomoći i onima koji dolaze na vaše mjesto! Vaša perspektiva je jedinstvena i posebno vrijedna, jer se temelji na stvarnim iskustvima i još je svježa. Mnoge naše firme griješe ne shvatajući koliko mogu imati koristi od vašeg mišljenja i čak ideja o tome kako se može i dalje poboljšavati posao…pogotovo što zaposlenici na svom odlasku iz firme više nego ikada mogu da o svemu razgovaraju iskreno i otvoreno! Čak u konceptu mnogih firmi dan-danas ne postoji stavka obaveznog odlaznog intervjua – nego glavnu ulogu igra povrijeđeni ego i koncept: “daj da se što prije isprati i oslobodi radni stol…”

VAŠE DUGOROČNO RAZMIŠLJANJE

Po odlasku naravno već ste razmislili i o budućnosti. Vrijeme je da zatražite preporuke od ljudi sa kojima ste imali dobre odnose. Ako ste u međuvremenu promijenili broj telefona, podijelite svoje nove kontakt podatke sa što većim brojem starih radnih kolega kako biste mogli održavati veze. Mnogo, mnogo je priča o ljudima koji su održavajući kontakte sa starim kontaktima čak i godinama kasnije dobivali savjete o novim mogućnostima. Čak imamo primjera da su se prethodni poslodavci nakon izvjesnog vremena ponovo poslovno ujedinili sa bivšim zaposlenicima – stvarajući novu kompaniju.

No, sa druge strane, ako odete pod lošim uslovima, ne samo da se “odjavljujete” iz svih ovih pogodnosti da nekoga imate “na svojoj strani”, već zasigurno sebi otežavate situaciju. Posljedice mogu biti u rasponu od toga da niko ne “garantuje” za vas (nemate referenci), pa sve do toga da unutar “Vaše industrije” niko ne želi da vas zaposli.

Pogotovo danas, u vrijeme sve manjeg viđanja “uživo” uvijek pazite kako se ophodite sa ljudima.

Ranije smo često uzimali zdravo za gotovo da „posao“ doslovno znači da neko drugi novac uzima iz svog džepa i stavlja ga u naš. OK, imamo svoju ulogu i taj novac zarađujemo svojim vremenom, radom i iskustvom. Ali, posao nije nešto na što svaka pojedinačna osoba na planeti Zemlji ima pravo. To je privilegija i prilika na kojoj bi svi trebali biti zahvalni kada je imamo, bez obzira na to je li to naš „posao iz snova“, ili ne. Dodatno, sigurno ste stekli iskustvo u svojoj poslovnoj ulozi. To je zato što su vam poslovne kolege ili menadžeri uložili vlastito vrijeme i energiju u vaš trening! I to je jedan od razloga zbog kojeg ste obučeni za novu ulogu na novom radnom mjestu – pa to nemojte zaboraviti priznati.

Uglavnom zapamtimo – ne “palite mostove” i recite HVALA! (za pozitivno, a pogotovo za negativno što ste naučili…) pri vlastitom odlasku!

Ostajte mi zdravo!

Srdačno Vaš,

Emir Ganibegović