Danas ne možemo zamisliti nijedno jelo bez začina, bar onih osnovnih koji upotpunjuju okus. Na tržištu su prisutna pakovanja pojedinih začina ili njihova mješavina. Prema NielsenIQovoj klasifikaciji, začini uključuju biljne supstance koji na polici stoje u osušenoj ili tekućoj formi.
U tekstu ćemo se fokusirati na začine u osušenoj formi koji na tržištu Bosne i Hercegovine bilježe količinski rast od 7%.
Najzastupljeniji segment u začinima čine mješavine začina sa skoro 85% količinskog udjela koje su u koraku s rastom kategorije gledajući količinsku prodaj dok s druge strane, prodaja pojedinačnih začina (crvena paprika, lovorov list, cimet…) je nešto izraženiji rast (8%) u odnosu na prošlu godinu.
Općenito se začini ponajviše kupuju u tradicionalnim oblicima trgovina, više od 50% prodaje se odvija u spomenutom kanalu i upravo oni bilježe rast količinske prodaje od preko 12% na tržištu BiH, dok u modernim formatima prodaja raste skoro 2%, dosta sporije u odnosu na tradicionalne formate. Ako se vratimo nakratko na tradicionalne oblike trgovina, pojedinačni začini bilježe jednako povećanje kao i kategorija u navedenom kanalu.
Što se tiče veličina pakovanja u kontekstu začina, „veća“ pakovanja, ona preko 250g, čine preko 50%, međutim i ovaj segment kao i mješavina začina, bilježi isti rast kao kategorija, 7%.
Prodaja pakiranja 100-250g imaju nešto usporeniji rast prodaje, oko 4%. Manja pakiranja ne prate kretanje prethodno navedenih primjera, pa tako vrijedi napomenuti pakiranja 11-50g čija prodaje raste preko 12%, dok ona do 10g također bilježe rast prodaje skoro 10% na ukupnom tržištu BiH, dok ista pakovanja u modernim formatima padaju oko 3%.
Kategorija začina na tržištu Bosne i Hercegovine bilježi rast količinske prodaje, a najzastupljeniji segmenti u tipovima začina i veličini pakovanja, prati rast prodaje kao i cijela kategorija. Tradicionalni formati su mjesto gdje se najviše kupuju začini, iako ta prednost nije toliko izražena koliko rast prodaje, jer tradicionalni formati uglavnom bilježe dvocifreni rast segmenata unutar kategorije, dok je u modernim trgovinama taj rast znatno usporeniji.