Stručnjaci kompanije identifikovali su neke od trendova koji će, prema njihovom mišljenju, obilježiti narednu godinu.
Kada Google objavi retrospektivu godine, zna se da je vrijeme da polako završavamo tekuću i planiramo narednu godinu. Ako je 2020. godina bila godina koju su obilježile, pandemije i stogi karantini, možemo reći da je 2021. bila godina vakcine. Međutim, očekuje se da će i naredne godine virus uticati na sve aspekte našeg života.
Čovečanstvo se navikakva na nove uslove i druge teme počinju ponovo da se pojavljuju. Klimatske promjene, ozbiljna rekalibracija e-trgovine – i naravno, digitalna transformacija koja nastavlja da bude pripritet kompanija, ali i samog društva.
Šta će donijeti 2022. godina? Da li se nazire rješenje gorućih problema? Stručnjaci kompanije SAS identifikovali su neke od trendova koji će po njihovom mišljenju obilježiti narednu godinu.
Etika u vještačkoj inteligenciji (AI)
U aprilu 2021. godine, predsjednica Evropske komisije Ursula Von Der Leyen, predstavila je novi projekat EU za regulisanje projekata vještačke inteligencije. To i nije iznenađenje – AI je svuda i postaće sve važniji tokom narednih godina. Jedna od glavnih tema tokom debata u javnosti ostaje čuveno pitanje svijesti i etičkih ogrničenja sa kojima se AI često suočava (rasizam, prepoznavanje lica, mizoginija).
Regulativa u ovoj oblasti predstavlja priliku da EU bude lider na međunarodnom nivou. To je prilika da se unaprijedi program digitalnog suvereniteta i postavi još jedan globalni standard, kao što je to uspješno urađeno GDPR regulativom.
“Ubrzano usvajanje i korištenje AI omogućiti će nagli porast stepena personalizacije, od veće usresređenosti na klijenta sa relevantnijim ponudama do individualizovanog liječenja pacijenata u zdravstvu zasnovanih na faktorima kao što su geni, životna sredina i način života. Prava vrijednost dolazi kada analitičke modele počnemo da koristimo u poslovnom kontekstu, nešto sa čime se kompanije još uvek bore”, kaže Jozefin Rosen, PhD AI i analitika, SAS.
Izazovi u lancima snabdijevanja
Sećate li se Ever Givena? Posljedice „malog” incidenta u Sueckom kanalu, koji se desio u martu ove godine, i dalje se osjećaju. Kada se na to dodaju i problemi prouzrokovani COVID-om 19, situacija za trgovce i kompanije koje se bave logistikom zaista nije laka.
“U narednoj godini se u maloprodaji mogu očekivati konstantno niske zalihe i velika potražnja. Prodavci koji će biti uspješni 2022. godine, spretno će koristiti analitiku za prikupljanje i analizu informacija o lancu snabdijevanja i potražnji potrošača. Morati će brzo da reaguju na greške u lancu snabdijevanja i promenu preferencija potrošača”, tvrdi Den Mičel, direktor Globalne maloprodajne prakse, SAS.
Prevare u lancima snabdijevanja
Indirektni sajber-napadi su u porastu i napadači sve više iskorištavaju odnose od povjerenja uspostavljene između kompanija i njihovih dobavljača kako bi dobili pristup informacijama.
“Iako prevara u lancu snabdijevanja nije ništa novo, to će biti veliki izazov na globalnom nivou u 2022. Vrijeme pandemije je dovelo do porasta prevarnih radnji, jer je mnogo manje fizičkih provjera inventara ili robe na policama prodavnica. Preduzeća su spustila na listi prioriteta upravljanje rizicima za lance snabdijevanja i prevaranti neće propustiti priliku da iskoriste ovu situaciju. Analitika će dovesti do transformacije lanca snabdijevanja, jer podržava povećani fokus na procese nabavke, kao što su identifikacija namještanja ponuda i usaglašenost ugovora”, istakao je Loren Kolombant, vođa za prevarne radnje i usklađenost poslovanja u SAS-u.
Klimatske promjene – kada ćemo naučiti?
Klimatske promjene imaju veliki uticaj na finansijski sektor. Evropska centralna banka (ECB) objavila je 22. septembra sumorno predviđanje zasnovano na klimatskom stres testiranju koje je po prvi put sprovedeno za cjelokupnu ekonomiju Evrope, sa fokusom na finansijski sektor. Klimatske promjene mogu da izazovu potencijalni kolaps finansijskog sistema, kroz domino efekat ukoliko bi veliki finansijski igrači bankrotirali.
Novi pristup radnom okruženju
Jedna stvar oko koje će se svi složiti je da se u narednoj godini očekuje fleksibilnije radno okruženje. Nakon skoro dve godine novog načina rada, očekivanja su se promijenila. Fleksibilnost je imperativ. Ali takođe, isplivao je i novi zahtjev prema zaposlenima: radoznalost.
Radoznalost kod zaposlenih pomaže preduzećima da se nose sa kritičnim izazovima – od poboljšanja zadovoljstva poslom do stvaranja inovativnijih radnih mesta. Radoznalost će biti najtraženija vještina za posao u 2022. godini, jer radoznali zaposleni doprinose da radnici ostanu da rade za kompaniju, čak i tokom komplikovane situacije na poslu.
Pogledajte Google retrospektivu godine: