IN STORE  in your country  
BiH
Intervju
06.07.2020.

Davor Čičić, direktor Društva Sarajevski kiseljak d.o.o.

Najbitnije je prilagođavati se i ne predavati se

Razgovarala: Edina Mizić

Novonastala situacija je pred Sarajevski kiseljak kao i pred mnoge druge privredne subjekte postavila različite izazove. No bez obzira na otežane okolnosti kontinuitet njihovog poslovanja nije bio ugrožen. Prateći preporuke nadležnih organa u našoj zemlji i potrebe tržišta, prilagodili su se i tako organizirali rad. Obzirom na visoko postavljene standarde zaštite kako u Sarajevskom kiseljaku tako i u cijeloj Fortenova grupi, na vrijeme su krenuli sa preventivnim mjerama i održali poslovanje. O situaciji u kojoj se se iznenada našli, a uzrokovanoj korona virusom razgovarali smo sa direktorom Društva Sarajevski kiseljak Davorom Čičićem.

Kriza izazvana korona virusom promijenila je svakodnevno poslovanje? Kako ste vi organizovali rad u ovoj vanrednoj situaciji?

U firmi je formiran tim kolega koji brinu o provedbi najviših biosigurnosnih, sanitarnih i higijenskih standarda u sprečavanju širenja zaraze korona virusom, a sve u cilju zaštite zdravlja naših zaposlenika, kupaca, dobavljača i svih drugih poslovnih partnera. Naši proizvodni pogoni niti u jednom trenutku nisu prestali raditi s tim da je preventivna zaštita dodatno pojačana. U svim segmentima u kojima je to bilo moguće, zaposlenici su radili od kuće te smo se prebacili na video i svakodnevne telekonferencije. Naši uposlenici su zaista odgovorno djelovali i maksimalno se angažirali, stoga im se ovom prilikom posebno moram zahvaliti.

Sa kojim ste se sve poteškoćama sreli i na koje ste načine te izazove prevazišli?

U trenutku proglašenja pandemije, prvi izazov s kojim smo se susreli je bila nabavka dovoljnih količina kvalitetne zaštitne opreme i dezinfekcijskih sredstava s obzirom na nestašicu i skok cijena na tržištu. No, zahvaljujući dobroj umreženosti i partnerskim odnosima s dobavljačima, uspjeli smo u najkraćem roku osigurati najkvalitetniju zaštitnu opremu i sredstva za sve naše zaposlenike. Još jedan od izazova bi je organizirati komunikaciju tako da sve kolege kako u punionicama, tako i u distributivnim centrima širom zemlje u svakom trenutku imaju pravu informaciju i upute kako da postupaju. To smo savladali kao što sam već i spominjao, prebacivši se na video i svakodnevne telekonferencije. Kako je vrijeme odmicalo, svi su se bolje snalazili u čitavoj situaciji i postajalo je lakše. Svi zaposlenici su pokazali iznimno visok nivo razumijevanja i susretljivosti, tako da smo zajednički i bez panike prevazilazili prepreke na koje smo nailazili.

Koliko je vama lično ova krizna situacija poremetila planove, svakodnevno poslovanje i otežala rad?

Činjenica je da su nam se svima planovi promijenili. Neke stvari su se morale odgoditi i prolongirati. Jednostavno su se prioriteti drugačije posložili. Ovo je situacija koju niko nije mogao predvidjeti. Iako smo možda svi na prvu bili u šoku, ipak je u prirodi svih nas da se prilagođavamo, idemo dalje i pronalazimo put do rješenja.

Da li već imate neke podatke o posljedicama koje su vaši brendovi pretrpjeli u ovom periodu?

Pratimo redovito sve tekuće pokazatelje, ali ipak s nekim većim odmakom ćemo moći imati cjelokupan i realan uvid.

Možete li zadovoljiti trenutne potrebe tržišta? Koje proizvode bi najviše istaknuli?

Kao što sam već govorio, sve vrijeme smo radili u kapacitetu dovoljnom za potpuno snabdijevanje tržišta i naše robe ni u jednom trenutku nije falilo. Pred nama je ljeto, ulazimo u period kada svi traže bocu osvježenja više, tako da smo sada fokusirani na to. Radimo u punom kapacitetu i imamo spremne dovoljne količine svih naših proizvoda za opskrbu tržišta.

