Covid-19 možda ipak neće potpuno ugroziti blagdanske kupovine, iako zbog zabrinutosti kupci namjeravaju oprezno trošiti – u prosjeku sedam posto manje nego lani, a mijenjaju se i način i mjesto kupovine pa se rast očekuje samo u segmentu internetske potrošnje, dok će sve ostalo pasti, pokazalo je istraživanje Deloitta.
Ta je konsultantska kompanija u srijedu objavila rezultate “Deloitteva ispitivanja prazničnih navika potrošača u 2020.: Nove tradicije”, koje je obuhvatilo 4.012 potrošača diljem svijeta, a provedeno je internetski od 9. do 25. septembra.
Unatoč poremećajima u ponašanju potrošača i velikom smanjenju maloprodajne potrošnje tokom godine, Covid-19 možda ipak neće potpuno ugroziti razdoblje praznične kupovine, iako se značajno mijenja način i mjesto kupovine potrošača, ističu iz Deloittea u saopćenju.
“Ključ uspjeha trgovaca jest fleksibilnost i ponuda opcija koje odgovaraju promjenama u ponašanju kupaca i njihovim novonastalim potrebama – internetska kupovina je jedini segment koji očekuje rast, sve ostalo će zasigurno značajno pasti. One koji uspiju na internetskoj kupovini imaju još priliku barem donekle spasiti blagdansku sezonu”, kaže rukovoditelj hrvatskog ureda Deloittea i partner u Odjelu za poslovno savjetovanje Zlatko Bazianec.
Po podacima iz istraživanja, većina je potrošača, njih 71 posto, u sličnoj ili boljoj finansijskoj situaciji nego lani, a gotovo 29 posto ih je izjavilo da je finansijska situacija njegovog domaćinstva gora nego protekle godine.
“S obzirom na finansijsku neizvjesnost, 38 posto potrošača izjavilo je kako namjerava smanjiti prazničnu potrošnju, što je posljednji put zabilježeno u razdoblju Velike recesije”, ističu iz Deloittea.
Zamjećuju kako zabrinutost zbog pandemije i dalje utječe na prelazak potrošača s kupne u trgovini na beskontaktne opcije.
Tako više od polovinu potrošača (51 posto) brine kupnja u trgovini u prazničnoj sezoni zbog pandemije pa se njih 49 posto neće vratiti svojim navikama iz razdoblja prije pandemije dok se ne pronađe vakcina.
Potrošači koji su se uglavnom odlučili na internetsku kupovinu kao najčešće razloge za to navode kako bi izbjegli gužve (65 posto), jer im je praktičnije kupovati iz svojeg doma (64 posto), zato što žele iskoristiti mogućnost besplatne poštarine ili dostave (60 posto).
Više od dvije trećine (69 posto) potrošača navelo je kako im je draže kupovati u trgovini bližoj domu nego u velikim trgovačkim centrima, a 64 posto će ih sredstava namijenjenih kupovini potrošiti na internetsku kupovinu tokom praznika.
Prema istraživanju, kupci namjeravaju obaviti svoju prazničnu kupovinu u kraćem razdoblju – otprilike šest sedmica, što je sedmica i pol manje nego proteklih godina.
Najčešći pokloni za praznike biti će darovne kartice (48 posto) i odjeća (43 posto), a više od 30 posto praznične potrošnje odnosit će se na predmete koji nisu darovi.
“U ovo nesigurno doba, cijena, vrijednost i praktičnost najvažniji su faktori za kupce, koji su odlučili biti kreativni pri odabiru načina na koji će provesti praznike s porodicom, prijateljima i kućnim ljubimcima, bez obzira na okolnosti”, ističe Bazianec.
Napominje kako će predstojeće praznično razdoblje sa sobom donijeti izazove čak i za najbolje lance snabdijevanje i logistiku. “Veliki su izgledi da će trgovci koji uspješno odrade završne pripreme za ovu sezonu biti donekle zadovoljni i svojim prazničnim poklonima”, zaključuje.