Hrvatska: Uprkos pandemiji, maloprodaja ostvarila rast u 2020.

Prihodi hrvatskih trgovaca mješovitom robom u 2020. iznosili su nešto više od 40 milijardi kuna, što je za 306 miliona kuna više nego 2019, pokazuje analiza Agencije za zaštitu tržišnog nadmetanja (AZTN), iz koje je vidljivo da je i u godini koju su obilježili pandemija i djelimično zatvaranje privrede, tržište maloprodaje ostvarilo rast.

No, taj rast bio je znatno manji nego ranijih godina.

U 2020. trgovci u distributivnoj trgovini na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima, raspolagali su s 4.707 prodajnih mesta, što je za 14 prodajnih mjesta više nego 2019. godine. S druge strane ukupna neto prodajna površina smanjena je za 14.500 kvadratnih metara ili jedan posto.

Od 51 aktivnog poduzetnika u ovoj djelatnosti, njih 30 zabiljeležilo je rast prihoda dok je 21 trgovac pretrpio pad prihoda. Najveći nominalni rast prihoda bilježi domaći trgovački lanac Plodine, slede Spar, Lonia trgovina, Lidl, Mlin i pekare te Studenac.

Lonia trgovina bilježi rast zahvaljujući preuzimanju Sloga podravske trgovine sa sedamdesetak prodajnih mesta, dok je firma Mlin i pekare od proljeća 2020. godine uzela u zakup 23 prodajna mjesta Trgonoma. Studenac je ubrzano rastao na krilima preuzimanja oko 80 prodajnih mjesta Sonik trgovine.

Vodeću tržišnu poziciju na maloprodajnom tržištu i dalje ima Konzum u sastavu Fortenova grupe. Tržišni udio Konzuma plus, sa 608 prodajnih mjesta, iznosio je 20-30 posto i bilježi blagi pad tržišnog udjela u odnosu na 2019.

Glavni Konzumov konkurent, Lidl, nastavio je da raste, ali sporijim tempom nego ranijih godina. Lani je dosegao tržišni udio od 10-20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, takođe bilježi blag rast prihoda i tržišnog udjela na 5-10 posto. Podjednak tržišni udio imaju Plodine, Spar i Tommy.

Tržišna kretanja ukazuju na blago smanjenje koncentracije, odnosno pad tržišnog udjela vodećih 10 trgovaca (sa 83,4 na 82,7 posto). No, istovremeno je povećan udio prvih pet trgovaca, te oni drže nešto manje od dvije trećine ukupnog tržišta maloprodaje.

U Gradu Zagrebu i šest županija (Splitsko-dalmatinska, Primorsko-goranska, Zagrebačka, Istarska, Zadarska i Osječko-baranjska županija) ostvareno je nešto manje od dvije trećine (64,9 posto) od ukupnog prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u 2020. godini, čime je nastavljen trend iz 2019. i prethodnih godina.

Posmatrajući pojedinačno, Konzum plus je vodeći trgovac na malo u Gradu Zagrebu i šest županija (Zagrebačka, Krapinsko-zagorska, Varaždinska, Karlovačka, Ličko-senjska te Osječko-baranjska županija), ali više nije na prvoj poziciji u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, već je to postao Tommy.

Članice Schwarz grupe vodeće su u četiri županije. Lidl je vodeći trgovac u Koprivničko-križevačkoj i Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, dok je Kaufland vodeći trgovac na malo u Brodsko-posavskoj i Požeško-slavonskoj županiji, isto kao u 2019. godini.

Plodine drže vodeću tržišnu poziciju u matičnoj Primorsko-goranskoj i Istarskoj županiji.

Tommy je lider u tri županije: matičnoj Splitsko-dalmatinskoj, Šibensko-kninskoj županiji te prvi put u Dubrovačko-neretvanskoj županiji.

Od regionalnih trgovaca, Boso je i dalje lider u Vukovarsko-sremskoj županiji, uz trend pada tržišnog udjela. Trgovac Mlin i pekare zadržao je prvu poziciju u Sisačko-moslavačkoj županiji, ispred Lonije, i bilježi trend rasta tržišnog udjela. Metss je i nadalje najveći trgovac na malo mješovitom robom u Međimurskoj županiji, uz trend pada tržišnog udjela.