Na velikom udaru su se našli, prije svega, i komercijalisti na terenu. Kako su oni obavljali svoje svakodnevne poslove i da li je došlo do promjene načina na koji se potražuje roba u vrijeme pandemije?

Obzirom da mi većim dijelom ovisimo o HoReCa kanalu, prvenstveno je tu došlo do smanjenja potražnje za našom robom. Komercijalisti, iako u znatno manjem obimu, su kao i svi ostali zaposlenici obavljali svoje aktivnosti uz implementaciju svih zaštitnih mjera čime su stvoreni preduvjeti za sigurniji načini provođenja kontakata sa poslovnim partnerima gdje je to neophodno.

Radnje su od početka krize bile dobro snabdjevene. Veliku ulogu u tome, svakako, imaju distributeri. Sa kakvim ste se sve izazovima sretali kada je u pitanju distribucija robe i kako ste ih prevazilazili?

Sarajevski kiseljak ima svoj vlastiti distributivni lanac koji obuhvata distributivne centre u Sarajevu, Kiseljaku, Tuzli, Banjoj Luci, Bihaću i Grudama. Sve procedure su inače jasno definirane uz najviše standarde, pa smo se tako prilagodili i ovoj situaciji. Također bih istaknuo naše izuzetno dobre partnerske odnose s najvećim veletrgovcima u BiH, što je također doprinijelo nesmetanom dolasku naših proizvoda na police širom zemlje. Nismo imali većih problema tako da se prijevoz robe kako u zemlji, tako i prema vani odvijao neometano.

Kakve ste nove ciljeve postavili sebi i svojim saradnicima za ovaj period? Kojim biste rezultatima vi lično bili zadovoljni i smatrali ih uspješnim prevazilaženjem krize, kada su u pitanju vaši brendovi?

Posljedice usporene ekonomske aktivnosti, kako u svijetu tako i ovdje ćemo zasigurno osjećati još neki period. Ipak još uvijek sve traje. No mi smo kao što sam već i rekao sada fokusirani na ljetnu sezonu, sve je usmjereno na to da se maksimalno iskoristi predstojeći period.

Prema nekim razmišljanjima, svaka kriza stvara i određene šanse. Da li ste i gdje vidjeli šansu za vaše brendove u vanrednoj situaciji?

Sigurno, da je ovaj tip krize otvara priliku za domaće proizvođače. U trenutku kada se zatvaraju granice,domaći proizvođači i domaća proizvodnja se stavljaju u fokus. To se isto odnosi i na nas i naše proizvode.

Kakvi su Vaši planovi za marketing u narednom period u koje kanale komunikacije ćete najviše ulagati?

Naše marketinške aktivnosti ni u jednom trenutku nisu potpuno stale. Kao što sam rekao, neki projekti su samo prolongirani. Kao što je bilo i logično u ovoj situaciji, malo smo više pažnje usmjerili na online komunikaciju. U predstojećem periodu u marketing mixu-u opet će biti zastupljeni svi kanali. Trenutno idemo s kampanjom za brend Sarajevski kiseljak, koji je na prestižnom internacionalnom takmičenju Monde Selection osvojio zlatnu medalju (Gold Quality Award) za kvalitetu proizvoda te sada komuniciramo Gold Quality Award, koja je bila pozitivna vijest u periodu pandemije. U pripremi je dosta novih aktivnosti za Sky Colu, te uskoro stiže i jedan novi proizvod s kojim će se kupci uskoro imati priliku upoznati. Također ide i novi val kampanje za naš novi brend negazirane prirodne mineralne vode Sara.

Možemo li biti bolje spremni za neke nove nepredvidive i vanredne okolnosti i situacije?

U poslovanju uvijek morate imati plan B ukoliko nešto ne ide po prvobitnom planu. Zasigurno smo svi iz ovoga nešto naučili i još učimo. No uvijek postoje neke okolnosti na koje ne možete utjecati, n

-