IN STORE in your country:
BiH   Slovenija   Hrvatska   Srbija   Makedonija  
Povratak na pocetnu stranu  
  B I H Srijeda, 15.08.2018 || Filmska akcija u Konzumu  |  Grand kafa sponzor ovogodišnjeg Sarajevo Film Festivala  |  Sensation Bridge donosi festivalske noći neprevaziđene zabave!  |  Kampanja „Ti piješ, mi vozimo“   |  AWT novi distributer Werner & Mertz proizvoda  |   Podravka i 24. Sarajevo Film Festival obećavaju nezaboravna filmska i gastronomska iskustva  |  Sarajevsko After Film ove godine na dvije pozornice i sa 28 izvođača  |  Save the date – 7. MSCommunity BiH konferencija   |  U kampanji „Osvježi svoju kosu uz Ellu“, predstavljen prvi bh. šampon sa češnjakom  |  Održan prvi „Innovation day“ u organizaciji AS Holdinga  |  Promocija nove vizije hercegovačkog Hepoka, kao i novog asortimana proizvoda,  |  Sberbank BH otvorila novu poslovnicu u Sarajevu  |  VINA SLAVONIJE prezentirana u Sarajevu  |  Počele pripreme za regionalno barističko takmičenje u skladu s pravilima Specialty Coffee Associatio  |  Novi proizvod za muškarce WILKINSON SWORD HYDRO CONNECT™ 5  |  Počinje velika nagradna igra Sarajevske pivare Sreća ispod čepa  |   Nestlé proširio kulinarski asortiman THOMY i MAGGI s novim proizvodima  |  TROPSKI MIG SUNCU s novom TROPICAL Marmeladom!  |  Dukat Fit sa okusom kafe; 130 mg kofeina i 30 g proteina  |  Završen PLMA sajam u Amsterdamu  |   ||
   

Nenad Pacek: Trendovi prodaje u FMCG sektoru

07.08.2012

Ekskluzivno iz Beča
 
Piše: Nenad Pacek, predsednik GSA

nenad.pacek@globalsuccessadvisors.eu 
 
 
 
Jugoistočna Europa je i dalje jedno od najsporijih tržišta što se tiče ekonomskog rasta te rasta prodaje i profita. Moja kompanija svakih šest mjeseci ispituje multinacionalne kompanije oko trendova prodaje i profita u svim zemljama CEE regije. Posljednje ispitivanje obavljeno prije nekoliko sedmica pokazuje zabrinjavajuće trendove u praktički svim zemljama jugoistočne Europe. Rezultati su znatno slabiji nego u zemljama bivšeg Sovjetskog Saveza, Poljske, Turske, Slovačke te jednako loši kao u, naprimjer, Mađarskoj.
 
Multinacionalne kompanije koje prodaju robe široke potrošnje u Hrvatskoj imaju silazan trend poslovanja u prvih šest mjeseci ove godine. Prodaja pada između 1 i 10 posto za skoro 40 posto ispitanih kompanija. Oko 12 posto imaju isti rezultat kao i prošle godine. Nekih 20 posto komapnija ima rast prodaje između 1-5, a tek nešto više od dvadeset posto kompanija raste više od 5 posto u odnosu na prošlu godinu. Ostvareni profit je tek malo bolji nego ostvareni rast prodaje, uglavnom zato što je većina njih i dalje u modelu štednje čitavog niza troškova. Multinacionalke koje prodaju hranu i piće su u nešto boljem položaju. Skoro 70 posto ima blagi rast između 1-5 posto. Nešto preko dvadeset posto kompanija ne ostvaruje nikakav rast, a mala manjina uspijeva rasti brže od 10 posto (uglavnom su to kompanije koje su tek nedavno došle na tržište ili su nedavno lansirale potpuno nove proizvode, često s nižom cijenom). Međutim, trend rasta profita za multinacionalke iz sektora hrane i pića je znatno lošiji. Skoro 40 posto kompanija trenutno ima pad profita do 10 posto. Samo pola ih ostvaruje rast profita u odnosu na prošlu godinu, uglavnom između 1-5 posto. Ljetni mjeseci će kratkotrajno popraviti rezultate, ali ne zadugo.
 
