EU: Tri miliona eura Jermeniji da se odrekne naziva ‘’konjak’’

Evropska unija je spremna da Jermeniji da tri miliona eura u zamjenu za odricanje od naziva “konjak” prilikom označavanja svojih alkoholnih proizvoda.

Prema sporazumu sa EU, Jermeniji je dato 14 godina da se odrekne naziva “konjak” na lokalnom tržištu i 25 godina za prestanak korištenja naziva u inostranstvu, piše Sputnjik.

Program će se finansirati iz budžeta EU, a kontrolu nad sprovođenjem programa vršiti će Ministarstvo ekonomije Jermenije i delegacija EU u Jermeniji. Ovaj ustupak Jermenije bi trebalo da poveća njene šanse za integraciju sa EU, dok eksperti ocjenjuju da žrtvovanje jednog od glavnih brendova zemlje može smanjiti finansijsku vrijednost ovog pića.

Sporazumom o sveobuhvatnom partnerstvu između EU i Jermenije iz 2017. godine predviđeno je da se Jermenija odrekne upotrebe naziva “konjak”, koji je zakonski zaštićen.

Obilježje “konjak” može nositi piće koje se proizvodi u francuskom regionu Šarant, u kome se nalazi istoimeni grad. Jermenska vlada je već odobrila finansijski sporazum sa EU, za šta će joj EU dodeliti tri miliona eura.

Glavno tržište za izvoz konjaka iz Jermenije je uvek bila Rusija i zemlje bivšeg Sovjetskog saveza, rekao je ekonomski ekspert iz Jermenije i dopisnik jermenske redakcije Sputnjika Aram Gareginjan.

On je pojasnio da prema sporazumu Jermenije i EU, ova zemlja mora da ustupi nazive “jermenski konjak” i “šampanjac” i da ih više ne koristi.

”U zamjenu za to, EU daje našoj državi grant od tri miliona eura. Taj novac mora da bude iskorišten u skladu sa uslovima sporazuma. U sporazumu je fiksirano da za korištenje tog novca treba da bude formirana ekspertna komisija koja će napraviti neku vrstu plana za dalje akcije. Odnosno, kako da se stvori novi brend za jermensko žestoko piće i da se promoviše na spoljnim tržištima. Međutim, ekspertna komisija nije formirana i još nema plana za dalje akcije”, istakao je Gareginjan.

Gareginjan je naglasio da i na ruskom tržištu Jermenija mora ponovo da pronađe svoje mjesto i poziciju sa novim nazivom alkoholnog pića.

”Svi eksperti sa kojima sam razgovarao u Jermeniji i Rusiji kažu da sa bilo kakvim drugim nazivom, na primjer brendi, jermenski konjak neće imati takvu finansijsku vrijednost kakvu ima danas. Sa nazivom brendi već idemo u nisku kategoriju vrijednosti na ruskom tržištu i bilo gdje u segmentu hotela i restorana, onlajn trgovine, supermarketa i generalno u maloprodaji. To je veoma ozbiljan izazov”, rekao je on.

Postoji i druga strana medalje, kako kaže Gareginjan, koja nije tajna ni za koga i pojašnjava da u Jermeniji, pa i u Rusiji također, jermenski proizvođači žestokog alkoholnog pića koriste naziv “konjak”, ne obraćajući uvijek pažnju na kvalitet pića.

”Oni misle da ako imaju tako jak brend na terenu Rusije i bivšem SSSR-u, to znači da ne moraju da rade na jačanju kvaliteta. I samo jedan naziv može da im donese novac i izvoz, a to je ‘konjak’. Sada kada još nemaju takvu zaštitu i takav brend, moraju ozbiljnije da rade na kvalitetu i marketingu. To znači da intenzitet konkurencije može da doprinese novom kvalitetu jermenskog alkoholnog pića”, objasnio je ekspert.

Integracija Jermenije sa EU je ograničena članstvom ove zemlje u Euroazijsku uniju, rekao je Gareginjan.

Kada je riječ o pojedinačnim proizvodima, on pojašnjava da se tokom sastavljanja sporazuma EU konsultovala sa svojim članicama da bi razumjela koja je roba proizvedena u Jermeniji problematična u odnosu na evropske brendove.

”Jermenski konjak se izvozi u velikim količinama. Očigledno je to najveći problem za EU. Jermenija izvozi i šampanjac, ali u manjoj količini. Što se tiče ostale robe, ona se proizvodi u toliko maloj količini da to ne može da stvori problem za EU i njene proizvođače. Na primjer, proizvodimo neke vrste evropskih sireva, ali se oni isporučuju isključivo na domaće tržište ili u vrlo malim količinama u inostranstvo. To ne predstavlja nikakav problem za evropsku privredu, za razliku od jermenskog konjaka kojem na ruskom tržištu parira upravo francuski konjak”, istakao je Gareginjan.

Inače, Jermenija je u aprilu ratifikovala kao poslednja zemlja Euroazijske unije sporazum o slobodnoj trgovini sa Srbijom, koji je potpisan 25. oktobra 2019. godine. Sporazumom je olakšan i izvoz jermenskog konjaka u Srbiju, ali i srpskog vinjaka na tržišta članica te unije.

Gareginjan je rekao da Jermenija izvozi konjak u malim količinama u Srbiju, u vrijednosti, kako je navedeno, od nekoliko desetina hiljada dolara.

Međutim, kako kaže, prošle godine je povećala tu vrijednost za četiri puta:
”Ne možemo da kažemo da je to zahvaljujući Sporazumu o slobodnoj trgovini koji je potpisan između Euroazijske unije i Srbije, jer je ratifikovan tek ove godine. Ali možda će naši proizvođači biti njihovi distributeri na Balkanu. Dobili su neku pozitivnu poruku da su sada na srpskom tržištu uslovi za trgovinu lakši nego ranije.”