Dušan Čolović, direktor prodaje i dostave robe, METRO Cash & Carry Srbija

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Nastavljamo razgovore sa predstavnicima trgovačkih lanaca kako bi saznali sa kakvim se sve izazovima suočavaju u trenutnoj situaciji i kako ih prevazilaze. Danas pročitajte intervju sa Dušanom Čolovićem, direktorom prodaje i dostave robe u kompaniji METRO Cash & Carry Srbija.

Pandemija korona virusa izazvala je velike poremećaje i na domaćem i na globalnom tržištu. Iako istraživanja i analize pokazuju da je maloprodaja gotovo jedina grana koja bilježi rast trenutno, i trgovci su se susreli sa brojnim izazovima. Šta je vama predstavljalo najveći problem i kako ste ga prevazišli?

METRO, kao veletrgovac, svoje poslovanje bazira prije svega na profesionalnim kupcima. Shodno promjenama koje su se desile, kako na globalnom tako i na lokalnom nivou, morali smo da prilagodimo naše poslovanje zvaničnim mjerama koje je propisala Vlada Republike Srbije. Prioritet je, naravno, bila bezbjednost naših kupaca i naših zaposlenih, a sa druge strane morali smo da se pobrinemo za održavanje redovne snabdjevenosti i popunjenosti naših polica usljed povećane potražnje. U ovakvim okolnostima morali smo da donosimo brza rješenja i da sve aktivnosti planiramo na dnevnom nivou.

Distribucija i transport su u velikoj mjeri pogođeni novim korona virusom. Da li je i u kojoj mjeri to utjecalo na snabdjevenost vaših objekata? Šta vam je najveći izazov kada su u pitanju snabdjevanje i zalihe?

Pravovremenim planiranjem prodaje i zaliha uspjeli smo da održimo konstantan nivo dostupnosti artikala, kreirali smo tim koji se bavio ovim poslom na dnevnom nivou. Kao i cjelokupno srpsko tržište u jednom momentu smo se suočili sa nedostatkom kvasca, i sporadično manjih pakovanja brašna. Sve ostalo, uključujući i uvozne artikle, bilo je konstantno dostupno našim kupcima, a možemo se pohvaliti i da smo održali sedmični uvoz ribe iz Sredozemlja.

Da li ste razmišljali o dodatnom udruživanju sa lokalnim proizvođačima, kako biste obezbijedili ponudu, a sa druge strane i njima olakšali plasman. Da li ste, možda, već ponudili ili razmišljate o novim planovima otkupa kako biste obezbijedili likvidnost malih lokalnih dobavljača?

Jedan od strateških ciljeva METRO-a u Srbiji, posebno u proteklih nekoliko godina, bilo je potpisivanje dugoročnih ugovora sa domaćim proizvođačima, uključujući i lokalne proizvođače orijentisane ka našim objektima od severa ka jugu zemlje. Naši osnovni uslovi su konstantan kvalitet i logistička rješenja koja saradnju čine jednostavnom i efikasnom. Svi naši partneri imaju i dodatnu mogućnost da plasiraju proizvode i kroz naše robne marke METRO Chef i Aro. Podrška domaćim proizvođačima, bez obzira na njihovu veličinu, ostaje jedan od poslovnih prioriteta METRO-a u Srbiji.

Zatvoreni su kafići, restorani, … Još samo rade oni ugostiteljski objekti koji samostalno ili preko kurirskih službi, rade dostavu hrane. Kako se to odrazilo na vašu prodaju, s obzirom na to da je HoReCa segment bio vaš veliki kupac?

Oko 90% kupaca je zatvorilo svoje objekte, ostalih 10% radi dostavu hrane i sa njima aktivno sarađujemo. Organizovali smo i projekte podrške i besplatne promocije naših kupaca i njihovih usluga. U martu nismo zabilježili utjecaj na total prodaju, pošto je gubitak u ovom segmentu pokriven prodajom trgovcima i krajnjim potrošačima. U aprilu također imamo povećanu potražnju od navedene dvije grupe kupaca, ali nećemo nadomjestiti gubitak u ugostiteljskom segmentu. Kao i sami HoReCa kupci, pripremamo se i sa nadom očekujemo ponovno otvaranje restorana, kafića, i drugih ugostiteljskih objekata početkom maja.

Podrška domaćim proizvođačima, bez obzira na njihovu veličinu, ostaje jedan od poslovnih prioriteta METRO-a u Srbiji

A kakva je situacija sa drugom velikom grupom vaših kupaca – samostalnim trgovcima? Da li je tu bilo nekih promjena u potražnji u poređenju sa periodom prije izbijanja krize?

Prodaja trgovcima i krajnjim potrošačima bilježi značajan rast, kako u poređenju sa prethodnom godinom, tako i u poređenju sa periodom prije izbijanja krize.

Nakon što su zatvorene pijace, da li je bilo pojačane tražnje malih trgovačkih radnji za robom kojom se dio potrošača snabdijevao na njima?

METRO Cash & Carry u Srbiji među svojim profesionalnim kupcima ima jaku i solidnu bazu malih, samostalnih, trgovačkih radnji sa kojima smo zahvaljujući mreži naših komercijalista i dostavi robe, ali i adekvatnim zalihama u samim METRO objektima – uspješno odgovorili na sve izazove koje je vanredna situacija donijela.

Prema istraživanjima, osim za osnovnim životnim namirnicama, velika potražnja vlada za toaletnim sapunima i papirom, kao i za proizvodima za održavanje lične i higijene domaćinstava. Kakva je situacija u vašim objektima, za kojim proizvodima je vladalo najveće interesovanje vaših kupaca?

Od sredine marta najveće interesovanje je vladalo za osnovnim životnim namirnicama i proizvodima lične higijene. Brašno, ulje, šećer, konzervisana hrana, limun, narandže, asepsol, toalet papir, sapuni – neke su od namirnica za kojima je potražnja bila intenzivna. Praktično svih ovih namirnica je uvijek bilo dovoljno u našim zalihama, izazov je samo bio postaviti ih dovoljno brzo na police. Zahvaljujući našim zaposlenima u radnjama – koji zaista od početka ove situacije pokazuju izuzetnu požrtvovanost – naši kupci uvijek mogu da računaju na kvalitet asortimana i usluge na koje su navikli.

Da li ste razmišljali o uvođenju online kupovine za krajnje potrošače?

METRO Cash & Carry od ranije ima uslugu online kupovine, namijenjenu profesionalnim kupcima. Trenutno radimo aktivno i na soluciji za krajnje potrošače.

Ono što je jedino izvjesno u trenutnoj realnosti je da ništa više neće biti kao prije. Prema vašem mišljenju, kako će ova kriza utjecati na maloprodaju, trgovce, potrošače i njihove kupovne navike u budućnosti?

Definitivno će doći do određenih promjena, kompanije su implementirale rad od kuće, online kupovinu, brza logistička rješenja, drugačija pakovanja asortimana, i sa tom praksom će se i nastaviti. Na tržištu očekujem smanjen potencijal u narednih tri do šest mjeseci u segmentu ugostiteljstva, koje je najviše pogođeno ovom krizom. Navike će definitivno ići u pravcu online kupovine, digitalnih rješenja i dostave robe na adresu.