Hrvatska: Potrošnja u maloprodaji pala deseti mjesec zaredom

U Hrvatskoj je u prosincu prošle godine potrošnja u maloprodaji oslabila 3,2 posto na godišnjoj razini, što je već 10. mjesec zaredom kako je pala, i to brže nego mjesec dana ranije.

Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je u petak izvješće o prometu u trgovini na malo, a prema kalendarski prilagođenim podacima, potrošnja je u prosincu pala za 0,8 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok je u odnosu na prosinac 2019. pala za 3,2 posto.

To je već 10. mjesec zaredom kako je potrošnja pod utjecajem koronakrize pala na godišnjoj razini, i to brže u odnosu na 0,7-postotni pad u studenom.

„Porast neizvjesnosti, pogoršanje raspoloženja potrošača i snažan pad prodaje novih automobila sugerirali su nastavak nepovoljnih trendova. Za razliku od proljetnog zatvaranja gospodarstva, novi val pandemije nije donio zatvaranje trgovina i šoping centara, ali je snažnija predblagdanska potrošnja izostala”, ističu analitičari Raiffeisenbank Austria (RBA) u osvrtu na izvješće DZS-a.

U prosincu je promet od trgovine neprehrambenim proizvodima, osim trgovine motornim gorivima i mazivima, pao za 5,5 posto na godišnjoj razini, dok je promet od trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima porastao 4,7 posto, pokazuju podaci DZS-a.

U cijeloj prošloj godini promet u trgovini na malo realno je pao za 5,8 posto.
Nastavlja se recesija

Tako je u prosincu nastavljen pad prometa u maloprodaji na godišnjoj razini, što je posljedica slabosti osobne potrošnje u ovo doba koronakrize.

Pad potrošnje jedan je od glavnih uzroka recesije, s obzirom da je osobna potrošnja najveća komponenta bruto domaćeg proizvoda (BDP).

U drugom tromjesečju prošle godine BDP je potonuo rekordnih 15,4 posto na godišnjoj razini, a u trećem za 10 posto.

To znači da je gospodarstvo uronilo u recesiju, koja se definira padom BDP-a dva kvartala zaredom.

Restriktivne mjere, uvedene krajem studenoga kako bi se suzbio drugi val širenja koronavirusa, negativno su utjecale na gospodarstvo i u četvrtom lanjskom tromjesečju, pa je recesija nastavljena i u tom kvartalu.

„I u mjesecima pred nama kretanja u industriji, maloprodaji, kao i cjelokupnom gospodarstvu bit će i dalje otežana negativnim utjecajem pandemije. Oporavak možemo očekivati s početkom drugog tromjesečja, pogotovo ako se cijepljenje ubrza i pandemija smiri”, ističu analitičari RBA, koji u ovoj godini očekuju rast prometa u maloprodaji od 4,5 posto prenosi Hina.

Pročitajte arhivu InStore magazina kako bi se informirali o sličnim vijestima.

Primajte prvi najnovije vijesti iz FMCG sektora.