U Sloveniji je situacija nešto gora nego u Hrvatskoj. Vladin program štednje te praktički propali bankovni sistem guraju Sloveniju u recesiju sličnu onoj koju čeka Hrvatska (između 1 i 2 posto pad BDP-a). Skoro 40 posto kompanija koje prodaju robe široke potrošnje u Sloveniji trenutno imaju pad prodaje između 1-10 posto. Daljnih 15 posto njih nema nikakav rast, ali ni pad. Oni koji rastu, uglavnom rastu između 2-6 posto. Situacija oko profita je tek neznatno bolja, ali u principu vrlo slična. Što se tiče prodaje hrane i pića, situacija je nešto bolja. Skoro 70 posto kompanija ostvaruje vrlo blagi rast prodaje, ali ostalih 30-ak posto nema nikakav rast, a nekih deset posto ostvaruje pad prodaje. Međutim, situacija oko ostvarenog profita je znatno lošija. Preko polovine multinacionalki nema nikakav rast prodaje, a trećini prodaja pada između 3-8 posto. Manjina koja trenutno ostvaruje rast profita ima tek mali porast u odnosu na prošlu godinu.
 
Iznenađujuće, ali trend u Srbiji je bolji nego u Hrvatskoj i Sloveniji, usprkos znatnom padu vrijednosti dinara te usporenoj ekonomskoj aktivnosti. Jedan od mojih klijenata kaže: ”Mi mislimo da se dobar dio srpske ekonomije preselio u sivu sferu, kao i u Bosni i Hercegovini, te otuda dolazi još nešto neočekivane kupovne moći”. Naše istraživanje pokazuje da preko osamdeset posto komopanija koje prodaju robe široke potrošnje, trenutno ima rast prodaje u Srbiji, uglavnom između 1 i 10 posto. Rast profita je slabiji. Preko dvadeset posto komapanija trenutno ima pad profita do 10, ali još uvijek oko 65 posto multinacionalki ima blagi rast profita između 1-10 posto. Sve multinacionalke koje prodaju hranu i piće, trenutno imaju rast prodaje, uglavnom između 1-5, dok oko trećina raste do 10 posto. Ali, situacija s profitom je gora nego s prodajom u sektoru hrane i pića. Skoro 40 posto kompanija ne ostvaruje nikakav rast profita, a oko četvrtine ima pad profita. Oni kojima profit raste, uglavnom registruju rast od 1-7 posto.
 
Situacija u Bosni i Hercegovini oko prodaje i profita roba široke potrošnje, te hrane i pića je također bolja nego u Hrvatskoj i Sloveniji (ali na niskoj bazi). Oko 65 posto multinacionalki koje prodaju robe široke potrošnje, trenutno ostvaruju rast uglavnom između 1 i 7 posto. Situacija s profitom je znatno bolja. Četvrtina multinacionalki ostvaruje rast profita između 10 i 20, a oko 50 posto multinacionalki ostvaruje rast profita od 1-10 posto. Većina kompanija radi uglavnom preko distributera, bez lokalnih predstavništava, pa su i troškovi prodaje niži nego u većim zemljama u regiji. Što se tiče sektora hrane i pića, situacija je prilično dobra. Oko 90 posto svih multinacionalki trenutno ostvaruje rast prodaje uglavnom između 3-5, a tek maleni dio raste preko 5 posto. Međutim, ostvareni profit u prvih šest mjeseci ove godine je slabiji nego trend prodaje. Trećina multinacionalki ne ostvaruje nikakav rast profita, a ostali uglavnom generišu rast od 3-6 posto.
 
Što se tiče neplaćanja računa, Hrvatska je peta na listi od ukupno 27 zemalja u našem ispitivanju, Srbija sedma, a Bosna i Hercegovina deveta. Skoro 30 posto kompanija u Hrvatskoj ima problema s naplatom računa, a u Srbiji oko četvrtine, a u Bosni oko petine. Top četiri zemlje po neplaćanju su Rumunija, Mađarska, Bjelorusija i Albanija.
 
Kada govorimo o trendu kupovine jeftinijih brendova, Srbija je druga na rang listi 27 zemalja (čak 30 posto multinacionalki vidi znatan pomak ka kupovini jeftinijih brendova), Hrvatska je peta, Slovenija sedma, a Bosna i Hercegovina tek šesnaesta. Ništa vam drugo ne preostaje, dragi čitaoci, nego da se oslonite na premium segment u BiH!

 
 
 
 
back to top