Američki Amazon.com i kineska Alibaba izrasli su u dvije najveće svjetske kompanije za kupovinu preko interneta koje jedna drugoj nisu bili ozbiljni konkurenti, već su se držale svojih tržišta, ali vremena su se polako počela mijenjati
Dvije velike sile na različitim stranama globusa, savereno vladaju svojim područjem i regijom, oprezne da ipak ne izazivaju previše svog oponenta jer su svjesne da bi direktno nadmetanje dovelo do dugotrajnih i ozbiljnih posljedica.
Područje sukoba je internet trgovina koja je posebno procvjetala u poslednjih godinu dana od kako je izbila pandemija koronavirusa. Online se kupuju stvari koje prije nismo ni razmišljali da bi imali priliku da naručujemo preko interneta. Tako je za e-commerce ova godina postala prozor u budućnost. Navike koje bi se mijenjale još dugo vremena, ukorjenile su se preko noći.
Zadržimo se na Evropi. Procjenjuje se da je 7 od 10 korisnika interneta 12 mjeseci prije Eurostatovog istraživanja vršilo Internet kupovine. Eurostatovo istraživanje bazira se na rezultatima Ankete o korišćenju ICT-a (informaciono-komunikacione tehnologije) za 2020. godinu u domaćinstvima i od strane pojedinaca. Rezultati istraživanja za 2020. godinu baziraju se na odgovorima ukupno 109.983 domaćinstava u 27 zemalja članica EU sa najmanje jednom osobom starosti od 16 do 74 godine i 139.073 osobe u istom segmentu, starosti od 16 do 74 godine. E-kupovina neprestano raste, a najveći porast ima među mlađim korisnicima interneta. Potrošači cijene pogodnost mogućnosti kupovine bilo kad i bilo gdje, pristupa široj paleti proizvoda, poređenja cijena i dijeljenja mišljenja o robi sa drugim potrošačima.
Sveukupno, udio e-kupaca među korisnicima interneta raste, a najveći udio zabilježen je u dvije starosne grupe 16-24 i 25-54 (svaki 78%).
U ovom trenutku u dvoboju dvoje titana tek nešto manju prednost ima Amazon. Kompaniju je 1994. godine osnovao Džef Bezos i do danas je izrasla u kompaniju sa pola miliona zaposlenih koja se po tržišnoj vrijednosti nalazi među deset najvrijednijih kompanija svijeta.
Ono što bi na prvi pogled moglo izgledati poput sličnosti, ipak se pokazuju kao razlike u strategijama ciljne grupe dva maloprodajna diva sa velikim uticajem na logistiku svake kompanije. Iako Amazon „baca oko“ na krajnje kupce, Alibaba sebe doživljava kao B2B platformu koja funkcioniše kao „interfejs“ između kupaca i prodavaca.
Amazonova stratgija podstiče kompaniju da ulaže u sopstvenu infrastrukturu i transportne strukture. To znači sopstvena skladišta, zalihe, dostavna vozila,
odeljenje za avio prevoz robe i 1,2 miliona zaposlenih – sve kako bi ispunili obećanja poput “isporuke sjedeći dan”.
S druge strane, u Alibabi je fokus na izboru koji se nudi na njegovim digitalnim platformama. Cilj je omogućiti kompanijama pristup međunarodnim tržištima bez obzira na njihovu veličinu. Svakom uspješnom poslovnom transakcijom Alibaba zarađuje svoj udio. Koliko dobro ovaj model funkcioniše može se vidjeti na platformama kao što su AliExpress, Taobao i Tmall, koje danas obrađuju preko 80% svih internet kupovina u Kini.
Čak i ako se 72 milijarde dolara prihoda Alibabe čini relativno skromnim u poređenju sa Amazonovim 280,5 milijardi, budući potencijal rasta izgleda dobro. Uostalom, Džek Ma poslednjih je godina više puta naglasio globalne ambicije kompanije – posebno u SAD-u i Evropi.
Drugim riječima, borba između ova dva diva već je „na kartama“. Najveći pokazatelj može biti evropsko logističko čvorište poznato kao “Elektronska svjetska trgovinska platforma” (eWTP), koju Alibaba trenutno gradi u Liježu u Belgiji, s namerom da ubrza širenje kompanije u Evropu. Ovo će biti peto logističko čvorište kineske korporacije nakon Hong Konga, Moskve, Dubaija i Kuala Lumpura, a čak će se pohvaliti i sopstvenom vezom teretnih vozova između Evrope i Kine.
Kakve su šanse za nove igrače na tržištu da pariraju aktuelnim gigantima
Novi igrači ne moraju da pariraju, za početak mogu da pronađu svoj dio tržišta. Za kompanije koje žele da se afirmišu na tržištu e-trgovine u Srbiji, velika pomoć je da kompletno logističko rešenje imaju na jednom mestu, od nabavke i upravljanja dobavljačima do skladištenja i usluga sa dodatom vrednošću avio, pomorskog, drumskog i železničkog saobraćaja, kao i usluga paketne dostave. Pomoću platforme za upravljanje lancem snabdevanja SPOT, možemo da osiguramo potpunu transparentnost i laku komunikaciju u svakom aspektu lanca snabdijevanja, objašnjava Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja špediterske kompanije cargo-partner.
Sve veći broj korisnika e-trgovine u regionu nameće potrebu da se konstantno unaprijeđuju i proširuju mreže skladišta, a zahvaljujući širokoj mreži drumskih transportnih usluga širom centralne i istočne Evrope ovaj dobavljač logistike postiže potpunu pokrivenost regiona nizom distributivnih usluga.
Veliki broj korisnika, takođe, želi da automatizuje otpremu pošiljaka direktno iz svoje web prodavnice, želeći da uštedi kupcima vrijeme i smanji troškove, a to je danas moguće uz pomoć EDI i API veze, kojom možete da povežete svoje sisteme sa veb prodavnicama kupaca kako biste automatizovali procese poput naloga za transport ili ažuriranja statusa pošiljke, dodaje Đekić.
Izvor:Instore RS